BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Söker man på telefonnumren så är det horder av människor runt om i landet som anser att de företag som ringer från dessa nummer idkar terror. Det är dessutom svårt att se vilket företag det är. Troligtvis Vardia försäkring säger en information om ett nummer ur högen.
När människor svarar så är det ofta helt tyst eller så är det någon telefonförsäljare som endera inte accepterar ett nej tack och kör lurendrejeritricks mot äldre eller så är de direkt oförskämda.
Det verkar dessutom som om vissa nummer är mycket populära hos försäljarna. Kanske får de bonus för varje person som i en stressad vardag råkar svara utan att titta på numret i tron att det är hantverkaren eller dagis. Eller är det en dator som ringer upp?
För att ”slippa” bli telefontrakasserad ska man skicka sms enligt ett meddelande från Telia.
När jag kontaktar Telia så säger de följande: ”Det förekommer bluff-sms just nu så klicka inte på någon länk. I övrigt hänvisar vi till länken om telefonförsäljning.”
Det slutar med att man inte vill svara i telefonen längre. Om nu telefonbolagen tänker att de tjänar pengar på detta så kan det bli precis tvärtom. Dessutom triggar det till motreaktioner av arga abonnenter. Såg på nätet nu att en vd till ett av försäljningsbolagen hängs ut med namn, hemtelefonnummer, adress och allt med uppmaningen att ta kontakt med honom.
Så här kan vi inte ha det längre.
Om vi ska betala telefonbolagen för tjänster så borde inte telefonterror ingå, inte sant! Det krävs sanktioner mot terrortelefonförsäljning som har någon effekt. Sedan behövs det myndigheter som både vill och kan hantera de lagar som vi faktiskt redan har.
Konsumentombudsmannen har fått stärkta möjligheter att vid hot om vite förelägga oseriösa företag. Som dock snabbt upplöses och poppar upp i ny skepnad med nya telefonnummer och med orimliga arbetsförhållanden för de ungdomar som sitter och ringer.
Det pratas om att man skulle kunna införa ett Okej-register, det vill säga man lämnar sitt medgivande att ta emot säljsamtal. Men regeringen är inte förtjust.
”I sammanhanget är det viktigt att uppnå balans mellan konsumenters och företags intressen” säger minister Anders Ygeman. Det lär aldrig ske. Konsumentskyddet är i underläge så länge vi har ett ekonomiskt system där det mesta i ”samhällsbygget” handlar om att göra vinst.
Så snälla skärpning Telia och ni andra som överlåter era kunders elände till allmänheten som bara råkar illa ut och störs hela dagarna av oseriösa telefonsäljföretag.
Ni som anlitar telefonförsäljningsföretag borde ta reda på om de är oseriösa. Det spiller rejält på era företag när ni förknippas med dem.
Till sist ni som har dessa företag och retar upp halva svenska
folket med era metoder som i längden är kontraproduktivt för era kunder, ta ert ansvar och byt yrke.
Mot telefonförsäljning i största allmänhet och telefonterror i synnerhet.