BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Men det fanns en annan berättelse bakom föredragen också, jag ville på allvar visa att man kan göra en Sverigeturné utan att nånsin tanka diesel eller bensin, jag åkte helt enkelt elbil hela vägen och det var aldrig några problem.
Aldrig.
Okej, jag hade lite tur. Samma dag som jag kom till Umeå så startade Tesla sin supercharger-station där. Nästa dag kom Skellefteå igång när jag åkte till Luleå och Piteå. Och sedan Örnsköldsvik på väg mot Östersund.
Lite tur ska man ha. Det som annars hade blivit tvåtimmarsstopp på ”snabbladdare” blev nu 40 minuters stopp i superchargern.
Men den viktiga berättelsen är att det gick utmärkt att köra elbil över hela landet, jag åkte från småstad till storstad, till by och överallt fungerade transporten, el finns nästan överallt och om det är något dagens elbilar bevisar är det att vi gemensamt bromsat dem i 20 år med fördomar, rädsla, politisk feghet och så självklart denna lobby av dieselproducenter (på senare tid ”grön diesel”) vilka sagt att ”det finns inget realistiskt alternativ”. Vi har en bilindustri som i 20 år ”misslyckats” med att få fram ett alternativ till fossilbilen, ända tills en tillräckligt rik miljardär med mycket fräckhet och mod gör det alla biltillverkare sa var omöjligt.
Jag åkte även tur och retur Amsterdam för att prova EU-vägarna och det enda som begränsade min reslust är att det är så tråkigt att köra på motorvägarna. Till slut slår man på autopiloten och sätter upp Britney Spears Work på högsta volym för att dansa bort det enformiga.
Jo, man kan dansa i en Tesla.
Självklart är den bilen för dyr. Det är saker innan de massproduceras (nu 2017 lovar Tesla att släppa en familjebil till normalpris) men redan idag har franska Renault en elbil som går 40 mil och ingen ny elbil lanseras under 30 mil som standard.
Att fyra storstäder (Paris, Aten, Mexico City och Madrid) lovar förbjuda dieselbilar innan 2025 är redan en gammal nyhet, i stad efter stad kommer liknande beslut och alla de som köpt en ny stor lyxdiesel för att ”värdet varar” komma stå inför förtida skrotbilar bara för att de inte såg de verkliga problemen med ”ren diesel”. Eller de kanske litade på storföretagen? Ungefär som vi lugnas av att lita på att en bank bara tar avgifter och räntor av oss för ”allas bästa”.
Att ställa om till eltrafik är enkelt för alla stater, det som saknas är politiskt mod och så måste man bearbeta den där manliga dumma stoltheten som gör att män som haft fel aldrig nånsin kan byta spår. Jag träffade en höginkomsttagare som hävdade att han ”måste” ha en bil som går från Stockholm till Ystad på en tank, det vill säga 60 mil, och jag skrattade för den mannen måste ha en blåsa som är ovanlig för 50-plus-män på vägarna.
Och jo, jag minns de första grälen jag hade när elbilarna gick 13 mil och vänner sa att det ”aldrig” skulle kunna utvecklas och de köpte nya Volvo för ”dieseln är ju snål”. Nej, det är den inte. Dieseln förstör dina barns liv.
Det finns en viktig lärdom om detta med elbilar. Det är inte teknik som bromsar utveckling. Det är investeringar och makt som bromsar. Stora företag – och därmed politiker som stöder dem – gillar långsam utveckling som inte stör avkastning eller marknadsandelar. Vi vet idag att oljebolagen köpt forskare och spridit lögner om klimatet sedan 30 år tillbaka, deras mytspridande har gjort politiken rädd och manipulerbar. Dieselbilen har räddats på klimatets bekostnad.
Och även om man kan skoja om manliga konsumenters val så är det också en sanning att konsumenten bara kan välja den dag likvärdiga alternativ erbjuds. Kör du en bil som förstör dina barnbarns liv eller en som ger dem en chans att skapa en bättre framtid? Äger du bilen själv eller tillsammans med fler? Kryssa i rätt ruta.
Att ladda en elbil ska alltid vara gratis (det vill säga betalt av oss alla). Varje mil du kör gör du klimatnytta för alla andra. Varje mil du åker med bensin förstör du för alla andra. Det är som med trängselavgifter. När en bil åker in i staden ska det kosta. När cyklisten cyklar in i staden ska hen ha en tjuga betalt.
Men hur ser då framtiden ut? Jag fick en jätterolig länk till en flygande elbil som tyska producenter nu tar fram. Lilium. Ja, den går helt på el i 300 kilometer och i 300 kilometer/timme. Den flyger med 38 små turbiner och är supersäker och en lika stor utmaning mot dagens trafiksystem som Tesla var.
För med en flygande elbil kan du ta bort de flesta vägarna, du kan odla i staden, du kan skippa den infrastruktur som förstör landskap och du kan bo långt utanför staden och ändå vara på plats efter en halvtimme. VI kommer få flygande kommunsossar från Luleå som tar sig ner till konferensen i Göteborg utan utsläpp.
Jag tänker att det som bromsar det här kommer vara gammelbolagen som äger drivmedel, vägbyggare, biltillverkare, flygbolagen och banker. Inte heller denna utveckling kommer få fart av tekniken i sig, det krävs så mycket mer och vem vet, kanske konservativa Tesla då kommer lobba mot politiker och hävda att den nya transportmetoden hotar sysselsättningen.
Elvägarna är nödvändiga idag. Så snabbt vi någonsin kan.
Men sedan kanske vi står där vid snabbladdaren och tittar upp med stelnande nacke.
Härliga framtid.