Kryphålet: Så säljs tomma vårdbolag för miljonbelopp
Dagens ETC avslöjar den nya handeln med IVO-tillstånd.
Bild:
Johan Svensson (montage)
Dagens ETC
Hundratals miljoner försvinner varje år i assistansfusk, kriminella startar HVB-hem och mjölkar hemtjänsten på pengar. Ivo klarar inte uppgiften att hålla oseriösa aktörer ute. Det finns ett kryphål som utnyttjas av företagsfarmare och deras mäklare.
När Dagens ETC utger sig för att vara företagsfarmare, berättar ”Sveriges ledande företagsförmedlare” inom vård och omsorg, hur vi kan tjäna stora pengar. Genom att starta vårdbolag, skaffa Ivo-tillstånd och sedan sälja.
– Vi har sålt bolag för en miljon, säger han.
VIDEO: Se samtalet där företagsmäklaren förespråkar handel med Ivo-tillstånd.
”Assistansbolag med Ivo-tillstånd är en het marknad just nu”. Så skriver bolagsförmedlaren Din företagsmäklare, i ett Instagraminlägg. Det handlar om nystartade eller vilande bolag, som enligt uppgifter till Dagens ETC kan säljas för uppemot en miljon. De har inga kunder, inga lokaler, inga avtal, inget varumärke. Det enda värdet i bolagen är att de har ett tillstånd att öppna statens kistor. Det handlar om att betala sig runt Ivos tillståndsprövningar.
Din företagsmäklare beskriver sig som Sveriges ledande företagsförmedlare inom vård och omsorg och efterlyser återkommande bolag med Ivo-tillstånd, nystartade eller etablerade, med eller utan verksamhet. Bolagsförmedlingen drivs av Robel Samuels, tidigare assistansföretagare, som efter att hans eget assistansbolag förlorade tillståndet sadlade om till förmedling av vård- och omsorgsbolag. Robel Samuels är inte den enda aktören som handlar med bolag med Ivo-tillstånd, men han är, genom sin idoga annonsering, den mest framträdande.
Fler avslag – färre återkallanden
Allt fler får avslag på Ivo-ansökningar om personlig assistans, men allt färre tillstånd återkallas. Det har alltså blivit svårare att få ett tillstånd, men när det väl är på plats är det mindre risk än tidigare att förlora det. Parallellt med denna utveckling har nya affärsmöjligheter vuxit fram. Dagens ETC kan nu avslöja en marknad där betrodda personer med fina cv:n godkänns för tillstånd, men där bolagen sedan säljs till helt andra aktörer innan verksamheten drar igång. Det är att likna med någon sorts välfärdsskalbolag. Marknaden är laglig, men den utgör ett kryphål i Ivos lämplighetsprövningar.
– Ivo gör en gedigen granskning i början, och tar du dig igenom nålsögat, då sitter du ganska säker. Och då blir tillståndet väldigt mycket värt, berättar en tidigare assistansföretagare som vi väljer att kalla Lena.
Graf:Antalet beslut om återkallelser av Ivo-tillstånd, efter ledningsprövning, för verksamhet inom SoL och LSS, såsom exempelvis HVB-hem och personlig assistans har de senaste åren sjunkit drastiskt. Från 59 återkallade tillstånd 2021 till 17 återkallade tillstånd 2023. Anledningen till nedgången är enligt Ivo att företagsstrukturerna och brottsuppläggen blivit mer avancerade och kräver mer utredningsresurser.
Hon har både erfarenhet av att driva eget och att jobba i andras bolag, och hon vill berätta som den ”vilda västern” som råder i assistansbranschen. På grund av tidigare hot från oseriösa aktörer i branschen gör hon det anonymt.
Hon beskriver en bransch där det blivit allt svårare att klara sig om man är seriös, vilket också var anledningen till att hon efter några år bestämde sig för att sälja sin verksamhet. Lena kontaktade då en bolagsförmedlare, av vilken hon fick ett högst oväntat råd: Att hon, som är jurist med assistanserfarenhet, har jättelätt att få Ivo-tillstånd och skulle kunna leva på att söka Ivo-tillstånd och sälja bolagen.
– Han sa i princip: om jag var du så hade jag bara sökt en massa tillstånd, sen så hade jag levt på att sälja bolag. Och jag tänkte: det här kan ju inte vara tillåtet.
En rovjakt på bolag med tillstånd
Din företagsmäklare berättar återkommande i Instagraminlägg om lyckade försäljningar av tomma bolag med Ivo-tillstånd för personlig assistans eller hemtjänst. Företagsmäklaren annonserar även ut bolag med tillstånd för HVB-hem, som kan startas var som helst i landet. Men varifrån kommer alla bolagen? Dagens ETC:s granskning av de senaste årens försäljningar av nystartade bolag med Ivo-tillstånd för personlig assistans visar att det förekommer att bolag kultiveras enbart för att säljas.
En rundringning bland assistansföretagare visar också att det pågår en aktiv jakt på bolag med Ivo-tillstånd. Dagens ETC har pratat med flera assistansföretagare som beviljats tillstånd de senaste två åren. Sex av tio tillfrågade uppgav att de blivit uppvaktade med erbjudanden om att sälja bolagen till höga summor kort inpå att de beviljats tillstånd. De har blivit erbjudna mellan 250 000 kronor och en miljon. Det är både potentiella köpare och olika bolagsförmedlare som har hört av sig
– Vi pratar om fantasibelopp, vilket inte är motiverat av omsättningen. Jag vet inte varför det är sådan desperation efter företag. Men det är någonting som inte är som det ska, berättar en assistansföretagare i Mellansverige.
För att undersöka hur dessa bolag aktivt kultiveras för att säljas ringer vi upp Robel Samuels, som alltså handlar med den typen av bolag. Vi väljer att utge oss för att vara intresserade av att starta bolag och söka tillstånd för personlig assistans enkom för att sälja bolaget. Dagens ETC:s reporter uppger sig vara utbildad socionom med ledningserfarenhet från assistansbranschen som är intresserad av affärsmöjligheterna som kommer med att starta bolag och söka Ivo-tillstånd.
Svaret från Robel Samuels kommer utan en sekunds tvekan:
– Skaffa Ivo-tillstånd för personlig assistans och sen sälja? Det tycker jag att du ska göra, varför inte? Det finns en marknad för det.
00:00
00:00
00:00
Robel Samuels berättar i samtalet att han nyligen förmedlat ett nystartat assistansbolag med Ivo-tillstånd för 600 000 kronor och att han tidigare sålt liknande bolag för en miljon.
När Dagens ETC:s reporter uttrycker tvivel kring om man verkligen kan tjäna så stora pengar på tomma bolag med Ivo-tillstånd, säger han att försäljningen antagligen kommer landa på uppåt 700 000-800 000 kronor.
På frågan om hur det kan finnas en så stor efterfrågan på den här typen av bolag till så höga summor svarar han:
– Det tar lång tid att få tillstånd och folk vill inte vänta, och säkert tio andra anledningar, säger han och fortsätter:
– Det är lättare för Ivo att neka dig när du söker, det är svårare för Ivo att neka dig när du redan har ett tillstånd.
Robel Samuels erbjuder sig också att hjälpa till med Ivo-ansökan för 69 000 kronor, samt att upprätta handlingar, såsom genomförandeplaner och rutiner som visar hur bolaget jobbar med olika saker. Vid förmedling av bolag tar han ut ytterligare ett arvode, också på 69 000 kronor.
Den tidigare assistansföretagaren Lena bekräftar att det rör sig om miljonbelopp man kan erbjudas för att sälja vilande eller nystartade assistansbolag.
– Alltså har du ett stort bolag som har gått flera miljoner i vinst och det blir av med tillståndet, de bryr sig inte det. Det är bara köpa ett bolag med tillstånd för en miljon och så fortsätter du din verksamhet.
Det är ett återkommande problem inom assistansbranschen att aktörer som fått sina tillstånd indragna fortsätter i nya bolag med befintliga Ivo-tillstånd, ibland via bulvaner.
Lena berättar också att hon fått erbjudanden om att mot generös ersättning sitta kvar på pappret i bolaget efter försäljning för att utgöra en seriös front utåt.
– Då sa jag, absolut inte.
En olämplig företagssfär
Innan Robel Samuels startade sin bolagsförmedling drev han själv ett assistansbolag. 2021 förlorade det dock tillståndet då han bedömdes som olämplig som företrädare efter att bolaget fått ut över en miljon i felaktigt utbetald assistansersättning. Bolaget hade redovisat att assistans utförts samtidigt som brukaren och de påstådda assistenterna befann sig i olika länder. Bolaget hade också en historia av ekonomisk misskötsamhet. Inspektionen för vård och omsorg drog också in tillståndet för ett närstående bolag som tog över assistanskunderna från Robel Samuels bolag, då man menade att det fanns täta kopplingar mellan de båda bolagen.
Ivo beskriver bolagen som en olämplig företagssfär som ”återkommande samarbetar i olika bolagsupplägg och därigenom försöker hålla sig kvar inom tillståndspliktig verksamhet.” Flera bolag i sfären har de senaste åren nekats eller förlorat sina tillstånd att bedriva personlig assistans. Det hindrar dock inte Robel Samuels från att förse personer i sfären med nya assistansbolag.
Bland bolagen som Din företagsmäklare förmedlat under hösten syns en förmedling av ett aktivt assistansbolag till en släkting inom den ovan beskrivna bolagssfären, som så sent som i somras nekades Ivo-tillstånd för personlig assistans i kammarrätten med hänvisning till misskötsamhet i andra bolag i sfären.
Samma år som Robel Samuels tillstånd drogs in, 2021, startade han sin bolagsförmedling. Sedan dess har han haft nära sju miljoner i kapitalinkomster. Bolagsförmedling är ett riskområde och omfattas därför av penningtvättslagstiftningen, vilket innebär att förmedlare ska vara anmälda till penningtvättsregistret och ha utarbetade rutiner för kundkännedomskontroll. Robel Samuels eller hans bolag är inte anmält till registret.
Tycker att Ivos krav är för höga
När Dagens ETC söker Robel Samuels befinner han sig i Spanien. I ett mail skriver han "Då jag förstår att ni avser vinkla artikeln till att få det att framstå som om bara kriminella köper färdiga bolag med Ivo-tillstånd får jag avböja intervju." Däremot uppstår en mailväxling där han bland annat svarar:
– Det är en affärsidé precis som alla andra. Om en läkare uppfyller Ivos krav för att få ett tillstånd och vill tjäna pengar på det, vad är problemet?
– Om du skulle uppfylla kraven, skulle inte du passa på och tjäna en slant på det? Det är faktiskt många före detta kommuntanter som passar på att tjäna lite pengar på detta för de har rätt bakgrund för att bli godkända av Ivo. Tycker du det är fel av före detta kommuntanter att tjäna en slant på äldre dagar.
Varför är det så hög efterfrågan som du beskriver i sociala medier?
– Därför att Ivo har skapat en efterfrågan genom att uppställa orimligt höga krav på nyansökningar. Du ska i princip vara raketforskare för att få bedriva assistansverksamhet. Du ska ha insikt i LSS, arbetsrätt, arbetsmiljö, kollektivavtal, aktiebolagslagen, årsredovisningslagen, ekonomi, löner. Dessutom har Ivo medvetet en extremt lång handläggningstid på nyansökningar.
Ivos prövning är hårdare vid den första tillståndsprövningen och även om Ivo ska granska nya företrädare sker det inte alltid i lika stor utsträckning. Här uppstår ju ett kryphål.
– Det är helt fel. Ivo har samma krav på nya företrädare som vid nyansökningar. Skillnaden är att kraven för att återkalla tillstånd är lite högre än för att avslå nyansökningar. Men likväl är det samma krav på företrädarna. Det finns med andra ord inget kryphål.
Finns det inte risk att det sätt i system att starta bolag och söka Ivo-tillstånd, enkom för att sälja bolagen?
– Det är helt lagenligt. Det är ju myndigheten som skapat en marknad. Du kan göra samma sak med banker, inkassotillstånd. Det finns alltid en marknad för bolag med färdiga tillstånd när köparna vet att det är en omständlig process att söka på nytt.
På frågan om förfarandet inte innebär att han hjälper personer att runda Ivos prövningar, som exempelvis i fallet med assistansbolaget som förmedlades till en person som nyligen nekats tillstånd, svarar han att Din företagsmäklare är ett privat bolag som lämnar all myndighetsutövning till Ivo. Han menar också att våra frågor visar att vi saknar kunskap.
På frågan om han känner till att hans verksamhet borde vara anmäld till penningtvättsregistret, tackar han för informationen och uppger att bolaget nu är anmält.
Dagens ETC har sökt svar från ansvariga på Ivo, men har endast fått ett oundertecknat mailsvar från myndighetens presstjänst som uppger att förändringar i ägarskap- eller ledning ska anmälas till Ivo.
– Ivo har då ingen skyldighet att göra en helt ny ägar- och ledningsprövning och det tillståndshavande bolaget är inte skyldigt att söka ett nytt tillstånd. Ägarbyten och andra förändringar i ägar- och ledningskretsen kan dock föranleda att Ivo inleder tillsyn om det finns skäl för det. En verksamhet som har fått tillstånd står under Ivo:s tillsyn och då granskar Ivo om ägare och ledning är lämplig. Det är inte ovanligt att oseriösa aktörer upptäcks eller engagerar sig i verksamheten efter att tillståndet har givits. Då är tillsynen viktig för att agera på det.
Vidare skriver presstjänsten att Ivo ser positivt på det förslag som finns att Ivo ska kunna återkalla ett tillstånd för ett bolag som har varit vilande i sex månader och att Ivos arbete med att förhindra oseriösa aktörer ”pågår”.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.