Vi vet ju detta.
Och ändå fortsätter det.
Bilen är nämligen inte bara ett fordon, det är en frihetsdröm som vägrar ge med sig även om man tillbringar några hundra timmar i bilkö varje år.
Vi räknar inte på de bilar vi har, vi räknar på bilen såsom den ser ut i reklamfilmerna. Snyggt svängande på biltomma kurviga vägar med gröna ängder runtom.
Klimatrörelsen vill se minskad bilism. Vi vet att varje person som cyklar gör en större klimatinsats än någon bilägare (även elbil). Men även om cyklandet ökar i stora städer så fortsätter bilismen på samma nivå, inte ens om politiken gav ekonomiskt stöd för cyklande (säg att du får 20 kronor varje gång du cyklar till jobbet) tror jag det skulle öka tillräckligt snabbt. Det som krävs är att några miljoner bilar slutar rulla.
Tekniskt vet vi att självkörande robotbilar kan lösa en del, det blir 80 procent färre bilar om man kan åka billigt i en robotbil istället, men den där hajpade tekniken är fortfarande tio år bort.
Så vad gör vi nu, vad kan vi göra tillsammans?
Om vi glömmer de enkla svaren – gratis och utbyggd kollektivtrafik till exempel som är helt beroende på en snabb politisk förändring vad gäller offentlig ekonomi – så kan vi titta på oss som äger privatbilar i städerna. Varför gör vi det? Varför delar vi inte bilarna? Vad är det som gör att bilpooler aldrig blivit något stort, trots att den tekniken är enkel och ger bra tillgång till bil när man verkligen behöver det.
Är det kanske en omöjlig idé på grund av något som vi inte vill prata om.
Den egna frihetsdrömmen.
ETC har nu haft en bilpool (bland annat en Tesla) i våra hyreshus i Västerås, den används flitigt och den bokas lokalt och räcker till ungefär 30 personers användning dessa första sex månader vi provat. Men har det inneburit att de boende sålt sina bilar och inte använder dem parallellt? Nja. Enligt undersökningar kan en bilpoolsbil minska antalet bilar med fem stycken. Men det händer alltför sällan.
Så här kan man teoretiskt bygga en bilpool för alla ETC-tidningarnas läsare och alla som har ETC El:
1. Vi köper in ett antal Tesla för 120 000 kronor styck per år i fem år. Väljer vi billigare elbil är det istället 80 000 per år.
2. Bilarna parkeras hemma hos våra läsare. Det kan vara ett hyreshus, en bostadsrätt, en arbetsplats eller rentav en villa rätt centralt så många kan komma åt bilarna. Överallt där minst 20 personer per bil ansluter sig.
3. Vi sätter upp laddare och solceller så bilarna försörjs billigt med energi.
4. Vi anställer kundtjänst och service och lägger vi ihop alla kostnader, försäkringar och problem så kommer det kosta runt 500-600 kronor per bil och dygn.
5. De pengarna måste användarna betala, det betyder att en bil som används åtta timmar per dygn behöver kosta ungefär 80 kronor per timme. Används bilen mindre blir det dyrare, används den mer blir det billigare. Sedan kan man diskutera hur priset tas ut. Vid laddning, per kilometer, per timme, med månadsavgift per användare eller kanske en blandning av allt detta. En del bilpooler har långtidsuthyrning helger, andra har det delat med en arbetsplats som använder bilen fram till klockan 17, sedan är det publikt. Lösningarna är många om man vill lösa det.
6. Det blir då en nationell bilpool som ansluter bilar över hela landet med samma system och lokala aktivister för att ordna parkeringsplats och ropa till när service behövs.
Kommer det här att ske? Ekonomiskt kan vi definitivt klara det tillsammans. Tillståndsmässigt går det att ordna. Men… vill vi? Jag har gjort några enkla frågeställningar till folk jag känner, alla är klimatmedvetna, alla inser omställningens behov och nästan alla svarar att bilpool är en jättebra idé, herrgud så smart, men… det passar inte för just en själv. En egen bil känns enklare, friare och är det inte dyrt att hyra bilen?
Det här är viktigt.
De flesta av oss har svårt att räkna, vi betalar en bilkostnad som är mycket stor jämfört med annat vi gör. En bil står nämligen stilla 95 procent av tiden. Av en månads 720 timmar gör bilen sin frihetsnytta i bara ungefär 36 timmar. Per år är det 432 timmar. I snitt åker svensken 1 500 mil per år. Eftersom en nyligen begagnad, fossilbil Volvo XC60 kostar ungefär 6 000 kronor per månad i drift och service och värdeminskning betyder det att man utslaget på 36 timmar betalar 167 kronor vilket blir 47 kronor milen.
Då har vi inte tagit med en dyr garagehyra inne i städerna på 1 500 kronor per månad. Eller andra p-avgifter på några hundra. (Du kan räkna på din egen bil på konsumentverkets sajt bilsvar.se.)
167 kronor i timmen för egna bilen.
80 kronor i timmen vid normal stadskörning för bilpoolen.
Hur tar vi oss ur denna bilfixering? Denna stora kostnad för känslan att ”när det behövs” slippa planera och bara köra iväg? Jag vet inte. Men vi kan ju undersöka det tillsammans.
Jag skulle behövaett mejlsvar från dig, en slags klimatundersökning med alla läsare.
• Skulle du välja en bilpool och ställa bort din egen bil enligt ovanstående om du kunde?
• Har du i huset plats för en eller två elbilar som del i en ebilspool?
• Kan du tänka dig betala 80 kronor i timmen för att använda elbilen?
Glöm inte berätta var du bor och vilken bil du har, om någon.
Det här är inget beslut. Bara ett exempel på den tillsammansmakt vi har.
Vill vi?
Jag är tveksam med tanke på de svar jag hittills fått.
Men visa gärna att jag har fel.