I morse såg jag på avstånd en mycket liten figur bestiga en bil. Det visade sig vara något av ett projekt. Dörrhandtaget verkade sitta i ögonhöjd. Sedan hävde sig personen upp med hjälp av ett extra trappsteg och genom att greppa inredningen. Stackars barn. Kan inte en förälder lyfta?
Först när jag kom riktigt nära såg jag att det var en fullvuxen man, längre och bredare än jag själv. Men han såg fortfarande ut som ett barn, krympt av det groteska fordon som snart skulle transportera honom kanske några kilometer, till nästa perfekt plogade stadsgata.
Däck som en traktor.
Jag har bott i lägenheter med lägre takhöjd.
Otaliga förvaringslådor, en extra tank, vinsch.
Snorkel.
Ett fordon för att korsa vilda floder, för att besegra elementen.
Suv-mannen verkade njuta där inne.
Vad vet jag, kanske är tre ton stål hans substitut för livmoderns trygghet. Alldeles oavsett är han en dåre. Det gäller alla som köper den här sortens steroidsvullna, fossila bilar.
Javisst, jag gör det personligt.
Dåre.
Vad annars är du om du betalar en miljon för att dagligen kunna exponera dig som ignorant planetförstörare? Det blir provocerande. En spottloska täckt av tjock dieselhinna.
Även om nästan alla medier gör vad de kan för att det ska verka normalt att utrusta sig för offroad i Sahara när den värsta verkliga utmaningen är att hitta parkering nära entrén på Ica Maxi.
Jag brukar räkna suv-annonser. På några veckor är det, om vi ska ta Dagens Nyheter som brottsplats, mer pengar än vad som läggs på klimatjournalistik under ett år. Det är faktiskt inte klokt.
Eftersom jorden håller på att brinna upp kan vi väl unna oss klarspråk.
Det är idiotiskt att ta in annonserna.
Det är idiotiskt att köpa bilarna.
Jag brukar tänka exakt så varje gång. Titta, här kommer en riktigt osympatisk idiot körande! Och de är många. Snart finns det fler Range Rover än träd och säkert också grässtrån där jag bor, i centrala Stockholm, där det – helt relaterat – möjligen går att minnas ymniga snöfall under djup hypnos.
Klimatkrisen klarar inte en enda till suv. Jag ska berätta varför. Eller, jag och jag – Internationella energiorganet (IEA) ska berätta varför.
Tio brutala fakta så att du slipper bete dig som en idiot. Köp aldrig en suv. Bara gör det inte.
• Senaste året har 35 miljoner nya suvar rullat ut på världens vägar. Det betyder 120 miljoner ton i ökade utsläpp av växthusgaser. Inget annat år tidigare har det sålt lika många.
• Inget annat år har andelen av den totala försäljningen varit lika hög: 45 procent.
• Det handlar om en trend. Det fanns färre än 50 miljoner suvar år 2010. Nu finns det runt 320 miljoner, jämförbart med hela Europas bilflotta.
• Europa, vi har inte fattat det här. Det har inte amerikaner heller. Samtidigt som försäljningen av suvar stagnerar i ett land som Kina, där konsumenter hellre väljer små, kompakta och elektriska bilar. I år har det sålts 7,3 miljoner suvar i Europa men ”bara” 11,3 miljoner i Kina, som har dubbelt så stor befolkning.
• Men hallå, nu börjar det komma elektriska modeller, hör jag en suv-dåre invända. Det är korrekt. Men idag är 98 procent av suvarna som är ute i trafiken fossila. När du ser en köra förbi så kan du dra slutsatsen att den drivs av diesel eller bensin eller har en hybridlösning som inte gör någon positiv skillnad för klimatet men väl för tillverkarens greenwashing.
• Suvar har senaste decenniet ökat sina utsläpp med 674 miljoner ton. Det är 14 gånger mer än hela Sveriges territoriella utsläpp. Dubbelt så mycket som Frankrikes. Mer än Saudiarabiens. Och det är just ökningen. Som går snabbare än tung industri, än flyg, än fartygsfrakt.
• Faktum är att suvar har blivit så vanliga att de ätit upp effekten av att också fler elbilar kommit ut på marknaden och på vägarna. Skulle elbilar ha kunnat kompensera för suv-boomen så hade de behövt vara dubbelt så många som idag.
• Men det är väl ändå okej att köpa en suv som inte är diesel, bensin eller hybrid? Nej. Varje suv är ett monster. Det handlar om tyngden, hur mycket material som förbrukas, att den drar 20 procent mer energi än en vanlig bil. För en eldriven suv innebär det att den behöver ett överdimensionerat batteri (70 istället för 50 kilowattimmar).
• För den som tänker på plånboken och inte på sina eller andras barn, kan det vara värt att påpeka att en fossil suv dessutom är en usel investering. Politiken är trög men lagstiftning kommer som tvingar bort dem från vägarna. Det här har många ändå börjat förstå. Försäljningen av elbilar ökar just nu så häftigt att de i år kommer att minska utsläppen mer än de 35 miljoner nya suvarna ökar utsläppen. Det ena är framtiden, det andra är raka motsatsen.
• Det absolut sjukaste sist. Tänk dig att suvarna bildar en nation. Då skulle de vara världens sjätte största utsläppare – med 900 miljoner ton koldioxid.