BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Jag har inga problem med parkeringsbolag. Jag fastnar i stället i det faktum att antalet bilar ökar.
Detta är inget som är unikt för oss. Under december 2016 nyregistrerades 37 851 personbilar i Sverige enligt Trafikanalys vilket är en ökning med 10,4 procent jämfört med december föregående år.
Men det är ju dyrt att ha bil. Försäkring, bensin, service och värdeminskning från första metern som bilen rullar. Ändå skaffar vi fler bilar.
Och vi i min bostadsrättsförening bor ju så nära till allt. Vi har mataffär, systembolag och apotek 300 meter bort. Vi har stadsbuss som stryker utanför knuten med daglig trafik. Och som året runt tar oss upp till city och vidare ut i världen. Det tar oss tio minuter att cykla upp till stan.
Hur kan bilarna bli fler trots att vi har alla möjligheter att transportera oss på andra sätt som är både miljövänligare och billigare?
En sak som definitivt spelar in är hur mycket det kostar att parkera. Som SKL skrev i sin rapport Parkering för hållbar stadsutveckling från 2013: ”Varje bilresa börjar och slutar på en parkeringsplats. Parkeringsåtgärder är därför ett av de effektivaste verktygen för att påverka bilanvändningen.”
Det låter kanske jättekonstigt att parkeringskostnaden spelar så stor roll. Att parkera kostar ju bara en liten del, jämfört med andra kostnader som bilägare har. Men så är det hur som helst.
Hos oss i vår bostadsrättsförening är parkeringsplatserna och garagen billiga. Gästparkeringen är helt kostnadsfri. Och jag är säker på att de låga avgifterna för parkeringen har haft inverkan på benägenheten att skaffa fler bilar hos de boende.
Hela samhället måste tänka om vad gäller bil och parkering. I stället för att tänka bilägande och parkeringsplatser ska vi tänka transporter. Fastighetsägare, arbetsplatser och kommuner måste våga styra med parkeringsavgifterna. Inga gratisparkeringar och höj de avgifter som är för lågt satta.
För om man höjer parkeringsavgifterna så tar färre människor bilen. Vilket innebär att de som verkligen behöver bilen, de som bor på landsbygden eller som av ålder eller sjukdom inte kan cykla till exempel, kan använda sin bil och hitta parkering.
Pengarna som kommer in genom höjda parkeringsavgifter kan användas till att skapa andra resemöjligheter.
Varför inte sätta upp en bilpool i bostadsrättsföreningen eller på jobbet? Då minskar behovet av extrabilar i familjerna och det skulle också vara möjligt för dem som använder sin bil sällan att sälja den. Miljövänligt och ekonomiskt smart. Och så blir det ju som sagt mer plats för dem som verkligen behöver ha sin bil dagligen.
Parkeringsavgifter kan också ge pengar till cykelsatsningar. Kommuner kan bygga cykelgarage vid reseknytpunkter. Fastighetsägare kan ställa i ordning cykelreparationsrum och fler cykelställ med tak vid sina fastigheter. Arbetsplatser kan skaffa lånecyklar till sin personal och varför inte erbjuda de som cyklar till jobbet gratis cykelservice på vår och höst?
Det finns mycket att tjäna på om vi lämnar vårt gamla tankesätt – att resa och transportera sig är lika med att äga en bil.
Låt oss börja redan i dag med att inför varje resa tänka – Hur kan jag transportera mig på bästa sätt? Med cykel? Med kollektivtrafik? Med en bil som jag delar med andra? Eller är det här en resa där jag faktiskt måste ha min egen bil?
Här har fastighetsägare, arbetsplatser och kommuner ett stort ansvar att skapa förutsättningar för hållbart resande.