Och hemma svämmas utrymmet under diskbänken över av förpackningar. Kartong, glas, metall och plast. Oändliga mängder plast. Det går nästan inte att köpa en enda grej utan att den kommer i ett hölje av plast. Ofta är det till och med dubbla förpackningar. Först en kartong och sedan ett extra lager plast. Så frågan är om det största problemet verkligen är att hushållen inte sorterar. Eller om det verkliga problemet är att det produceras så många förpackningar som vi tvingas bära hem.
När det gäller just plast är det också en väldigt liten andel som faktiskt kan återvinnas och bli ny plast. Av det som vi bär till återvinningen är det bara åtta procent som det blir något av, resten bränns, enligt en rapport som Återvinningsindustrierna tog fram förra året. Det beror på att det inte finns någon efterfrågan på återvunnen plast. Att återvinna plast blir minst tre gånger så dyrt som att göra ny plast. Så även om vi konsumenter gör allt vi kan och sorterar och lämnar in varenda plastbit så förändras inte så mycket.
För mer än 20 år sedan infördes det som kallas för producentansvar i Sverige. Det innebär att alla som tillverkar, importerar och säljer produkter har ansvaret för att samla in varorna när de blir avfall och se till att de återvinns – och stå för kostnaderna. Tanken var att det här skulle sätta ekonomisk press på producenterna och leda till att onödiga förpackningar skulle försvinna. Det har inte fungerat.
Istället har mängden förpackningar ökat med 50 procent under samma period. Som exempel har den årliga mängden plastförpackningar i Sverige, förutom PET-flaskor, ökat med 23 700 ton på fem år.
Det här är inte ett problem som är unikt för Sverige. Plasten svämmar över hela världen och bara en liten andel samlas in för återvinning. Av skräpet i haven och på världens stränder är 85 procent plast. Det här är en anledning till att EU:s institutioner strax före jul tog beslut om ett plastdirektiv där vissa engångsplastartiklar som tops, sugrör, tallrikar och bestick helt ska förbjudas. Direktivet ingår i en större strategi för att minska beroendet av plast med målet att alla plastförpackningar på EU:s marknad ska återvinnas senast 2030. För som Frans Timmerman, EU-kommissionens förste vice ordförande sa när plaststrategin presenterades: ”Om vi inte ändrar vårt sätt att producera och använda plast kommer det att finnas mer plast än fisk i våra hav 2050.”
Men det här togs inte emot särskilt väl av plastindustrin. Bransch- och arbetsgivarorganisationen IKEM, som bland annat representerar plastbranschen i Sverige, protesterade mot förbudet och ville jobba mer med ändrade attityder, förbättrad avfallshantering och ökad återvinning istället. Alltså att konsumenterna ska ta det största ansvaret.
Samma sak med Svensk plastindustriförening. Ordförande Leif Nilsson sa apropå EU:s plastdirektiv att ”det finns flera problem med att gå på producenterna och ställa krav på att exempelvis de ska stå för uppstädningen, när problemet först uppkommer när slutkonsumenten inte hanterar avfallet korrekt”. (!?)Han tycker att straffvärdet för nedskräpning borde ha ökats istället. Att konsumenterna alltså ska få betala böter när de inte sorterar.
Jättarna Coca Cola, Nestlé, Pepsi Co och Danone, som toppar listan över de företag som bidrar mest till det plastskräp som finns i världshaven enligt en undersökning som organisationen Break Free From Plastic har gjort, satte sig också på tvären och försökte påverka medlemsländernas ministrar för att få ministerrådet att förkasta kommissionens förslag om att alla skruvkorkar till plastflaskor ska sitta fast på flaskorna.
De fyra jättarna har samtidigt skrivit under det så kallade Ellen McArthur-initiativet för att eliminera plastavfallet (Ellen McArthur blev 2005 den ensamseglare som snabbast tagit sig runt jorden och efter det har hon kämpat för att minska antalet plastförpackningar och plasten i haven). Trots att en del av initiativet handlar om transparens var det först i förra veckan som Coca-Cola avslöjade hur mycket plastförpackningar företaget faktiskt producerar. 3 miljoner ton på ett år. 200 000 plastflaskor per minut! Många av de övriga företagen som har skrivit under initiativet, däribland H&M, Pepsi, L’Oréal, Walmart, Marks & Spencer och Burberry, vägrar dock fortfarande att offentliggöra sin produktion av plastförpackningar.
Greenpeace inleder nu en kampanj för att få de här jättarna att ta ansvar för det plastmonster som de har skapat och som håller på att förstöra planeten. Bland annat genom att rent konkret skicka tillbaka en del av all den plasten som har blivit skräp i våra hav tillbaka till styrelserummen. Budskapet är att företagen måste vidta konkreta åtgärder för att minska mängden plast och inte dumpa ansvaret för plasten på konsumenterna.
Helt rätt. Lägg ansvaret där det hör hemma.
Och därför räknar jag med att nästa kampanj från min hemkommun blir mug shots på ledningen för Coca-Cola, H&M och Nestlé med texten: Skyldig att rädda planeten genom att minska antalet plastförpackningar.