Så inleder SVT sitt inslag om hur vi reser klimatsmart. För att svara på frågan har de bjudit in reseexperten Hélène Benno. Under ett sex minuter långt inslag tipsar hon sedan bland annat om att välja flyg som flyger så rakt som möjligt, att packa lätt och väl på plats tänka på vad man äter och inte slösa på vatten.
Inslaget möts snabbt av kritik både på Twitter och på SVT:s egen Facebooksida. En av dem som reagerar är Martin Hedberg, meteorolog, klimatexpert och tidigare SVT-medarbetare.
– Attityden är att det ska gå att göra flygresan klimatsmart eller mer miljövänlig, det är en inställning som är absurd. Resonemanget i inslaget legitimerar ett skadligt beteende och befäster idén om att det är okej att bete sig illa om man gör det lite snällare, säger han till Dagens ETC.
Hélène Benno får visserligen frågan från SVT:s programledare om insatserna verkligen kompenserar för den klimatpåverkan själva flygresan står för, och får svaret att det gör den verkligen inte, men Martin Hedberg säger att inslaget ändå är missvisande.
– De borde ha satt flygandet i ett sammanhang. Ska man prata flyg och klimatpåverkan så ska man berätta hur mycket utsläpp en flygresa genererar, och sedan visa hur lite skillnad de här åtgärderna som föreslås gör. Bilden här blir att du kan fortsätta resa med gott samvete bara du är lite mer medveten och tänker på miljön.
”Måste sluta nöjesflyga”
Även Pär Holmgren, naturskadespecialist hos Länsförsäkringar och tidigare meteorolog på SVT, har reagerat.
– Det är helt förkastligt att försöka få folk att tro att man kan flyga miljövänligt bara genom att göra diverse småsaker, och det är extra allvarligt när det är public service som är avsändare, säger han.
Inslaget i förra veckan är inte det enda som har fått kritik. I somras, när hettan låg som tyngst över Sverige, sändes ett inslag i SVT där Hélène Benno bjudits in för att tipsa om svalare resmål. Hon föreslår då Reykjavik, Edinburgh och Hurtigruten. De två förstnämnda är resmål som det vanligtvis flygs till. Pär Holmgren reagerade även på det inslaget.
– Det finns ingen annan väg än att sluta nöjesflyga om vi ska klara klimatkrisen. Att SVT då, mitt under den värsta värmeböljan, tipsar om flygresor är så aningslöst. Lika lite som SVT gör reklam för rökning borde de sända den typen av inslag, säger han.
Pär Holmgren tycker att SVT, där han själv var chef för väderredaktionen i tio år, generellt håller för låg nivå när det gäller klimatbevakningen.
– För 15 år sedan var SVT tillsammans med BBC världsledande när det gällde klimatbevakningen. Nu har man tappat fart, särskilt på nyhetssidan. Det görs enstaka inslag då och då, men inte alls i tillräckligt hög utsträckning.
Ska upplysa – inte ta ställning
Marit Hübinette, chef för Morgonstudion i SVT, håller inte med om Pär Holmgrens och Martin Hedbergs kritik. Hon säger att klimatetbevakningen är omfattande.
– Klimatfrågan bör få väldigt stort utrymme, och det tycker jag att vi ger den. Vi lyfter frågan på många sätt, den går in i väldigt många ämnen på alla våra plattformar.
Att inslaget i förra veckan där Hélène Benno tipsar om hur vi kan flyga mer miljövänligt skulle vara missvisande håller Marit Hübinette inte heller med om.
– Vi poängterade ju det i studion, att det inte är miljövänligt att flyga, men att många väljer att göra det ändå. Det är ju fakta. Vi på SVT kan inte ta ställning för vilken reseform som människor väljer att göra, däremot kan vi upplysa om vad valet får för konsekvenser, och det gör vi, säger hon.
Även Sveriges radio har fått kritik för att rapportera för onyanserat om flygande. I ett inslag i Ekot nyligen berättades om att världens längsta reguljära flyglinje just har invigts. I nästan 19 timmar kan planet vara i luften.
Axel Andén, chefredaktör för Medievärlden, är kritisk till rapporteringen. I en krönika i Medievärlden skriver han bland annat att Ekot borde sätta långresans klimatpåverkan i ett sammanhang – hur mycket påverkar en 19 timmars flygresa? Pär Holmgren och Martin Hedberg tycker att just det alltid borde vara standard för public service.
– Ska public service tipsa om platser dit du flyger så måste man också berätta vad konsekvenserna blir. Det är inte särskilt svårt, säger Pär Holmgren.