Det sker i samband med Trafikverkets pågående arbete med slutversionen av den nationella transportplan som ska gälla 2022–2033 och omfattar hisnande 870 miljarder kronor. Under samma period ska utsläppen från Sveriges transporter minska med 70 procent till 2030, enligt våra nationella klimatlöften.
Men klimatmålen väger fjäderlätt i Trafikverkets kalkyler.
Istället för klimatomställning ska vi enligt myndigheten skaffa fler bilar och bygga nya motorvägar. Mindre bilkörning? Nej, siffrorna säger ju att folk vill köra bil. Utsläppen? Äh, det kan vi fixa med lite elektrifiering och biobränsle.
När transportplanen gick på remiss i vintras möttes den således av ramaskri från transport- och klimatexperter. Forskarna varnar med rätta för att den undermåliga prognosstyrningen riskerar att låsa in Sverige i ett ohållbart transportsystem, och därmed urvattna hela landets klimatarbete. Trafikverket försvarar sig med att mer än hälften av pengarna går till cykel-, gång- och järnväg. Det må vara sant, men man kan också vinkla det som att över 400 miljarder kronor satsas på föråldrade ideal om fortsatt bilberoende.
När regeringstoppar och förhandlare möts på Cop26 för att diskutera hur världen ska klara 1,5 graders uppvärmning är det ytterst pinsamt att en av Sveriges tyngsta myndigheter samtidigt styr hela landet rakt i motsatt riktning från klimatmålen. Visst är Trafikverket inte ensamt ansvariga – näringsdepartementet har också skit på händerna. Men myndighetens tjänstemän har mycket stort inflytande. Forskarna på VTI konstaterar att klimatanalyser lätt bortprioriteras när de inte lirar med trafikprognosen.
Det destruktiva bilvurmandet sker på bekostnad av bättre, klimatvänligare transportmedel, som också de måste växa rejält de nästkommande åren om vi ska ha någon chans att klara 2030-målet. Cykelplanexperten Krister Isaksson visade nyligen hur cyklister och gående tvingas till kilometerlånga omvägar när nya motorvägsleder byggs i Stockholmstrakten. Utöver dålig effektivitet har de omledda cykelbanorna dessutom kritiska säkerhetsproblem på flera platser. Det motiverar knappast fler att byta bil mot cykel?
Cykel- och gångbanorna är så kringelikrokigt utformade att de skulle kunna vara ritade av ett dagisbarn med krita, som Expressens Patrik Kronqvist tidigare uttryckte det. Samtidigt leds biltrafiken om till kortast möjliga färdväg.
I beskrivningen av Trafikverkets arbete står följande att läsa: ”Under de kommande åren satsar vi för att utveckla ett modernt, effektivt och hållbart transportsystem.” Jag kan inte tänka mig något mer ohållbart och omodernt än att med ena handen satsa på stora motorvägsprojekt, och med andra handen låta cyklisterna snurra runt i livsfarliga evighetsloopar. Kom igen nu, varför händer det inget?!
Greta Thunbergs kritiska ”Blah, blah, blah”-tal inför Glasgow skulle lika gärna kunnat låta ”Bil, bil, bil”. Då kanske Trafikverket skulle ha bemödat sig med att lyssna på oss alla som menar att reella utsläppsminskningar är obeskrivligt mycket viktigare än låtsasprognoser om fler bilar.
Den här artikeln kommer från ETC nyhetsmagasin
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.