Ledare
Annie Croona: Vadå, vilken järnvägskris?


Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).
Bild: Christine Olsson/TT, Shutterstock (montage)Dagens ETC
Underhållsskulden på järnvägen är enorm och växer med 40 000 kronor i timmen. Infrastrukturministerns svar? Mer pengar till vägnätet. Det om något är att ”ställa trafikslag mot varandra” – och förloraren är, som alltid, tåget.
Ledarsidan är oberoende med röd och grön politisk färg.

Text
Man kan tro att Trafikverket har regredierat till Vägverket och att vi inte har någon järnvägskris i det här landet, baserat på regeringens prioriteringar på infrastrukturområdet.
Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) har länge fått kritik för snedfördelningen av resurser – för stora till vägnätet, för små till järnvägsnätet. Men sin vana trogen tar man inte åt sig av kritiken utan fortsätter på samma utstakade bana, eller förlåt, jag menar väg.
När regeringen nu presenterar sin vårbudget kastar man ytterligare pengar till vägunderhållet. Järnvägskrisen? Den finns inte ett spår av (pun intended). Som vanligt.
Fler tecken på regeringens förkärlek till bilvägar finns att hitta i regeringens direktiv till Trafikverket, som man nyligen fattade beslut om. DN rapporterar att anslaget för att förbättra vägarna höjs med 48 procent. Järnvägens höjning blir ynka fem procent.
Järnvägen lider av en enorm underhållsskuld efter årtionden av underfinansiering.
Underhållsskulden växer med hisnande 40 000 kronor per timme.
En DN-granskning av svensk järnväg visar att underhållsskulden växer med hisnande 40 000 kronor per timme, dygnet runt, varje dag. Det skulle ta 350 år att byta ut alla kontaktledningar och stolpar som behöver bytas ut det kommande decenniet.
Andreas Carlsons svar på det är att gasa. Med bilen alltså. På vägarna.
Resonemanget han återkommer till för att försvara denna absurda prioritering är att man “inte ska ställa trafikslag mot varandra”. Dels är det ett obegripligt resonemang ur klimat- och miljöperspektiv, dels är det ju precis det han själv sysslar med: han låter järnvägen förfalla medan vägnätet premieras.
Många vill åka tåg. På 30 år har järnvägsresorna fördubblats. Investeringarna har däremot inte hängt med, och upplevelsen blir därefter. Elfel. Signalfel. Okänt fel. Addera också att det helt saknas järnvägstrafik i stora delar av landet, inte minst i norra Sverige.
Vi behöver alltså både rusta upp och bygga nytt, men så länge Trafikverket behandlas som Vägverket och infrastrukturministern agerar bilminister ser det mörkt ut för tågresandet.
De där 500 miljonerna till vägunderhåll i vårbudgeten kan verka futtiga, men de läggs ovanpå en redan rejäl hög av pengar till vägnätet. Tänk på det nästa gång du svär över ännu ett misslyckat försök att åka tåg.

Text
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.