Det har alltid funnits kritik mot klimatdebatten, som bland annat märks i den ständiga frustrationen kring att partiledardebatter alltid handlar om kärnkraft. Förra helgens Agenda-debatt var inget undantag, och Anders Wijkman, tidigare EU-parlamentariker och ordförande för miljömålsberedningen, undrade då träffsäkert varför kärnkraften fortsätter dominera klimatdebatten i dagens läge.
”De stora utmaningarna ligger ej på elsidan. De rör materialanvändningen, transporter och jordbruket. Inte ett ord om detta i #Agenda”, twittrade han. Nästa debatt skulle gärna få handla om transporter då få politiker visar förståelse för att flyg (bland annat) släpper ut och påverkar klimatet, vilket Skyttedal demonstrerar.
En viktig bit som ofta faller bort i debatten är att de bästa utsläppen – för ekonomi och klimat – är de som aldrig görs, och att alternativen också kan innebära problem. Biobränslen skapar ofta stora ekologiska problem där de växer, och teknik för att fånga och lagra koldioxid är långt ifrån klar – om den någonsin blir det. Klimatkompensation genom trädplantering är en ytterst skakig metod där utsläppsminskningarna i framtiden lätt kan raderas genom exempelvis en skogsbrand. El-flyg vore bra, men är än så länge långt ifrån marknaden.
Krisen kräver att vi slutar släppa ut, och om framtidens teknik kan göra så att vi flyger dubbelt så mycket som idag utan att släppa ut kan vi gärna göra det. Då, när tekniken är klar. Inte nu, när tekniken inte finns och vårt agerande fortsätter värma planeten.
Det är ett perspektiv som Skyttedal stöter ifrån sig, och KD-politikern väljer själv att bidra till klimatdebatten genom att kalla personer som avstår flygande för ”dumpuckon”. Nyligen skapade hon rubriker genom att säga att Greta ”fortfarande är ett barn” och därför inte borde behandlas som en expert i ämnet. Gretas åsikter har däremot – till skillnad från Skyttedals – backats av 270 klimatforskare, troligtvis då hennes starkaste budskap är att lyssna på vetenskapen. Åtminstone ett av Gretas tal har dessutom faktakollats av forskare, utan anmärkningar. Att förminska en person på grund av hennes ålder är ett lätt slagträ när man inte hittar grundade argument emot åsikterna.
Skyttedal driver själv att flygandet ska fortsätta. Förutom att Kristdemokraterna stöttar biobränslen är partiets lösning på flygutsläppen ”rakare flygleder”, en rätt futtig lösning i relation till flygens utsläpp och prognoserna på ökat flygande de närmsta decennierna.
Men prognoserna håller faktiskt på att korrigeras, tack vare klimatdebatten. Efter oavbruten ökning väntas antalet passagerare på svenska flygplatser minska med närmare 5 procent i år, till del tack vare ökad miljömedvetenhet. Tack vare alla ”dumpuckon”, alltså.
Minskat flygande gör stora skillnader på utsläppen. Enligt en grov beräkning av UNT kan den veckolånga SAS-strejken ensam ha inneburit minskade utsläpp på omkring 90 000 ton koldioxid, vilket är en bra bit mer än det dubbla av vad den svenska järnvägen släpper ut under ett helt år.
KD hamnar notoriskt dåligt i alla granskningar kring deras miljöpolitik, såväl på hemmaplan som i EU. Kanske borde de snarare visa en ödmjukhet och tacksamhet mot de som tar eget ansvar när politiken släpar efter. Eller så kan man kalla dem dumpuckon. Det beror ju faktiskt helt på hur man vill ha klimatdebatten – och framtiden.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.