Sammanlagt strejkar 18 300 UAW-medlemmar anställda hos ”de tre stora”: Ford, General Motors och Stellantis, som bland annat gör Chrysler. Arbetet lades först ner på tre monteringsfabriker och utökades sedan till 38 reservdels- och distributionscenter.
Biden besökte, med ett släptåg av secret service och en mediakaravan, strejkvakterna vid ett distributionscenter strax utanför Detroit. Biden steg upp i talarpulpeten – en lastpall – med en stjärnbanersprydd megafon i handen.
– Ni i UAW räddade bilindustrin 2009. Ni gjorde uppoffringar, gav upp mycket, när företagen hade problem. Men nu går det otroligt bra för dem – och gissa vad? Det borde gå otroligt bra för er också.
Enorma statliga lån
När General Motors och Chrystler 2009 var på randen till konkurs efter finanskrisen fick de enorma statliga lån. Räddningspaketet krävde dock sänkta kostnader vilket drabbat de anställda, framför allt nyanställda. Sedan dess har industrin återhämtat sig och gjort rekordvinster de senaste åren.
Arbetarna, manade Biden, är värda löneökningar och ”andra förmåner”.
– Låt oss ta tillbaka det vi förlorade. Vi ställde upp för dem, det är dags att de ställer upp för oss, sa han innan han lämnade över megafonen till UAW:s ordförande Shawn Fain som höll ett mer bitskt anförande, med ord som ”fiende”, ”företagens girighet” och ”miljardärsklassen”.
Shawn Fain nämnde också företagsledningens höga löner. Stellantis och General Motors vd:ar tjänar drygt 260 gånger mer än en genomsnittlig arbetare inom organisationen. Facken vill nu se 36 procents löneökning över fyra år, fyra dagars jobbvecka, bättre pension och sjukförsäkring och utökat anställningsskydd. UAW vill också få försäkringar om att även bolagens framtida fabriker för elbilar ska hålla samma lönenivå och ge anställda samma villkor.
”Nyanställda” får hälften
Fackföreningsrörelsen kom in i den då elvaåriga Charles Wades liv när hans mamma gifte om sig med en ”union man”. Nu har Wade fyllt 46 år. Han har jobbat på Ford i 25 år snart där han sätter han samman modeller som Bronco och Ranger för runt 350 kronor i timmen.
– Men de nyanställda, de får 175 kronor i timmen. Och det stannar de på i åtta år. Vi slåss för att de ska komma på rätt spår där de är lika värdefulla som andra på fabriken. Vi frågar bara efter pengar som vi skulle ha haft redan, som vi blev lovade när vi räddade bolagen.
Många amerikaner håller med: en opinionsundersökning visade nyligen att 75 procent stöttar UAW.
Människor har dykt upp från andra delstater, gåvor har skickats, pizza levererats. När Wade annonserade i sociala medier efter brasved var gensvaret stort. Han vet att de har ett bra förhandlingsläge.
– Det är som ett parti Monopol där de har alla pengar men vi äger alla byggnader.
Om president Bidens besök säger Wade:
– Han tycker att vi förtjänar det vi slåss för. Det är fantastiskt att få det stödet. Samtidigt vill vi inte att det ska vara del av en annan agenda. Men Biden har redan visat tidigare att han står bakom facken.
"Skicka jobben till södern"
Men Trump har definitivt stöd bland många kollegor, säger Wade.
– Det är nog 50-50 i hur folk inom bilindustrin röstade. Många, tror jag, är bara trötta på det statliga maskineriet och röstade på personen som sa hur han kände. Att säga hur man känner kan ibland framstå som väldigt starkt.
Trump har aldrig stöttat arbetarrörelsen, anser Wade och lyfter bland annat fram den dåvarande presidentens hantering av National Labor Relations Board, en myndighet som ska skydda fackliga rättigheter.
– Och han sa, ”skicka de där jobben till södern där facket inte finns”. Och att UAW-medlemmar skulle sluta betala sina fackavgifter på grund av ”korrupta ledare”.
Charles Wade ställer samma fråga som många andra.
– Varför åker Trump till en fabrik som inte är ansluten till facket om han säger att han ska stötta arbetare inom facket?
”Biden – en härmapa”
Donald Trump besökte reservdelsfabriken Drake Enterprises i Michigan på onsdagen, dagen efter Bidens besök i Detroit. Trump var dock den första att utlysa sitt kommande besök i Michigan och har kallat Biden för härmapa.
Även Trump hade det uttalade syftet att stötta bilarbetarna. Han besökte en reservdelsfabrik norr om Detroit som dock inte är fackansluten och därför saknar kollektivavtal. Företaget ligger i Macomb County, ett distrikt som på 1980-talet blev omtalat för Reagancrats – arbetarväljare som traditionellt röstat på Demokraterna men som nu valde Ronald Reagan.
– Det var första gången jag såg honom i verkligheten. Det var intressant och informativt, säger Scott Malenfant som röstat på Trump i tidigare val och planerar att göra det igen 2024.
Malenfant har jobbat på Ford sedan år 2000, men nu är han ute och levererar mat för företaget Door Dash. Ett extrajobb som han får mer tid för under strejken, men även Malenfant hör till det högre löneskiktet på Ford precis som Charles Wade. Även för Malenfant gäller strejken till stor del hans kollegors löner.
– När jag anställdes som deltidsarbetare för 23 år sedan hade jag 15,65 dollar i timlön. Min styvson som jobbar där nu har bara runt en dollar mer per timme än min ingångslön.
Trots att styvsonen jobbar heltid och ofta övertid får han inte fast anställning.
– Tidigare blev man ofta anställd efter att ha jobbat 90 dagar i sträck. Nu kan de låta folk jobba hur länge som helst utan att ge dem fast anställning.
Deltidsarbetare har i USA ofta sämre förmåner, som pensionsavtal och sjukförsäkring.
En sann kapitalist
Mötet på Drake Enterprises skulle enligt Trumps kampanj rymma runt 500 personer och Malenfant uppskattar att runt 40 av dessa var fackmedlemmar. I vanlig ordning påstod Trump att gatorna utanför var fyllda av tusen och åter tusen fans, men det verkar snarare ha varit några hundra. Trump hånade Biden för att ha haft liten uppslutning på sitt framträdande, en kritik som tyder på att han inte förstår hur upplägget med strejkvakter fungerar – eller hoppas att andra inte gör det.
Scott Malenfant ser inte höga vd-löner som ett problem.
– Jag är en konservativ person och en sann kapitalist. Om en vd tjänar 300 miljoner kronor på ett år – kul för honom eller henne. Om marknaden dikterar att det är det de ska ha betalt är det okej. Men å andra sidan, undanhåll inte pengar från de som faktiskt bygger bilarna och gör det möjligt att göra rekordvinster och ta ut rekordlöner. Jag har inga problem med att någon tjänar pengar för att säkra sin framtid och ta hand om sina barn. Men säg inte till mig att jag inte kan göra detsamma.
Han tycker att UAW har en bra lista med krav på arbetsgivarna.
– Jag tror att varje krav är ett sätt att få igång diskussionen och förhandlingen. De kommer att mötas någonstans på mitten. Jag tycker att vi borde få allt vi frågar efter men det är nog inte realistiskt.
Donald Trump sa i sitt tal att de strejkande strejkar för fel saker – det viktiga är att stoppa övergången till elfordon. Enligt Trumps resonemang spelar löneökningar nu ingen roll, då jobben ändå kommer att försvinna inom några år till Kina. Om Joe Bidens planerade övergång till elfordon fortsätter, det vill säga. Blir Trump president väntar en helt annan framtid.
Kommer alla jobb att hamna i Kina då, som Trump förutspår?Kanske, säger Malenfant.
– Kanske finns det en del överdrifter för att göra poängen att bilndustrin riskerar att dö, men helt fel har han knappast. Om skiftet till elbilar är en naturlig process så finns det inget att göra åt det. Men som Trump sa igår: Varför kan inte folk få välja?
Klimatet då? Alla vill så klart ha ren luft, säger Malenfant, men han undrar om inte gruvbrytningen för elbilar kommer att skapa nya miljöproblem.
– Om du ska förorena, håll dig till den förorening du redan känner till. Jag tycker inte att vi ska förstöra folks liv utifrån en klimatteori, vilket jag anser att det är.
Enda problemet med Biden
Charles Wade och Scott Malenfant är överens om att elbilstillverkning kommer att leda till förändringar. Först och främst uppskattas den tillverkningen kräva en tredjedel färre arbetare. Och hamnar inte de nya jobben i Kina, som Trump hotar, så riskerar de att hamna i delstater i södra USA där så kallad ”right to work”-lagstiftning gör det svårare att organisera arbetsplatser fackligt och teckna kollektivavtal.
– Det är det enda problem vi har med Biden, varför UAW inte gett honom sitt stöd ännu. Han måste se till att de nya jobben blir jobb med kollektivavtal. Arbetare i den nya amerikanska bilindustrin ska inte tjäna 16-17 dollar i timmen och knappt kunna betala räkningarna, säger Charles Wade.