Drömmen är att gå upp, nå Superserien och att etablera sig som ett lag i herrarnas högsta division.
– Det är spännande just nu och mycket som händer i klubben. Vi är verkligen mitt i en stor satsning, säger Carl Kamm, assisterande huvudtränare för laget, som spelar i serien precis under Superserien.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Göteborgs enda amerikanska fotbollsförening har U13-, U15-, U17- och U19-lag på ungdomssidan. Och så herr- och damlag. De olika lagen spelar och tränar i Mölndal, Kviberg och på Backavallen. Det är på Hisingen som A-lagen håller till.
– Vi har vuxit enormt mycket och har nu en fantastisk ungdomsverksamhet. Vi är väldigt nöjda med hur det fungerar och att det är ett så stort intresse. Om man jämför med andra delar av Sverige ligger vi väldigt bra till där. Vi är långt framme med våra ungdomslag.
Det är till exempel över 100 ungdomar i U15- och U17-lagen.
– Att komma ner till träningarna och se juniorerna som tränar före oss, det är en härlig känsla.
Fantasy football-ligor
Att se så många ungdomar som är där för att träna amerikansk fotboll är fantastiskt. Det är också ett bevis på att vi gör ett bra jobb med rekryteringar, både av tränare och spelare.
Intresset har vuxit för amerikansk fotboll i Sverige. Tv-kanaler sänder toppmatcher från amerikanska NFL och varje vecka tv-sänds minst en match från Superserien. Ett annat exempel på det växande intresset är så kallade fantasy football-ligor på nätet där kompisar agerar huvudtränare för fiktiva amerikanska fotbollslag med hopplock från NFL.
– Det är fakta att det är så, att det blir mer och mer populärt. Tittar man tillbaka till mitten av 90-talet växte amerikansk fotboll lika snabbt som innebandyn, men när TV3 slutade sända på söndagsmorgnarna såg man att det blev svårare att rekrytera spelare. Det mediala intresset försvann och då föll sporten lite i glömska hos folk.
Men det har alltså förändrats. Det finns fler tecken som visar den positiva trenden.
– Exponeringen är viktig, helt klart. Publiken ökar och medlemsantalen i föreningarna går upp. Publiksnittet i Superserien är runt 700 per match. Örebro har mest publik, runt 1 400 i snitt. Det växer kanske inte så att det knakar, men det går i alla fall stadigt uppåt. Det blir mer och mer proffsigt när det också kommer in mer pengar i sporten.
Nu vill Marvels haka på uppgången.
– Målet är att gå upp i Superserien. När vi går upp dit får vi tv-spottar att sälja och det kommer att göra det lättare i samtalen med potentiella sponsorer. Pengarna spelar roll. Det är en stor utmaning att få ihop ekonomin generellt sett i föreningslivet. I synnerhet i amerikansk fotboll, skulle jag vilja säga. Till nästa säsong kommer vi att sätta ihop en sponsorgrupp och ta tag i det på allvar.
För att få möjligheten att nå Superserien måste Marvels först vinna slutspelet i division 1.
– Vi är mitt i en satsning nu. Vi har rekryterat en riktigt bra coachingstab där i stort sett alla har landslags- eller collegeerfarenhet och en har till och med NFL-erfarenhet. Det finns bra förutsättningar att bli en bra spelare i amerikansk fotboll hos oss. I ett långsiktigt perspektiv behöver vi toppa på några positioner, kanske ta in några amerikanska importer och lösa en del andra saker organisatoriskt.
Ville Olsson är running back i laget och ingick tidigare i tränarstaben. När klubben bestämde sig för att satsa på herrlaget valde Olsson att återvända som spelare. Han lockades av mer än bara det som erbjöds på spelplanen.
– Det är ett seriöst träningsupplägg och mycket runtomkring är proffsigt. Jag vill vara en del av det här. Jag gillar också att Marvels tittar på hur klubbar i andra idrotter – som IFK Göteborg, Häcken eller Redbergslid och Sävehof – gör med allt från matcharrangemang till att se till så att en bra organisation är på plats i föreningen.
Målet är att vinna finalen
Ville Olsson ser samma ökning i intresse som Carl Kamm nämner.
– Jag märker suget på många sätt. Många frågar om hur det är att spela och jag hör hela tiden folk som berättar att de följer NFL, och då menar jag inte bara såna som själva spelar amerikansk fotboll utan "vanligt" sportintresserade människor. Jag tror bara att vi har skrapat på ytan när det gäller publiken. Vi har runt 200 personer på våra matcher. Nackdelen för oss är att vi är på Backavallen...
Marvels går direkt in i kvartsfinalerna. Målet är final. Och väl där är det seger som gäller.
– Vi har byggt upp ett intressant lag med många spelare som har mycket rutin. Många vet vad det handlar om. De vet vad som krävs för att lyckas och vilket jobb som måste läggas ner på det här. Nivån har höjts.
Men det räcker inte för att nå Superserien. Långtifrån. Det är flera krav som måste uppfyllas. Som att ha en tillräckligt stor spelartrupp, att det ska finnas juniorlag i alla serier, och en viss standard på hemmaarenan.
– Vi ligger väldigt bra till på de flesta punkterna. Just nu är det Backavallen som ställer till det för oss. Den innebär många utmaningar för oss, säger Carl Kamm.
– Vi har varit där sedan början av 2000-talet. Men vi vill flytta in till stan. Förhoppningsvis till Valhalla eller Slottsskogsvallen. Vi jobbar hårt på att komma dit. Göteborg är vår stad. Vi är stadens lag. Vi vill finnas centralt. Det är fruktansvärt mycket lättare att locka publik om vi finns där.
Marvels hemmaarena missar målet på många viktiga punkter. Nödvändiga renoveringar som krävs för att få plats i Superserien skulle kosta "många miljoner kronor", enligt Kamm.
– Backavallens läktare är undermåliga, det finns inga bra områden för tv-produktion och flera andra saker fattas. Arrangemangen blir bättre på exempelvis Valhalla. Vi vill ha en helhetsupplevelse med hoppborgar, aktiviteter för familjer och annat runtomkring själva matchen. Jämför det med att hålla till på Backavallens parkering i ett område där det har varit flera skottlossningar på senare år.
Foodtrucks och konserter
Amerikansk fotboll i dess hemland är en upplevelse inte bara ute på planen och läktarna. Så kallad tailgating innebär bland annat grillning och evenemang utanför arenan där supportrar umgås och laddar inför matchstart. Marvels vision är skapat liknande arrangemang kring sina matcher.
– I alla fall vår version av det. Vi drömmer om samma slags atmosfär i USA med foodtrucks, konserter och annat som kan locka barnfamiljerna – till en vettig peng. Jämför det med "vanlig" fotboll där en allsvensk match kostar 300 kronor per person. Det är summor vi inte ens är nära.
Ville Olsson och hans lagkamrater har i alla fall drömmen om välfyllda läktare och sportsliga framgångar.
– Det är en högre nivå på allt i Superserien. Varje match är mycket tuffare än de som vi har spelat den här säsongen. Men vi ska dit. Det känns som att det är på riktigt nu på ett sätt som det inte har varit tidigare.