BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
137 stycken har det blivit hittills under 2016 i de konservativa tabloiderna Daily Mail, Daily Express och The Sun.
– En stor skillnad mot Sverige är att den brittiska pressen, och i ännu högre grad den engelska, tar uttalad ställning: "vi är för Labour" eller "vi är för Brexit". Hela tidningen kämpar för ett visst parti eller en viss sak. I Sverige har man ledarsidor som gör det men inte hela tidningen, säger Margareta Melin, journalistik- och medieforskare som studerat skillnader mellan svensk och brittisk journalistik.
Kampanj mot företag
Både brittiska Röda korset och FN har uttryckt oro över tabloidernas bevakning av invandringsfrågor. Organisationerna menar att den är missvisande och splittrar. Det ledde till att frilansskribenten och författaren Richard Wilson i augusti drog igång kampanjen Stop funding hate som försöker få stora företag som John Lewis, M&S och Sainsbury’s att sluta annonsera i tidningarna. Wilson menar att de säljer lösnummer på att skapa hat.
– Daily Express, Daily Mail och The Sun, deras affärsmodell bygger delvis på det värsta i människans instinkter, säger Richard Wilson till The Tabs webbsajt.
Han lägger till att kampanjens syfte också delvis är konsumentupplysning.
– Valfrihet är otroligt viktigt, men om du inte har tillräcklig information kan du givetvis inte göra medvetna val. Fram tills nyligen visste jag själv inte hur många av företagen jag handlar av som faktiskt annonserar i de här tidningarna.
Lego avslutar samarbete
För drygt två veckor sedan meddelade Lego att de omedelbart avslutar ett samarbete med Daily Mail där läsare fått leksaker på köpet med lösnummer. Stop funding hate tillskrivs viss del av äran, och kampanjens Facebooksida fick en rejäl skjuts efter beskedet. Över 200 000 personer har klickat på sidans gilla-knapp. Största uppmärksamheten skapade dock en småbarnspappa som publicerade ett öppet brev till Lego på sociala medier för tre veckor sedan.
– För mig har Lego alltid varit en inkluderande produkt som river murar mellan kön och bygger upp barns fantasi och självförtroende så de kan göra sin egen grej. Något som kan förena, och förenar, vuxna och barn. Era kopplingar till Daily Mail är fel. Och ett företag som ert borde inte stödja dem, skrev pappan Bob Jones efter att tidningen i början av november publicerat en artikel om hur tre av domarna i High court tagit ett beslut som kunde sakta ner Brexit-processen och gjort ett nummer av att en av dem är homosexuell.
Men Stop funding hate-kampanjen har också fått kritik för att uppmaningarna om att få företag att dra in annonserna går emot grundtanken med pressfrihet och är ett försök till censur.
– Vänsteranhängare som ska vara mot storföretag, och särskilt de storföretag som lägger sina förmögna, egennyttiga näsor i blöt i det politiska livet och debatten, uppmanar storföretagen att använda sitt inflytande för att skada tidningar som säger obehagliga saker, skriver krönikören Brendan O’Neill i konservativa magasinet The Spectator, och kallar kampanjen "elitistisk".