Vilka är vi egentligen? Som en konsekvens av krisen har våra värderingar och prioriteringar kommit fram i ljuset. Medan vissa använder fritiden till att tillverka skyddsutrustning åt vården, pekar andra finger från en caféstol på Sturehof. Vi ser totalt olika värderingar bland medmänniskor, politiker och företag. Men när vissa granskas och döms hårt, tillåts andra verka i skymundan.
Varje rörelse från regeringen och myndigheterna är nu under lupp, med rätta. Samtidigt finns det många andra aktörer som under radarn väljer att utnyttja situationen för egen vinning. Exempel på hur personer och företag tar hundratals kronor för handsprit eller munskydd duggar tätt, vilket de flesta är överens om är skamligt. Andra exempel är mer anonyma.
Nyligen hamnade Volvo i strålkastarljuset för planerna att betala ut mångmiljardbelopp till aktieägarna, trots att de tar emot ett enormt statligt stöd. Mindre uppmärksammat är att de också stoppat sitt hållbarhetsarbete, med corona som ursäkt. Hållbarhetsarbetet stängs av, men enorm aktieutdelning går bra. Frågan är vad deras ursäkt varit tidigare. Genom storsatsningar på SUV:ar har Volvo blivit ett av de värsta miljöföretagen inom bilindustrin, trots att de samtidigt gett vackra miljölöften.
Biljätten lovade 2014 att minska sina utsläpp med 40 procent på fem år, men har istället ökat utsläppen. 2017 lanserades löftet att alla nya modeller två år senare skulle vara el- eller hybridbilar, men istället kom SUV-satsningen – vilket de visste om när miljöbilslöftet gavs. Dessutom motarbetade Volvo ett skarpt svenskt klimatmål då det kunde “hota företagets produktion”, trots att de svenska målen var satta lägre än deras egna. Fler löften de aldrig planerat att hålla, alltså. Nu kom en kris som lämpligt kan utnyttjas som en billig ursäkt för att fortsätta på samma ansvarslösa väg.
Frågan om företagens ansvar blir högrelevant under krisen. Förra veckan sa Jakob Wallenberg i en Svd-intervju att staten måste rädda SAS med “betydande belopp”, då företaget är så viktigt för svenskt näringsliv. Det fick finansminister Magdalena Andersson att svara att de redan öronmärkt 1,5 miljarder kronor i kreditgarantier, ett arbete där Wallenberg själv – som SAS tredje största ägare – inte varit med i. Vad har Wallenbergsfären själva för ansvar för att stötta flygbolaget? Självklart ska skattepengar användas för vårt samhälle, och där ingår våra företag. Men företag borde också själva bidra, efter möjlighet, i kriser.
Det är viktigt att vi synar fler aktörer och är kritiska mot utspel. Är det verkligen viktigast i det här läget att ta bort trängselskatten, som Liberalerna föreslog häromdagen? Är det så vi ska prioritera våra skattepengar, och vad ska då prioriteras bort? Varför var Moderaternas första lösning på krisen att ta bort flygskatten, trots att det tydligt skulle gynna smittspridningen? Och varför är Marcus Strömberg, vd för Academedia, lyrisk över coronadigitaliseringen i skolan? Är det för att lärarna och eleverna fått det bättre, eller är det för att han ser framtida ekonomiska vinster i arbetssättet – oavsett om det går ut över undervisning och arbetsmiljö?
Vad vi ropar efter under krisen, och om vi hjälper till, säger mycket om oss. Vi måste alla bidra, och vara uppmärksamma mot olika förslag och beslut. Nu behövs ansvarstagande aktörer, men tyvärr visar sig inte alla från sin bästa sida. Och många av dem kommer nu undan alldeles för lätt.
PRENUMERERA PÅ NYHETSMAGASINET ETC
Den här artikeln kommer från Nyhetsmagasinet ETC
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.