”Morgondagen smälter” stod det, vilket var ett svar på olje- och gasbolaget Equinors kampanj som de driver ihop med norska skidförbundet, som de även är sponsor till. Kampanjens budskap är ”Morgondagens hjältar”.
– Det var en passning till Equinor och framför allt till skidförbundet, vars huvudsponsor också är det största hotet mot deras verksamhet, säger Emil Johansson Kringstad på telefon till Dagens ETC.
”Fegt”
Efter aktionen utfärdade Internationella skidförbundet (FIS) ett vite på 999 schweizerfranc (drygt 11 000 kronor) till svensken för brott mot förbundets regler som förbjuder marknadsföring av ”politiska budskap”.
– Det är parodiskt att Internationella skidförbundet bötfäller mig för att jag demonstrerar i deras sak – mot olja, säger Emil Johansson Kringstad.
– Sen att de valde just den summan, 999 franc. Det är ju rätt fegt, fortsätter han.
Viten på upp till 1 000 franc kan inte överklagas, förklarade tävlingsledaren Torbjørn Broks Pettersen för norska tv-bolaget NRK.
– Om vi hade gett högre vite hade vi riskerat att han överklagat för att få mer uppmärksamhet kring ärendet och det vill vi inte bidra till, sa Broks Pettersen.
Ostörd folkfest
– Håll tyst, var med andra ord budskapet, kommenterar Gustav Martens, sakkunnig inom marknadsrätt på Greenpeace.
Enligt Gustav Martens sponsrar fossilindustrin folkrörelser som skidsport för att tysta en stor väljarbas.
– Hela familjer och samhällen engagerar sig i talangfulla skidåkare. Oljeindustrin köper strukturerad hjälp från förbunden att få de här människorna att engagera sig i något annat än klimatet.
– Belöningen är stora fina arrangemang, en folkfest för några hundralappar, tack vare enorma sponsorkontrakt.
Ångrar inget
Espen Graaf är kommunikationschef för samhällsfrågor på Norges skidsförbund. Han skriver i mejl till Dagens ETC att samarbetet med Equinor har stor betydelse för ”för talangutveckling och projekt relaterade till utveckling och jämställdhet i förbundet”. På frågan varför förbundet väljer att samarbeta med Equinor, som förra året släppte ut mer än 250 miljoner ton koldioxid, svarar Espen Graaf med att peka på deras ambitioner.
– Equinor har stort fokus på det gröna skiftet genom forskning och utveckling med målet att vara klimatneutralt till 2050.
Emil Johansson Kringstad ångrar inte aktionen trots vitet.
– Verkligen inte. Greenpeace betalar boten och hade de inte gjort det så har jag massivt stöd från folk som ringer och vill swisha pengar. Skidförbundet ville inte att det skulle bli en grej av det, men boten har hjälpt till att sprida nyheten.