1. Kostnaderna för sjukförsäkringen. GM krävde att arbetarna skulle betala 15 procent av kostnaderna istället för som nu tre procent. Nu kräver UAW att GM ska ta hela kostnaden.
2. Tillfälligt anställda. Under krisen för bilindustrin 2007 gick UAW med på att öka antalet tillfälligt anställda. Nu kräver man att GM ska ge de tillfälligt anställda fasta jobb. Detta är en av de svåraste frågorna att komma överens om. UAW kräver detta passionerat och GM säger att man inte har råd.
3. Lönelyft. GM är villiga att ge två procent om året i ett fyrårigt avtal. UAW kräver mer, framför allt för de med lägst löner. De högst avlönade bilarbetarna har över 55 000 kronor i månaden. En nyanställd eller tillfälligt anställd har cirka hälften av det.
4. Stopp för att lägga ner fabriker och flytta jobb utomlands är ett centralt fackligt krav som GM säger nej till. De planerar att lägga ner fyra fabriker i USA, men kan tänka sig att lägga annan produktion i landet istället.
Dessutom har UAW publicerat en utredning där man kräver att GM och den amerikanska bilindustrin satsar på utveckling av elbilar och batteriproduktion, något som man tycker att GM, Ford och Chrysler varit mycket dåliga på.
Facket menar också att de gjorde stora uppoffringar under recessionen när GM var nära konkurs och att nu när vinsterna är på många miljarder måste företaget betala tillbaka. Bara GM tjänade 35 miljarder dollar under de senaste tre åren.
Sanders varnar GM
Bernie Sanders var på plats i Flint och gav sitt stöd till bilarbetarna.
Flint hade tidigare General Motors huvudkontor och har varit centralt för GM, nu har den mesta produktionen i staden lagts ned och Flint är mycket hårt drabbat av recessionen.
Bernie Sanders lovade dock allt tänkbart stöd och varnade GM för att om de inte ger arbetarna drägliga arbetsvillkor kan de glömma federala order på sina produkter.
Stora delar av miljörörelsen stöder nu arbetarna och UAW har influerats kraftigt av kraven på fossilfri transportindustri. Tidigare har facket inte engagerat sig i klimatfrågorna utan framför allt drivit traditionella lönefrågor.
Rörelsen Green New Deal har fått en stark representation framför allt i UAW:s bas och organisationen Democratic Socialists of America, DSA, är mycket stark inom Demokraterna i Michigan. Bland annat stöder både Bernie Sanders och Elisabeth Warren DSA.
Avgörande avtal
UAW:s avtal med General Motors, Ford och Fiat Chrysler löpte ut måndagen den 16 september och facket beslöt sig för att ta ut GM i strejk, medan de andra två fick en tillfällig förlängning av rådande avtal.
Men det framtida avtalet med GM kommer att vara vägledande för nya avtal med de två andra biljättarna.