De är lika dåliga.
Inte ens tre av tio intervjuade är kvinnor.
Trots att kvinnor utgör halva befolkningen.
Ska det vara så?
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Nej, det tycker väl ingen, inte heller medierna – Aftonbladet, Dagens Industri, Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgs-Posten, Metro, Nyheter 24, Svenska Dagbladet, Sveriges Radio (SR.se), Sveriges Television (SVT.se/nyheter) och Sydsvenskan – som granskats av Rättviseförmedlingen. Flera av dem rapporterar om snedfördelningen. Men som om problemet ligger utanför den egna redaktionen, utan att redovisa internt framtagen statistik.
Om nu sådan existerar.
Alla – ja, alla – svenska medier har kapacitet att sammanställa statistik av det här slaget. Det är inte svårt. Dessutom älskar medier att räkna. De gör det hela tiden.
Hur många tecknade prenumeration i går, vad blir annonsintäkten i morgon, vilken inverkan har Facebook på trafik, vilket material blir delat, vad hände med räckvidden senaste kvartalet, hur många läsare över 50 år, hur många under 25, vilka ställer om till digital prenumeration…
Givetvis ska du ha full koll på det här om du har ambitionen att driva ett framgångsrikt företag. Allt annat vore tjänstefel.
Men tydligen är det helt okej att leverera journalistik som är så undermålig sett till representation att den signalerar till landets fem miljoner kvinnor att deras erfarenhet och kompetens värderas lägre än mäns.
Alla andra medier är ju lika ojämställda.
Vem skulle de välja i stället?
Dagens ETC.
När vi startade för tre år sedan gjorde vi det med löftet om att vara en feministisk dagstidning. Män ska inte ha tolkningsföreträde i Dagens ETC. Det är just erfarenhet och kompetens som ska vara avgörande. Inte kön. Varken när vi intervjuar eller när vi väljer medarbetare.
2017 borde det vara självklart för alla.
Men:
”Sverige vill gärna se sig som världens mest jämställda land, men faktum är att vi i nyhetsrapportering är omkörda av länder som USA, Rumänien, Peru och Pakistan”, säger Maria Edström, författare till en annan rapport, Räkna med kvinnor.
Den kom 2015 och visar att svenska medier inte bara är katastrofalt usla på jämställdhet när de jämförs med varandra, utan dessutom har halkat efter flera länder sett till nyhetsutbud.
Det är till att börja med pinsamt.
Det handlar om så mycket mer än procentsatser.
Det betyder sämre journalistik, en fattigare berättelse om verkligheten.
Dagens ETC har nu tagit sista klivet. 2015 var det 49 procent kvinnor och 51 procent män (sammanställningen omfattar intervjupersoner, personer som syns på bild samt frilansmedarbetare). 2016 var det 51 procent kvinnor och 49 procent män. Mer detaljerad statistik ser du här ovanför.
Sveriges första jämställda dagstidning.
Så vad är det vi konkret har gjort?
Som sagt, det är inte svårt. Faktum är att det är löjligt enkelt – om alla inblandade förstår varför det är ohållbart att ge män tolkningsföreträde bara för att de är män.
Vi delar gärna med oss till redaktioner som inte kommer vidare.
Fem steg för att skapa en feministisk tidning
1. Vi förutsätter att kvinnor har lika mycket kunskaper och publiceringsvärda erfarenheter som män.
2. Vi tänker jämställdhet genom planering och produktion.
3. Vi räknar kvinnor och män. Vem intervjuas? Vem syns på bild? Vem anlitas som frilansmedarbetare? Allt.
4. Vi presenterar löpande statistik för prenumeranter. Varje dag. Utan undantag.
5. Vi utvärderar. Även fördjupande sammanställningar sker helt öppet (minst två gånger om året).
I fjol var det alltså fler kvinnor än män som intervjuades och skrev i Dagens ETC. Jag är övertygad om att våra läsare noterar skillnaden. Uppenbarligen har vår metod fungerat. Men det finns säkert andra vägar. Allt tar dock sin början i ett erkännande.
Att det är ett problem att medier konsekvent väljer män.
Att det är ett journalistiskt misslyckande att inte kunna frigöra sig ur den låsningen.