Sveriges första röda dagstidning som tar gröna frågor på allvar.
Tidningen som varje vecka gör dig lite smartare.
Sveriges största och första husmagasin med ekoprofil.
Här samlar vi alla artiklar om Friskolor.
Tidöregeringen
”Det har funnits en naivitet inför problemen i friskolan, inklusive från mitt eget parti.”
Skola
”Ändrar ingenting i grunden”
Dagens ETC granskar
Kent Werne återvänder för att ta reda på hur allt kunde förändras så genomgripande efter att han själv gick ut högstadiet 1994 • ”En dödsdans” • Snart var tredje elev • Magiska formeln.
Politik
Kommunalt veto mot stora skolor – men fritt fram för byskolor
För minskat stök och större likvärdighet
Oppositionen, skolutredare och friskolekoncerner är överens – det finns inget konkret hot mot de stora vinstutdelningarna.
Friskolor
Skoldebattörer kritiska • ”Cynisk” • ”Tramsig” • ”Grotesk” • ”Ovärdig”
Stora aktiebolag låtsas vara små familjära förskolor
Elever i årskurs tre på Thoren Business School i Växjö kommer inte kunna ta examen nästa år – utbildningen är ofullständig.
Rödgrönt beslut om jättekoncern till domstol • ”Ett nekat tillstånd hotar inte valfriheten”.
Internationella engelska skolan
• Hemliga avtal • Gräddfiler skapas av politiker • De kommunala skolorna får betala.
Skolministern: Verkligheten har uppmärksammat oss på problemen.
Brist på insyn: ”Hot mot demokratin” • Hundratals elever väljer IES • Oppositionen kritisk mot svängdörrar.
Gängkriminalitet
Skoldebattören Linnea Lindquist om sjuåriga gängkriminella, skojare som driver skola och om hon kommer gå med i Liberalerna.
Skolan
Besvikna och förvånade på Sveriges Lärare • ”Inte haft lojalitet med lärare och elever”
Varför låter vi tre vuxna ta hand om 27 små barn?
Tog emot mer än en halv miljon kronor – gav uppdrag till kompis.
Högern har länge hyllat valfriheten i skolan. I dag undrar allt fler hur vi kunde välja ett sådant system för våra barn.
EU-valet
Den 48-årige tidigare pastorn, Jakob Olofsgård, ska utveckla partiets politik och rädda kvar mandatet i Europaparlamentet.
IES får etablera sig trots överetablering av skolplatser