Det är taktiskt rävspel, snabba beslut och plötsliga manövrar som förhoppningsvis ger vind i egna segel och lämnar överrumplade motståndare i lä.
Sådan är seglingens sprintracing.
Johanna Bergqvist är skeppare. Hon finns vid rorkulten och styr båten. Det är hon som oftast bestämmer ombord. Har sista ordet.
– Men vi försöker vara så tysta som möjligt på båten. Om det blir för mycket prat blir det för mycket information att ta in och då hinner man inte göra upp en plan, säger Johanna Bergqvist.
Hon väljer sina ord under racen.
– Jag säger inte så mycket. Jag säger till när vi ska göra en manöver, om vi till exempel ska slå. Och jag frågar Isabelle hur det ser ut framåt på banan och vart hon vill.
Rollen som taktiker
Isabelle heter också Bergqvist och är Johannas yngre syster. Lillsyrran har rollen som taktiker och hon sköter också skoten till storseglet. Och under kryssarna (motvind) tar hon över beslutsfattandet.
– Hon är den som är närmast framför mig i båten och hon hjälper mig med taktiken i racet. Jag fattar besluten i starten. Sen tar Isabelle över på kryssarna och jag tar jag tillbaka och bestämmer på länsen.
Hur blir stämningen ombord om ni inte tycker lika om vad som ska bli nästa manöver?
– Jag och syrran kan bli oense och lite småsura på varandra, men vi bråkar inte på båten. Överlag gillar jag inte att segla med för hetsiga personer. Då får vi inte den stämningen jag vill ha i ett lag. Om man skriker och skäller på varandra blir det inte roligt, och det kommer nog inte att gå så bra heller.
Uttrycken för eventuella konflikter under racen hörs sällan i Team Bergqvist. Snarare blir det extra tyst – och känslorna syns istället.
– Det är kroppsspråk. Och vi har något vi kallar för att ”man får svarta blicken”. Ofta annars kvittrar vi, är glada och skrattar på båten. Då blir det stor skillnad om man är tyst och ser arg ut.
Hur gör du och din syster för att bli sams igen?
– Väldigt ofta menar vi samma sak men lyckas bara inte få ut det under racet där och då. Vi försöker släppa det och gå vidare. Efteråt pratar vi igenom det ibland. Det är inte bra om det ligger gamla saker och pyr.
På Marstrand denna helg samlas Team Bergqvist och ytterligare 13 av Sveriges skickligaste besättningar för att göra upp om vem som är bäst i landet på sprintrace. Konceptet heter Women on Water (WOW) och skapades i Danmark för två år sedan.
Pandemin påverkar
Från början var det meningen att den här tävlingen skulle gälla som kval till Women’s Sailing Champions League. Det segrande teamet skulle belönas med att representera Sverige i WSCL i Portugal i slutet av oktober.
Men så sent som för en vecka sedan meddelades att årets Champions League blir inställt på grund av reserestriktioner i pandemins spår.
– Det är tråkigt, men för oss spelar det ingen roll för helgens tävling. I dagens läge är man van vid att tävlingar blir inställda och jag har varit beredd på att det kunde hända. Så vi är lika taggade oavsett, även om det bara blir tävling på hemmaplan nu. Bästa svenska sprintrace-besättning kommer fortfarande att koras och det kommer vi att fajtas för, säger Johanna Bergqvist.
Hon är själv rankad trea i världen i sin ordinarie gren matchracing. I vattnen utanför Marstrand kommer hon bland annat att ställas mot Anna Östling, som är världstvåa i samma disciplin.
Möts en och en
I matchracing möts båtarna en mot en i enskilda matcher. Men i sprintrace – som gäller i Women on Water – är det sex båtar i varje heat.
– När det är fler båtar och dessutom en väldigt kort bana blir allt så himla tajt. Varje litet misstag kan bli avgörande.
Johanna Bergqvist är känd för att alltid segla snabbt men har ibland visat en tendens till osäkerhet i närsituationer.
– Det kan nog stämma, haha. Ibland kan mina nerver ställa till det och då kan det bli jobbigt i täta situationer. Det gäller för mig att försöka vara lugn och hålla nerverna i styr. När jag stressar upp mig där bak kan det bli stirrigt på hela båten.
Lojal till klubben
Johanna Bergqvist började tävla i segling för Hjuviks Båtklubb i Torslanda när hon var åtta år och är fortfarande kvar i samma klubb.
Hon blev skeppare i matchracing redan som 18-åring. Nu är hon 24 och fortfarande den yngsta ”skippern” i världseliten.
– Vårt team har varit det yngsta hela tiden. Sedan vi startade har vi tagit oss hela vägen upp till tredje plats på världsrankingen. Målet är att bli världsetta.
Årets VM skulle ha hållit på Nya Zeeland. Jo, det blev också inställt.
Senaste VM avgjordes på hemmaplan i Lysekil förra sommaren. Det blev inte vad Johanna Bergqvist hade hoppats på.
– Vi blev bara sjua och var inte alls nöjda. Vi vill verkligen vinna ett VM. Det skulle jag värdera ännu högre än att bli etta på världsrankingen.