När Göteborg utvecklas och växer uppstår behov av ny mark och nya platser för bostadsbyggande och stadsmiljö. Om inte staden ska sträcka sig alltför långt ut i omgivningen så är ett viktigt arbetssätt att använda den mark som finns inom centrala och halvcentrala lägen mer effektivt. De rödgrönrosa verkar ha en någotsånär god samsyn sedan några år tillbaka när det gäller att det är kollektivtrafik, gång och cykel som ska prioriteras. Och biltrafiken som ska stå tillbaka. Detta är den enda rimliga vägen. Även om enstaka gröna ytor kanske ibland får släppas till för att få fram fler bostäder så är det sällan en bra lösning. Om vi ska bygga mer stad relativt centralt så är det i stället på tidigare hårdgjorda ytor, till exempel trafikytor, som de nya hemmen och livsmiljöerna i staden måste skapas.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
På debattsidan i en annan av stadens tidningar såg vi för ett tag sedan ett kommunalråd som företräder Vägvalet och/eller sig själv skriva att de rödgrönas mål om bilfritt Göteborg är ett önsketänkande. Han skrev också att Trafikverket, å andra sidan, "... måste landa i verkligheten och se människors faktiska transportbehov..." Frågan är bara vilken verklighet som leder oss dit vi vill? Biltrafikträngsel har aldrig lösts upp, på ett hållbart sätt, genom att nya gator och vägar byggs. Den typen av satsningar knyter oss bara hårdare fast vid gårdagens lösningar, som har lett till dagens problem. Lokalt och globalt.
Det är helt rätt av de rödgröna att våga utmana gängse uppfattningar om hur trafik ska planeras och det är rätt av dem att inse att bostadsbehoven nu måste gå före behovet av ny asfalt för biltrafik. Lika många, eller fler, i var sin bil i vår stad är inte det som skapar en hållbar livsmiljö i Göteborg. I Hyresgästföreningens rapport – Alla får plats i stadens goda lägen – visar forskarna Alexander Ståhle och Joel Hernbäck hur 126 000 nya bostäder kan skapas i goda lägen i Göteborg. Forskarna slår fast att goda lägen innebär "... de stadsdelar där det går att nå stora delar av stadens arbetsplatser och serviceutbud inom 20 minuter med kollektivtrafik, cykel eller till fots. Bil har uteslutits som transportmedel då det inte är tillgängligt för alla." I samma rapport visar forskarna hur det kan byggas upp till 1 miljon bostäder i de tio största svenska städerna. Hälften av all byggbar mark ligger på redan exploaterade trafikytor och industrimark. Det är uppenbarligen fler än de rödgrönrosa som har förstått hur en modern stad måste planeras och omdanas. Hoppas det finns stöd för fortsatt arbete i den riktningen även hos fler partier i kommunfullmäktige.
För övrigt så är det fantastiskt att se de många väggkonstverk som nu på sistone har kommit upp på fasader lite varstans i Göteborg. Äntligen! Nu hoppas vi givetvis att konstverken får vara kvar i många år. Ett förslag till Göteborg energi och dess politiska styrelse för att ytterligare lyfta konsten och intresset för Göteborg som kulturstad: Tillåt en rejäl muralmålning på Rosenlundsverket och ytterligare en på en av Göteborgs energis fasader i Stampen. Länka sedan samman dessa båda konstverk med permanenta målningar på en rad elskåp mellan Rosenlund och Stampen. Toppa det slutligen med att marknadsföra den konstnärligt smyckade promenadslingan på stadens kultur- och turismhemsidor.