En butikssarbetare som fått nog är 22-åriga Johanna. Nyligen kontaktade hon Aftonbladet i hopp om få människor att ändra sitt beteende. Hon beskriver kunder som är otrevliga och skäller för saker som anställda inte kan rå för.
Till exempel att en vara går sönder på kassabandet. Eller att en kund nekas att köpa snus för att hen saknar legg. Vissa män går till och med så långt att de utsätter kvinnliga butiksanställda för sexuella trakasserier.
Johanna säger att hon trivs med sitt jobb och sina kollegor men de otrevliga kunderna förstör arbetslusten.
Nu kanske en och en annan tänker att det rör sig om undantag. Men nej, detta har varit ett så pass genuint arbetsmiljöproblem att högskolan i Borås för några år sedan arbetade med projektet ”Att jobba med jobbiga kunder”.
I projektet gjordes bland annat en enkätundersökning där 3 000 handelsmedlemmar involverades.
Forskarna beskriver en bransch som ”uppvisar en hög grad av arbetsmiljömässiga problem för personal i form av kränkningar, hot och våld från kunder.”
Folk måste helt enkelt skärpa till sig. Så här kan vi inte ha det.
Men det räcker inte bara att snacka om bättre uppförande. Anställda inom handeln måste få sitt arbete värderat högre. Arbetsgivare kan göra mycket för bättre arbetsvillkor, arbetsmiljö och löner. De senaste åren har det gått åt motsatt håll.
Inte minst i form av hyvling, det vill säga att arbetsgivare skär ner timmarna på de anställdas kontrakt vilket leder till lägre lön. Sju av tio butiksanställda arbetar deltid.
Enligt fackförbundet Handels pressar många arbetsgivare sin befintliga personal genom att inte ha tillräckligt med bemanning. Det påverkar dynamiken i butiken, färre personal gör att arbetet blir mer utsatt.
En annan förklaring till folks dåliga beteende kanske hänger ihop med prisutvecklingen, en del tar ut sina aggressioner på butikspersonalen i stället för att kritisera de stora kedjorna.
”Branschen lider av kronisk underbemanning, samtidigt som man ständigt skär ner och sparar in på personal. Det är absurt att företagen kan göra stora vinster på bekostnad av de anställdas hälsa.”, säger Linda Palmetzhofer, förbundsordförande för Handels.
Visst sticker det i ögonen, under 2020 och 2021 slog lönsamheten i detaljhandeln rekord.
Och förra året gjorde ICA en miljardvinst. I oktober 2023 när ICA redovisade siffrorna för tredje kvartalet landade rörelseresultatet på nästan två miljarder kronor. Nästan 200 miljoner mer jämfört med samma period året innan.
Vanligt folk vänder på slantarna, jagar röda priser på smör. Anställda jagar timmar för att få lönen att gå ihop. Samtidigt som företagen skrattar hela vägen till banken.
Så till alla missnöjda kunder, sluta sparka nedåt, börja sparka uppåt.