Uppgifterna i åtalet handlar om två ryska medborgare som jobbar på propagandatratten Russia Today (RT) som har registrerat en kedja av skalbolag för att slussa drygt tio miljoner dollar till ett amerikanskt mediebolag.
För de ryska stålarna producerades sen innehåll i linje med det ryska statsintresset och krigsmaskineriet. Väst ska splittras (hållas splittrat?) och vänsterfjollorna ska hållas kort.
Hittills inget nytt, egentligen. Vi vet att stater som Iran, Kina, Ryssland, Israel, USA, Indien och många andra använder mediaprofiler, frontbolag och gul propagandajournalistik som en del av försöken att påverka andra stater och befolkningar.
I det här fallet handlar det om Tenet Media som startade igång i november förra året. Det är ett bolag för ”orädda röster” och högerprofiler som gjort sig omöjliga på andra ställen. Ett par av namnen är högerhatten Tim Pool, raskrigaren Lauren Southern, mesproppen David Rubin och världens tråkigaste man: Benny Johnson.
Youtube stängde omedelbart ner kanalen.
Om uppgifterna i åtalet står sig gnäller nu de välbetalda högerprofilerna om att de minsann också är offer som lurats till att ta emot de ryska pengasäckarna. En av Tim Pools medarbetare har salufört den briljanta idén om att åtalet kan handla om en ”psyop inom en psyop” för att tysta amerikanska högerröster.
Vissa av Tenets profiler fick hundratusentals dollar i månaden för att göra enkla korta videoklipp med budskap om kulturkrig, konspirationsteorier och rasistiskt hat utklätt som migrationskritik. Klippen redigerades, publicerades och marknadsfördes sedan av de två RT-medarbetarna.
På kort tid publiceras 2 000 videoklipp som tillsammans får drygt 16 miljoner visningar. Det kan låta som mycket, men i själva verket är det en total flopp.
Att ösa stålar över spänstiga influencers, bombastiska mediaprofiler och överproducerande Youtubekanaler är som att spela biljard med ett rep. Först ser det kul ut. Sen blir det bara patetiskt. Och någonstans här tänker jag att Ryssland kunde ha lärt sig av det misslyckade SD-projektet Riks.
Tittarsiffror behöver sättas i kontext. När Sverigedemokraterna bestämde sig för att ösa miljoner av medlemmarnas och skattebetalarnas pengar på en flådig TV-studio var målet att påverka den inhemska politiska debatten genom en SD-ägd mediasatsning och att locka en ny publik.
Idag har Riks, som knoppats av från SD:s kommunikationsavdelning men likväl har SD som största kund, drygt 8 100 videos på Youtube. Sammanlagt har klippen 172 miljoner visningar. Och den stora tillströmningen av nya väljare uteblev.
Sverigedemokraterna märkte att publiken redan var övertygade blåsippor. Nu blev fokus istället att lära den egna publiken rabbla konservativa talepunkter, som ett rasistiskt barnprogram.
Det är en betydligt mer framgångsrik och effektiv strategi för att underblåsa debatt och konflikter som främjar den egna sidan, men ändå inte samma som utgångspunkten att locka in fler i värmen. Och det blev en dyr affär för magert resultat. Riks misslyckades med sitt ursprungliga uppdrag, konstaterade partiet till slut.
Om syftet med finansieringen av Tenet Medias förlorargäng var att påverka det amerikanska valet har Ryssland också misslyckats. Samtidigt ger amerikansk media och rapporteringen av åtalet bilden av en omfattande och lyckad konspiration, trots att siffrorna inte stöder den slutsatsen.
För min del är det klart och tydligt att det inte funkar att ösa pengar på värdelöst innehåll och gnälliga profiler.