Hon kan låna hennes kläder, ögonskuggor och halsband. Hon kan ta sig in på klubbar med den döda systerns legitimation. Kanske kan hon till och med låna hennes pojkvän.
I den nya filmen ”En del av dig” utforskar den debuterande regissören Sigge Eklund och manusskrivaren Michaela Hamilton vad som händer med dem som blir kvar efter att det värsta hänt. Resultatet är ett febrigt försommardrama där de ljusa nätterna och den blommande syrenen trängs med en stor sorg till tonerna av The Knife och Avicii.
Huvudrollsinnehavaren Felicia Maxime gör en stark tolkning av den 17-åriga Agnes vars sorgeprocess inkluderar hela det känslomässiga spektrumet. Hon får det verkligen att kännas när Agnes kastas mellan förnekande eufori och att vara fullständigt förkrossad.
I rollbesättningen hittas även mer etablerade skådepelare som Alva Bratt, Edvin Ryding och Ida Engvoll, där framför allt den sistnämnda imponerar i sitt porträtt av en moder som fullständigt tappar det. Även Emil Hedayats insats som kompisen Sam förtjänar att nämnas.
Filmen har dragit stort på att den inkluderar världsartisten Zara Larssons skådespelardebut. Men med tanke på att hur få scener hon medverkar i (och att en av dem består av att hon håller ett låtframträdande på en fest) känns det nästan som falsk marknadsföring.
Karaktärerna rör sig mellan sin gymnasieskola, olika hemmafester och Agnes stökiga flickrum. Det är ungdomens erfarenhet som står i centrum och ”En del av dig” ska därför med fördel ses som en film riktad till unga vuxna. Inte för att de är de enda som kan uppskatta den. Men en regelrätt vuxenfilm bör arbeta betydligt mer med undertext än ”En del av dig” gör. Här är handlingen förmedlad med en övertydlighet som gör att även det som presenteras som överraskningsmoment är självklarheter.
Med tanke på målgruppen och att allt tyder på att den utspelar sig i nutid är manuset stundvis förvirrande. Vilka 17-åringar idag använder uttryck som ”nästa man till rakning”? Och är det verkligen ”Fucking åmål” en helt vanlig tonårstjej tittar på när hon sitter hemma och tjurar en valborgsmässoafton?
”En del av dig” har en magnetism som gör att det åtminstone finns en chans att till och med Tiktok-missbrukarna släcker ner sina telefoner
Jag vet inte. Men jag önskar att jag inte behövde distraheras av den typen oklara anakronismer utan bara fick glida med i berättelsen. För om det är något Sigge Eklund och Michaela Hamilton kan är det att berätta en berättelse.
Det märks att de båda är skolade i ADHD-samhället där det blir allt svårare att fånga och behålla tittarens uppmärksamhet. Inte minst unga är vana vid att skrolla samtidigt som de tittar på filmer eller serier, men ”En del av dig” har en magnetism som gör att det åtminstone finns en chans att till och med Tiktok-missbrukarna släcker ner sina telefoner.
Att recensera en Netflix-film har gett mig en fascinerande inblick i det gigantiska företagets paranoia. Efter att ha tecknat ett presskonto och fått möjlighet att se filmen i förhand kom det ett mejl med instruktioner om vad jag får och inte får nämna i min recension. Under den fetstilta rubriken ”SPOILERS” var några av filmens bärande scener skrivna i osynlig text. För att se vad som stod var jag tvungen att kopiera och klistra in texten i ett annat dokument.
Med tanke på att ”En del av dig” är en film där resan är målet, där stämningen trumfar handlingen blir Netflixs kontrollbehov extra provocerande. Herregud, lita på att era produkter överlever att diskuteras och på att kulturjournalister kan sitt jobb.
Den största spoilern om Eklunds debutfilm är att den knappast kommer att göra dig chockad. Men de starka skådespelarinsatserna, det estetiska universumet och den skruvade premissen gör den värd att se ändå.