I ett tidsbegränsat samarbete under fotbolls-VM i Qatar kan spelare köpa tre nya karaktärsutseenden. Det handlar om Neymar Jr, Paul Pogba och Lionel Messi, som har blivit inscannade, animerade och iklädda militäruniformer. I skrytiga reklamfilmer syns stjärnornas digitala varianter springa runt bland bomber, helikoptrar och vinande gevärseld. Säljtexten är fotbollslingo fast för krig, äntligen kan du ”kontrollera planen” och ”dribbla dig fram till vinst”.
Om du köper Messi-paketet får du också en speciell avrättning som du kan använda mot svaga fiender, ”no firearms needed”. Rörelsen innebär att Lionel Messi riktar två kraftiga höga sparkar mot motståndarens huvud. Pogbas avrättning heter ”jaw buster” och innebär att fotbollsspelarens knä möter fiendens ansikte. Neymar Jr.s rörelse är ”all kicks”, tre snabba sparkar och ett stamp.
Att kändisar är med i tv-spel är inte nytt, och populära spel som ”Fortnite” har haft giganter som Travis Scott, Bruno Mars och Ariana Grande som spelbara karaktärer. Men det är ändå en skillnad. Fortnites framtoning är barnsligare. ”Call of dutys” warzone-läge, där du krigar mot andra spelare i en öppen arena, är inte gravallvarligt men avrättningarna är realistiska, tempot är ett annat och varje dödad fiende väger tyngre. Det explicita målet är att döda alla andra och stå ensam kvar. Men nu är det inte anonyma legosoldater som pressar fingret mot avtryckaren, utan superdivor från fotbollsvärlden. Personer som finns på riktigt.
I fotbollens värld, och i verkligheten generellt, är den här typen av våld så klart förbjudet och omöjligt och orealistiskt. Det är bara ett spel. Men bara för att Fifa och ”Call of duty” är två kapitalstarka varumärken passar de inte automatiskt ihop. Krocken är äcklig. Och det är inte bara pengar som är syftet.
Interna dokument från den amerikanska armén visar hur man satsar miljonbelopp på att nå Generation Z genom tv-spel, livesändningar och den moderna nätkulturen. Man sponsrar över hela skalan: stora turneringar för e-sport och individuella profiler som livesänder när de spelar ”Call of duty”. Dokumenten visar hur armén specifikt såg ”Call of duty” som ett viktigt rekryterings- och kommunikations-verktyg för att bygga sitt varumärke bland yngre spelare, som man inte har lyckats nå under pandemin. Enligt ett förslag skulle spelare få fördelar i spelet om de först tittade på reklamfilmer för att gå med i armén.
Tv-spel är unik, och ofta rätt rolig, propaganda. Det blir särskilt effektivt genom mängden tid du spenderar i den digitala världen, jämfört med att se en film eller titta på en serie. Många barn och unga kommer att tillbringa hundratals timmar i det nya ”Call of duty,” och bombarderas med budskap eller direkt reklam om att det är bra att gå med i armén. Att deras intressen är dina. Och att du också kan få göra coola grejer med vapen. Det är en cynisk och farlig lögn, nu med Neymar Jr, Pogba och Messi som avsändare.