I filmen koncentrerar jag mig på energi, bilar, tillväxt och nerväxt, plus hur enkel och billig hela omställningen är. De andra delar som turnén innehöll (odlingen och skogen) får vi ta vidare framöver.
Men att det är de delarna ETC:s eget omställningsprogram handlar om är ju ingen nyhet. Energi, odling och skogen – de tre benen har skapat klimatkrisen och de tre benen är lätta att lösa.
Det som bekämpar omställningen är inte teknik utan ekonomisk makt, alltså det faktum att av våra en procent rikaste på jorden, de som äger det mesta, lever på vinsterna från förstörelse, inte på avkastning från det som räddar framtiden. 100 miljarder dollar kommer Exxon och Chevron gemensamt redovisa i vinst för 2022, det här är pengarna som kostar alla andra minst det tredubbla genom den förstörelse det skapar. (Tänk om någon offentlig utredning någon gång vågade räkna ut kostnaderna för medborgarna med denna fossila energi.)
Om vi till det lägger att deras business fortsätter på grund av politiskt stöd och subventioner så är det väldigt lätt att deppa och ge upp inför det vanvett som styr jordens stater.
Men när man höjer blicken så förstår man att hela denna verksamhet kommer vara krossad inom tio år, precis som den nuvarande bilindustrin och motorvägsindustrin. Orsaken är att de som äger den produktion som nu slås sönder historiskt aldrig klarat att ställa om.
Du har ju upplevt det själv flera gånger om du är i min ålder. När jag började jobba 1974 var jag blysättare och reprofotograf. Yrkena finns inte längre. 1979 kom den första datorn till ETC (en ABC 80) och sedan, efter tio år, hade allt digitaliserats och allt vi gjorde vid ljusbordet har ersatts av en skärm. 1994 gjorde vi våra första webbsidor och tio år senare hade internet blivit den viktigaste kanalen för att nå ut. 2007 kom Apple och Android med smartphones, det slog på tio år sönder hela den gamla mobilindustrin (Nokia och Ericsson stod vid konkursens brant) och det faktum att en liten mobil idag innehåller mer datakraft än världens stora datacenter för något decennium sedan är svårt att ta in men det har förändrat all kommunikation och alla energi runt densamma (av Dagens ETC:s läsare är idag 90 procent digitala). På bara tio år. Samtidigt har den gjort ett helt nytt styrsystem för energi möjligt för användarna. Snart är dessutom alla mobiler självladdande.
När jag pratar med unga familjer uppstår ibland en förvirring när vi pratar om tv. Jag säger att ”det går på Ettan” och de tittar undrande och förklarar att de aldrig tittar på tv. Däremot har de sett programmet eftersom de med mobilen länkat upp programmet från SVT Play.
Ingen tittar på tv. Alla tittar på program. Och om public service inte hade haft några framsynta som tog fram denna app skulle vårt gemensamt ägda mediehus varit helt passé.
De här revolutionerna går inte att prata bort även om ingen förstod dem när de började. Precis som ingen idag förstår batterirevolutionen för de enskilda boende eller de självkörande bilarnas totala förändring av trafiken och utsläppen.
Men vad betyder det politiskt? Vad betyder det lokalt?
Det är viktigt att förstå att politiken är på förstörarnas sida. Det är alltid de stora konservativa maktcentran inom näringslivet som är lobbyisterna och som styr förseningarna.
Det de blåbruna gjorde när de huxflux tog bort elbilsstödet var att försöka förlänga den fossila ekonomin några år till. Medborgarna får betala genom att man satsar på fossil energi som kostar den enskilda 25 kronor per liter, medan elbilen med eget solgarage kostar 30 öre per mil i drift.
När vi byter regering om några år kommer det inte bero på att Magdalena Andersson (S) driver högerpolitik utan på att människor förlorar stora pengar på att omställningen inte görs.
Men lokalt öppnar det nya enorma möjligheter för goda krafter att faktiskt förändra snabbt. Ställa krav på ett annat avfallsystem till exempel. Eller varför inte en helt annan trafik.
ETC:s lilla försök i Västerås med gratis elbilar till de boende blev en fin framgång. 80 procent har använt elbilarna, flera har sålt sina egna privata bilar, antalet bilar minskar i kvarteret men inte resandet. När självstyrande bilar kommer alltmer så innebär det att den stadslanering som görs idag är helt fel och ett enormt slöseri.
Vi kommer framöver ha mycket mindre bilar och därmed mindre behov av garage och parkeringplatser, men också mindre behov av asfaltsytor. Hittills har vi byggt våra städer runt bilen, framöver kommer vi bygga dem runt människorna. En kommun kan gå före genom att erbjuda kollelktiva, delade, gratis elbilar och finansiera med minskade satsningar på asfalt och P-hus.
I Malmö där vi nu börjar bygga vårt största hyreshus (tio våningar) så måste de boende först betala 3,5 miljoner tillsammans för ett nytt P-hus i området. Utan de P-platserna får man inte bygga. Det är ju vanvett men så fungerar parkeringsnormen. Resultatet blir dyrare hyror helt i onödan. För om tio år, när privat ägda bilar blir alltmer meningslösa, kommer det P-huset tvingas byggas om till något helt annat (kanske växthus).
Varför förstår inte de som äger och styr förändringens vind den revolutionära hastigheten i omställningen?
För att de förlorar pengar på den.
Och vid den muren tar deras tankeverksamhet slut.
PS. På torsdag nästa vecka (den 19 januari) kommer en bilaga om ETC:s årliga satsning – Från hopp till handling – där vi presenterar vad vi ska göra 2023.