Faktum kvarstår att projektet inte alls är kompatibelt med politiskt satta mål för att bromsa klimatkrisen. Det vet Preem, som senaste året har bedrivit en mycket omfattande påverkanskampanj genom att köpa annonsplats i landets största medier.
Nej, det handlar inte om reguljära annonser som är tydligt separerade från redaktionellt material, där den som köper utrymmet kan presentera sitt budskap utan någon som helst tvekan om vem som är avsändare.
Preem väljer istället ”native advertising”, där företagets budskap presenteras med en inramning som efterliknar redaktionell material. Det finns annonsmärkning. Men formen är tveksam. Problemet är att många, trots märkning, har svårt att skilja reklam från journalistik.
Prepper: ”Då blir det farligt”
Problemet växer när själva budskapet som förmedlas griper rakt in i ett pågående fall som tveklöst kommer att avgöra om regeringen menar allvar med klimatpolitiken. Det här är inte oskyldig reklam. Preem opinionsbildar för att vrida frågan gällande Preemraff ur de folkvaldas händer.
Tidigare har det bland annat rört sig om att skönmåla koldioxidlagring som metod, ungefär som världens största fossilbolag agerar nu när det blivit omöjligt för dem att öppet sprida direkt klimatförnekelse. En lätt uppdatering av greenwashing.
Men den senaste kampanjen går längre och är mer extrem, mer fokuserad på att väcka negativa känslor – oro, otrygghet, skräck – hos den som kommer i dess väg.
I en rad kapitel, med både text och video, träffar Preems inhyrda producenter ett antal preppers, det vill säga personer som på olika mer eller mindre rimliga sätt förbereder sig inför den stora kris som de befarar ska komma. Samhällets sönderfall. Total anarki. Rädda sig den som kan.
– Efter en vecka i kris börjar folk hungra på allvar. Då blir det farligt, säger före detta yrkesmilitären Peter.
Säkra flyktvägar, lagra mat och vatten, avliva dina katter innan du flyr.
Sådana idéer betalar Preem dyrt för att kommunicera.
Varför?
– Jag förbereder mig för ett samhälle utan elektricitet och drivmedel, säger en annan prepper, Andreas.
Därför.
Diesel eller dystopi?
Varje kapitel följer samma formel. Preppers sätter ett tonläge som är olycksbådande, som utgår från att katastrofen kan vara nära förestående. Därefter kliver Preem in.
– Förr hade staten ett mycket stort beredskapslager av råolja och produkter lagrade i bergrum runt om i Sverige. Så är det inte längre, säger Nils-Erik Berg, senior rådgivare på Preem.
Han bekräftar det paranoida. Ja, strömmen kan försvinna. Då kollapsar allt runt omkring oss.
Till sist intervjuas Energimyndigheten för att ge det hela en mer seriös prägel, för att det ska bli mindre uppenbart att Preem bara är ute efter att alla som tittar och läser ska tänka att de snart kan tvingas in i ”The Road” – Cormac McCarthys vidriga apokalypsroman som blev en lika vidrig film – om utbyggnaden av Preemraff stoppas.
Diesel eller dystopi.
Det är vad vi har att välja mellan, enligt Preem.
Exceptionellt manipulativ
Företaget har gång på gång visat att det är moraliskt flexibelt vad gäller sina utåtriktade kampanjer. Som när man hyr in klimatprofilerade artister – och Bamse – för att underhålla i samband med de seglingstävlingar man sponsrar i Lysekil. Som när man försökte kränga huvudsakligen fossilt drivmedel till bilister med att det var ”klimatsmart”.
Som när man nu har Gunde Svan som affischnamn för att övertyga om att Preem framställer gröna bränslen – ”Vi gör bensin och diesel med rester från skogen” – trots att 90 procent av det man säljer i Sverige är fossilt. Som när man sponsrar Vasaloppet, tävlingen som hotas av utebliven snö, direkt länkat till den upphettning som följer klimatkrisen.
Men nya satsningen är exceptionellt manipulativ.
Det finns ett antal saker med den som borde debatteras.
Preem borde inte komma undan med att agera så här förslaget.
Energimyndigheten – som skattebetalare finansierar – borde inte låna ut sig till fossil opinionsbildning.
Medier borde vara mer varsamma med sin trovärdighet.
Ges plats bredvid nyheter
Häromveckan intervjuades Peter Wolodarski av Dagens ETC. Han är chefredaktör för Dagens Nyheter, ett av de medier som profilerat sig som klimatbevakande och -medvetet.
– Vi har när det gäller annonser sagt nej till Volvo och ett flygbolag som vill köpa vår förstasida, sa han apropå tidningens policy för fossila annonsörer.
Men det blev uppenbarligen ett rungande ja till Preem, som dessutom ges möjlighet att öka sitt genomslag med native-formatet, där man lägger sig intill vanliga nyhetsartiklar. Och bakom produktionen står Bonnier News Brand Studio.
Så uppenbart kortsiktigt.
Så uppenbart osund relation till kapitalstarka, klimatförstörande Preem.