Varför? För att Uber suger.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Det finns flera belägg för detta. Först och främst handlar det om att Uber som företag faktiskt skiter i dem som knyts till Uber. Innan Ubers tjänst UberPop, en extrembillig variant, lades ner i maj i år spenderade företaget sin tid med att ragga flera människor till att bli förare, medan domarna föll över de befintliga förarna. Tiotals förare knutna till Uber dömdes i tingsrätt för olaglig taxiverksamhet. Under tiden kommunicerade Uber att man kunde ”tjäna bra pengar” och att man ju redan hade allt som behövdes för att komma igång.
De dömda förarna lämnades till sitt öde. De nya blev intalade att det absolut inte rörde sig om någon taxiverksamhet, utan om samåkning. Som ju är så trevligt och oproblematiskt, ungefär.
Märk väl att jag inte är emot samåkning. Att ha idéer om att folk ska samåka mer – det är bra. Till exempel skulle folk kunna samåka till jobbet i högre utsträckning. Nu är det vanligaste ekipaget på vägen en ensam förare i en bil. Det går givetvis att bli bättre. Och allra bäst vore det givetvis om vi kunde börja samåka mer i stor skala. För det finns det ju kollektivtrafik. Tåg, bussar. De finns. Använd dem. Eller ta med grannen eller kollegan i bilen om ni ska åt samma håll. Det går också bra.
Vad som är mindre bra är att börja ”jobba” med samåkning: att ta betalt av främmande människor för att samåka med dig till ett ställe du inte ens ska till. Det är per definition ju inte samåkning då, för du ska inte till den där restaurangen, den där pojkvännen eller den där flygplatsen just då. Det är sådana resor vi har taxi till. För att, när det behövs, kunna resa från punkt A till B med något annat än sin egen bil, buss, tåg eller något annat transportmedel. I och med att föraren av taxibilen arbetar på riktigt med att köra dig från punkt A till B ska resan också betalas. Och i och med att föraren som kör bilen antagligen inte äter och lever av luft och så icke heller dennes eventuella familj, ska det vara skälig betalning också. Betalningen ska täcka bil, bränsle, försäkringar (nu förutsätter jag att alla väljer taxibolag som har kollektivavtal och försäkringsavtal för sina förare), lön, eventuella andra ersättningar, och utfyllnad så att föraren kan få en schyst lön att leva på. Varje månad. Oavsett om du åker eller inte.
Detta är nästa dåliga grej med Uber, att de inte fattar detta. Eller kanske snarare att de fattar det, men struntar i det.
Och för den som tycker att det är dyrt och kanske för dyrt att betala för riktig taxi finns det andra lösningar. Gå. Cykla. Stanna kvar, åk kollektivt. Eller varför inte samåka med någon annan i samma sällskap, som ska åt samma håll och kan släppa av på vägen.
Det pågår en statlig utredning om taxi och samåkning just nu. Den ska presenteras den 1 december i år. Det finns stora förväntningar på den utredningen. Taxibranschen hoppas få se slutsatser som skyddar deras intressen. Transportarbetareförbundet hoppas på skydd för löner och villkor för taxiförare i Sverige. Uber å sin sida vill se stora förändringar – uppluckringar – i vad de ser som ett förlegat system. Ett system som inte tillåter samåkning i professionaliserad form.
Sveriges taxibransch är en av de mest avreglerade taxibranscherna i världen. Idag kan den i stort kännetecknas av löne- och villkorsdumpning. Många förare har svårt att få sina liv att gå ihop när löner och ersättningar hålls på svältlåga nivåer. Det har rapporterats om förare som tjänar så lite som 11 kronor i timmen när de kör i landstingsupphandlad verksamhet. De få bolag som gör rätt för sig och tecknar kollektivavtal har svårt att konkurrera mot branschens alla skrupellösa bolag och förare. I slutändan är det, självklart, de som arbetar som drabbas värst med långa pass, obefintlig ledig tid, och dåliga löner.
Vad som behövs då är inte ännu mer otrygghet och en massa flummerier om samåkning som egentligen är taxi men utan rimliga villkor. Vad som behövs är reglering. Hård reglering. Och mycket av det också. Det är i allra högsta grad möjligt att lösa problemen på taximarknaden, för alla som arbetar där och alla som nyttjar tjänsternas skull. Men då måste vi ge Uber lite hjälp. Att självdö. I alla fall i Sverige.