Nyligen släppte Trafikverket nya analyser kring elvägarna och det är första gången man kan se effekten av biobränslelobbyns nya kraft. Om Sverige satsar som riksdagen hittills beslutat kommer nämligen trafiken fortsätta förstöra klimatet, elvägarna kommer bara att användas i mindre grad eftersom Trafikverket menar att biobränsle löser utsläppsekvationen. Av den ”minskning” man räknar fram till 2040 från tunga lastbilar ska 3,1 miljoner ton komma från biobränsle, medan bara 0,3 ska komma från elvägarna. Inblandning av biodiesel i tanken är alltså lösningen, trots att det inte minskar koldioxidutsläppen i verkligheten, det är bara bokföringsmässigt trixande.
Ju mer som blandas in (det kallas reduktionsplikt), desto olönsammare blir alternativen bokföringsmässigt. Vilka transportföretag väljer nya ellastbilar om man kan köra på som vanligt i tio år till?
Trafikverket påstår att deras utredningar tar hänsyn till det samhällsekonomiskt mest lönsamma och lustigt nog handlar det alltid om att det automatiskt kommer behövas fler bilar och fler långtradare och därmed måste man ha fler motorvägar och tillslut finns det ju inga pengar kvar till omställningen trots att de klokaste sättet att transportera är kollektivtrafik och cyklar för personer och järnvägar för varor. (Ett tåg drar extremt lite energi jämfört med en dieseldriven långtradare.) Framtiden blir bara en ekvation som räknar alla de fel vi gör idag och ökar dem i ett diagram gjutet i cement.
I Trafikverkets arbete finns ingen klimatkris.
Men vänta nu. En myndighet kan ju räkna olika beroende på de förutsättningar de får. Kanske det inte är experterna på verket som är problemet, kanske det är beställarna, alltså politikerna som är det egentliga problemet.
Och då går det ju att lösa.
Vi vet idag att det inte är pengar som saknas till omställningen. Finansmarknaden har aldrig varit så stor, tusentals miljarder simmar runt i det globala spelmaskineriet och blir aldrig investerade i den nödvändiga omställningen. I veckan kunde vi läsa att Powercell, ett av de bolag som ska utveckla de vätgaslager alla politiker plötsligt är för, har tagit in 100 miljoner för att utveckla det hela. Samma dag får Spotify, ett bolag vars uppgift knappast är att rädda världen utan möjligen rädda spridningen av lalala, en ny investeringsrunda på tio miljarder.
Den som tror att finansmarknad och banker ska lösa omställningsinvesteringarna kommer bli grymt besviken.´
Klimatet har för länge sedan gått från hot till akut kris. Politiken klarar ändå inte av att från sina egna myndigheter beställa seriösa utredningar byggda på klimatkrisen.
Det här är svårt att förstå, processen är så räddhågsen att man skulle kunna tro att framtidsanalysernas roll mer handlar om att lugna människor att väldigt lite måste göras, istället för att prata allvar om vårt existensiella hot.
Ungefär som några näringslivsröster i början försökte få pandemipolitiken att lugna sig och ge ett snabbt ”slutdatum” eftersom annars skulle ekonomin lida. Men det är klart ekonomin måste lida för att hantera en pandemi.
Och det är klart dagens fossila ekonomi måste lida av att vi ställer om.
Våra liv kommer förändras.
Så vad tvekar man om?
”Väljarna klarar inte budskapet” är de politiska beslutsfattarnas analys. Folk är emot, menar de och kommer protestera och världen fyllas av gula västar som gör politiken maktlös.
Detta trots att 99 procent av medborgarna klarat ett pandemiår med tunga beslut och omställning in i vardagens verkliga frihet.
Sanningen är ju att människor klarar att hantera både kriser, katastrofer och krig, när det är allvar kan de flesta hantera tunga situationer och beslut.
Men inte om forskningen, politiken och media ljuger om allvaret.
Vi är nu i läget där det måste till förbud, tvingande lagar och offentligt finansierad omställning om vi ska ha någon chans alls att bromsa det här. Banker och pensionsbolag måste förbjudas att investera i fossilt. Den försiktiga stödpolitiken fungerar inte. Se hur regeringarnas stöd till renare bilar i praktiken ätits upp av bilindustrins satsning på SUV:ar och tunga hybridbilar. Förbud för fossila transporter i städer inom några år fungerar därmed snabbt.
Kommer ”folk vara emot”?
Jo, om man inte samtidigt ger alla tillgång till gratis kollektivtrafik.
Lösningarna är otaliga.
Om alla får betalt för att dela bil så ökar det. Om vi tar bort momsen på klimatsmart mat så kommer den öka snabbt, om vi inför förbud för industriköttfabrikerna och konstgödsel så kommer hållbar matproduktion öka.
Nej, jag tror inte det är väljarna som är politikens problem. Utan att verklig omställning kommer hota vinster, pengarnas frihet och de tio procenten som står för de mesta utsläppen.
Herregud, politiken klarar ju inte ens att förbjuda minkfarmer.
Så låt oss börja med en undersökning.
Vad kan du tänka dig för förbud och begränsningar i ditt liv och ditt samhälle för att hantera klimatkrisen? Hur ser omställningen ut för dig?
Mejla mig på johan@etc.se så sammanställer vi ditt och andras förslag.
Och:
Tack för allt stöd för det nya projektet med en stor solcellspark som jag berättade om förra veckan. Många har gått in på etcsol.se och många har anmält sig som sparare. Detaljerad rapport kommer snart.