Ur ett affärsmässigt perspektiv är valet av arvtagare inte särskilt förvånande. De senaste fem åren har Andy Jassy bossat över underbolaget Amazon Web Services AWS. Även om det inte gick alltför dåligt för moderbolaget fram till att AWS skapades är det till stor del just Andy Jassy och AWS som Jeff Bezos har att tacka för att Amazons muskler pumpats upp ytterligare ett par storlekar de senaste åren.
År 2020 stod AWS för drygt 60 procent av Amazons vinst.
Sparkad av en algoritm
Mer intressant än Amazons framtidsutsikter är kanske frågan om vad den nya vd:n tar med sig för personalpolitik till posten. Exempel på kraftigt kritiserad sådan kopplad till företaget är nämligen inte alls svåra att hitta.
Senast för en vecka sedan avslöjades en ny skandal. Då berättade tidskriften Bloomberg om hur den numera 63-årige före detta gigarbetaren Stephen Normandin en dag fick ett autogenererat mejl från Amazon med beskedet att företagets algoritmer – enkelt uttryckt en uppsättning regler som hjälper till att identifiera mönster – bedömt hans arbetsinsats som undermålig och därför beslutat att sparka honom. Detta för att han på grund av stängda grindar, obemannade telefoner och andra yttre omständigheter inte kunnat leverera paket i tid.
– Jag är en gammaldags kille, och jag ger varje jobb 110 procent. Det här tog mig hårt eftersom det handlar om mitt anseende. De säger att jag inte gjorde mitt jobb fast att jag för i helvete mycket väl vet att jag gjorde det, säger han till Bloomberg.
Systematisk övervakning
Stephen Normandins fall är långt ifrån unikt. Automatiserad övervakning ingår i Amazons affärsidé och robotar bevakar varje steg de anställda tar. I Stephen Normandins fall skedde övervakningen inom Amazons transportgren Flex, där algoritmer ska kunna betygsätta gigjobbarnas arbete. Fyra möjliga betyg finns: ”Fantastiskt”, ”Bra”, ”Hyggligt” och ”I risk- zonen”. Mänsklig återkoppling från en överordnad är däremot mer sällsynt.
Att det ibland blir fel på grund av stelbenta algoritmer som inte är programmerade att ta hänsyn till livets realiteter ska ledningen på Amazon vara medvetna om. Flera före detta chefer som Bloomberg talat med har sagt att så länge gigarbetarna är utbytbara är det billigare att låta robotar göra jobbet och acceptera att det blir fel ibland än att anställa personer som lägger ned dyrbar tid för att undersöka om ett avsked gått fel till.
Ovanstående är emellertid bara en redogörelse för de mer hi-tech-betonade missförhållandena på Amazon. Kritik har också riktats mot företaget för att medarbetare ges alldeles för få och korta pauser, för att de stressas på med orimliga produktivitetsmål, för att arbetsmiljön är farlig, för att svarta medarbetare diskrimineras och för att Amazon systematiskt motarbetar fackligt arbete.
Stora förhoppningar
Hur mycket av detta som kommer att ändras under Andy Jassys ledning är det ingen som vet. Förhoppningar saknas emellertid inte.
Enligt Forbes tror till exempel 90 procent av 1 600 tillfrågade Amazonanställda att balansen mellan arbete och fritid kommer att förbättras under Andy Jassys ledning.
Optimismen är kanske inte helt oväntad med tanke på att Andy Jassy tidigare kritiserat polisens övervåld mot svarta i USA, stöttat domstolsbeslut som slagit fast att det är illegalt att diskriminera på grund av sexuell läggning eller identifikation och dessutom varit med om beslutet att stoppa alt-högerns favoritapp Parler efter stormningen av Capitol Hill i januari i år.
Å andra sidan har Andy Jassy också stött på kritik för att han försvarat Amazon mot anklagelser om systematisk diskriminering av svarta. Han har visserligen beklagat de incidenter som rapporterats och sagt att ”det finns mycket jobb att göra” inom företaget men envist också hävdat att rapporter om rasism och diskriminering handlar om undantag och att normen på Amazon är långt ifrån rasistisk.
Just detta avfärdande av rapporter om diskriminering som ”undantag” är det som tycks ha tagit hårdast på många anställda, här uttryckt av en anonym anställd som nätmagasinet Vox talat med:
– Hans svar var inte vad jag hoppades på, särskilt inte hans fokus på att rapporter förvrängts eller att problemet legat i hur nånting uppfattas. Svarta kvinnor har berättat om hur vanliga de berättelser om rasism som kommit fram är – och så reducerar han dem nu till ”klagomål från ett fåtal”.