Åsa Nathell, 49, är Frölunda HC:s nya kommersiella chef. Hennes jobb är att se till att klubben drar in de där 150 miljonerna och helst ännu mer. En av hennes viktigaste uppgifter är att utveckla arenaupplevelsen och få fler att komma på matcherna i Scandinavium.
– Vi måste ställa frågor till åskådarna. ”Du som har köpt biljett, vad är det som gör att just du tycker det är kul att komma på en hockeymatch live?” Vi gör publikundersökningar för att få de svaren. Mitt mål är att få fler som köper säsongskort och att vi hittar fler som vågar testa att gå på hockey. Och att de som nu går på en match per säsong, kommer på två eller fler.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Frölunda har länge varit och är fortfarande publiklaget nummer ett i svensk ishockey. För tio år sedan var Scandinavium ofta utsålt och publiksnittet i serien låg på över 11 688. De senaste säsongerna har det legat stadigt på drygt 9 000.
Under hösten hittills är snittet 8 818. Imorgon kväll kommer Rögle på besök och en publiksiffra på runt 7 000 är sannolik.
Vad är er största utmaning med att locka publik till Scandinavium?
– Det är tv-soffan. Vi har samma utmaningar som nöjesindustrin generellt, och då menar jag bio, restauranger och showupplevelser. Utmaningen är att få folk att lämna soffan. Och vi konkurrerar med hämtningar och lämningar till barnens aktiviteter och allt annat som ska göras i människornas liv.
Innan Åsa Nathell gav sig in ishockeyns värld har hon arbetat kommersiellt med annan underhållningsindustri – bland annat med Jonas Gardell, Diggiloo och Joe Labero. Under hösten, parallellt med starten på jobbet hos Frölunda, gjorde hon de sista förberedelserna för Jill Johnsons föreställning som nyss har gått i Göteborg och ska på Sverigeturné.
– Den stora skillnaden mot mitt gamla jobb är engagemanget och alla känslor som är kopplade till sporten, det här riktiga fanstänket. Hur fans bryr sig, hur de tycker och tänker. Jag ser bilder på människor som har tatuerat in klubbloggan på sin vad. Sådana saker. Allt det här är väldigt fascinerande.
"Jag är fortfarande i någon form av förälskelsefas.
Jag är helt upprymd av hockey."
Frölundas nya kommersiella chef har själv drabbats av känslor som hon inte hade väntat sig.
– Jag är fortfarande i någon form av förälskelsefas. Jag är helt upprymd av hockey. Min man tycker att jag har genomgått en personlighetsförändring, från att aldrig läsa sportsidorna eller titta på tv-sport till att nu ha läst allt om hockeyn innan han hinner läsa det. Jag ligger hemma och tittar på Frölundas bortamatcher och han undrar vad som har hänt med mig, säger Åsa Nathell och fortsätter:
– Det är en så spännande värld. I min ”gamla värld” handlade det kanske om en musikal, som är fantastiskt bra och roligt, men det är ändå samma musikal varje kväll. Här är det en ny spännande match varje gång. Jag har verkligen blivit ett hockeyfan.
Under förra säsongen drog Frölunda HC in drygt 58 miljoner kronor på olika kommersiella samarbeten med partners och sponsorer.
– Jag vill jobba vidare med vårt varumärke och utforska hur vi kan göra rättigheten Frölunda till Sveriges bästa för sponsorer. Vi har många återkommande partners och vi gör noggranna utvärderingar efter varje säsong för att lyssna på dem och se deras behov. Många gånger ger vi våra partners fina möjligheter att träffa andra företag under lättsamma former för att bilda nya samarbeten och affärer.
Frölunda har ett kluvet namn. Officiellt heter klubben Frölunda Hockey Club. Men SHL-laget kallas även Frölunda Indians. För 22 år sedan skapades det engelska efternamnet och den logga som består av ett huvud med barskt ansikte och fjäderskrud.
Hur ser du på att ett hockeylag från Göteborg symboliseras av något som kan uppfattas som en karikatyr eller schablonbild av urbefolkningen i Nordamerika?
– Jag vet för lite om detta och har ännu inte kommit in i den diskussionen. Men jag vet att frågeställningen finns. Och när det gäller varumärket är det klart att vi funderar kring om vi är att Frölunda HC eller Frölunda Indians. Det tycker jag är intressant, och där finns det lite för oss att jobba med framöver. Namnfrågan finns med i en varumärkesundersökning som vi nu gör med hjälp av Sifo.
Hela planeringen av matcharrangemangen den här säsongen var klar när du började ditt jobb. Vad i arenaupplevelsen vill du utveckla i framtiden?
– Det finns idag en tillgänglighetsapp på Scandinavium. Den gör att åskådare med funktionsnedsättning, exempelvis en hörselskada, i sina hörlurar får en röst som ger lite tydligare information om vad som händer i och kring matchen. Jag är nyfiken på om man kan utveckla detta och vända sig till fler. Kanske kan vi ha en nybörjarapp så att en mer ovan hockeypublik får saker i spelet och regler förklarade för sig medan det händer på isen? Det vore spännande att prova, säger Åsa Nathell och fortsätter:
– Våra stamgäster är en annan viktig sak. Vi har idag drygt 4 000 åskådare med årskort. De har redan en egen entré med en röd matta och ibland ordnas det extrasaker för dem – som exempelvis att tränaren Roger Rönnberg har hälsat dem välkomna till en match. Men jag vill göra mer av detta och visa ännu mer uppskattning för våra stamgäster.