Och det kommer bli mer.
Orsaken är en självklar mekanism i ekonomin.
Rödgrön sjudagarstidning – prenumerera nu!
Den här artikeln kommer från lördagsnumret av Dagens ETC. Som prenumerant får du Dagens ETC sju dagar i veckan – på helgerna rakt ner i din telefon, surfplatta eller dator.
Stöd Sveriges rödgröna tidning genom att bli prenumerant.
Så länge det är vinstintresse som driver och styr företag och skapar den ekonomiska makt som finansiärerna (finanskapitalet) använder, kommer monopolisering vara en återkommande lösning på problemet med att vinsten faktiskt på sikt sjunker.
Konkurrenter tar in varje försprång allt snabbare och när alla kan producera på samma nivå blir sammanslagning och kontroll av marknader det sista räddningssnöret.
Men det nya är att själva den nya tekniken tvingar fram monopolisering som vi egentligen aldrig diskuterat.
Värdet i de digitala företagen är inte en produkt eller ens en tjänst, värdet är data från dig och mig, och den som vet mest och kan använda det snabbast är den som blir giganten som andra måste förhålla sig till.
Det enda sättet att göra vinst i framtiden är genom monopol och kontroll.
Om du inte sett det så har det faktiskt pågått runt dig i några år nu. Det är inte en slump att Wallenberg dominerar ”skolindustrin” och den nya privatiserade ”vårdindustrin”.
Låt oss ta den självkörande bilen som exempel. Till att börja med, det är självklart inte bilen som kör oss runt i en miljövänlig elresa i staden, det är datorer som samverkar till en stor AI, en intelligens, och hela poängen med systemet är att det handlar om att veta allt, eller nästan allt om det som kan uppstå under färden. En dator lär sig lite, tusentals datorer lär sig mycket och miljoner eller miljarder datorer som ständigt skapar kunskap om hur trafik flödar, hur små hinder kan undvikas, när stora hinder ska leda till stopp, hur trafikköer ska programmeras bort… lär sig väldigt, väldigt mycket.
Betydligt mer än vad du och jag med våra intuitiva och rätt hopplöst långsamma reaktioner kan hantera.
Jo, vi kan köra från punkt a till punkt b. Men vi har i förväg ingen aning om vad som händer emellan dessa punkter eller vad andra bilar gör eller ser.
När det verkliga värdet blir kunskapen i form av data så blir monopoliseringen snabbt verklighet.
Det finns nämligen någon som kommer vara bättre på att idag samla in detta, det är inte en slump att Google kör runt runt runt i sina bilar för att göra dem alltmer självkörande. Google har inget intresse i att ”göra bilar”. De samlar data. Och det är inte en slump att Tesla inte kan släppa verklig automatisk körning, datamängden man har duger inte. Det är en enorm skillnad på företaget Waymo som hade tre kollisioner på 560 000 kilometer körning i Kalifornien mellan december 2016 och november 2017 och på GM som bara gjorde 132 000 kilometer och hade 22 kollisioner.
Ingen automatisk bil har varit i närheten av människans olycksfrekvens men den dagen vi sätter oss i en sådan så kommer vi självklart välja Waymo före GM.
Min poäng är att digitalisering automatiskt skapar monopolisering eller kartell när vi bygger sådana här gigantiska system som privat får äga infrastruktur, vilket denna datamängd egentligen är.
Det kommer inte vara Volvo som gör självkörande bilar, det kommer kanske vara Volvo som är en underleverantör till bolaget som styr självkörande bilar.
Precis som författare idag är underleverantörer till Amazons eller Storytels ljudböcker.
Datamakten styr över produktionen.
Ingen vill ha ett mindre säkert system än det mest säkra. Det betyder att någon alltid kommer köpa upp ”det bästa” som kanske är påväg, för att kunna överleva. Vi går in i en tid som gör de stora stålkartellerna, lastbilskartellerna, energioligopolen och livsmedelsjättarna, till små exempel mot de nya verkliga stormonopolen.
Så vad leder det till?
VI kommer de kommande åren se allt mer finanskapital som flyttas till de här ständiga köp/utköp/sammanslagningsprojekten inom de nya verksamheterna runt AI. Och vi kommer nästa val få de första förslagen från partier att det här kan inte fortgå.
Big data måste helt enkelt in under medborgerlig demokratisk kontroll.
Det vill säga staten.
Borgare kommer slåss för att det ska vara fritt att äga människors insamlade data men ”ansvarsfullt”. Vänstern kommer kräva att det ska vara statligt men tillgängligt för alla.
Elon Musk kommer fly till Mars för att komma undan kravet på att bilarna ansluts till det gemensamma styrsystemet.
Ja, det blir en intressant tid.
Den stora politiska frågan är dock inte privat eller offentligt, den stora kritiska frågan är hur i all världen stater ska kunna skapa demokratisk kontroll över ett sådant maktinstrument som big data är.
I vår rika ”västvärld” är det storföretag som äger datakunskapen, i Kina är det – och därmed partiet.
Tanken på att en sådan filur som Erdogan eller Åkesson skulle ha makt över big data är ju verkligt skrämmande, Kinas regim kan idag stoppa diskussioner och information via Wechat utan att de som använder ens förstår att det skett.
Den stora framtidskampen handlar inte om monopoliseringen, den är oundviklig. Den handlar om hur vi ska skapa verkligt demokratiska system med medborgarmakt som kan styra politiken istället för motsatsen.
Det är klart det går.
Men hur gör vi?