Det har aldrig varit så billigt att handla kläder som nu. Och det till ett oerhört högt pris. Arbetarna som syr våra kläder får uselt betalt och det larmas ständigt om övergrepp och omänskliga villkor.
Textilindustrins problem är inte nya. För att inte tala om hur den påverkar klimatet och miljön. Industrin står för uppemot tio procent av totala koldioxidutsläppen. Vattenförbrukning och användning av kemikalier som rinner ut i känsliga sjöar och floder är skrämmande.
Inte nog med det, plagg som inte hamnar i våra garderober ser industrin till att slänga i naturen, i en så kallad ”kyrkogård”. En av dessa platser ligger i Atacamaöknen i Chile. Här dumpades 39 000 ton kläder 2021.
”Att överproducera är ofta både billigare och logistiskt enklare så återförsäljare väljer att beställa för mycket. Och ingen håller dem ansvariga när det kommer till att hantera överskottet”, säger Laura Krasovitzky från granskningsorganisationen Sum of us till Arbetet Global.
När organisationen undersökte vilka företag som var vanligast förekommande i sophögen i öknen hamnade svenska H&M på en andra plats.
Inte nog med allt detta, nu adderas ännu ett misslyckande till klädindustrins renommé. Kläder som du handlar på nätet och skickar tillbaka i retur hamnar på soptippen i stället för att erbjudas till nya kunder.
Det är helt sjukt och tyvärr helt sant. Enligt en ny undersökning från Internationella miljöinstitutet vid Lunds universitet åker de flesta returnerade kläder – och elektronik – till sophögen.
Nätshopping är värst. Många köper olika storlekar av ett plagg för att prova hemma och lämna tillbaka det som är för stort eller för litet. I takt med att allt fler nätföretag erbjuder gratis returer så ökar såklart beteendet av återlämning.
Varorna är billiga men den arbetskraft som krävs för att sortera och organisera returnerade varor är dyr, enligt de här nätföretagen, så därför har de satt i system att hellre slänga sakerna än att ta hand om dem, eftersom det är mer lönsamt att göra så.
Frågan är inte liten. Enligt fackförbundet Handels har försäljningen inom e-handeln ökat med 400 procent sedan 2010 och står för 16 procent av den totala detaljhandeln i Sverige.
På senare tid har det hänt mycket positivt, allt fler försöker förändra sitt sätt att se på mode genom att gå från snabba trender till en mer hållbar livsstil. Idag är det betydligt lättare att köpa begagnat eller till och med hyra kläder. Många är medvetna om att vår konsumtion av kläder är galen.
Men företagen kommer alldeles för lätt undan ansvaret. Det behövs fler regler och lagar, det kan inte vara lagligt att slänga fullt användbara kläder och elektronik.
I en intervju i Dagens Nyheter säger en av forskarna som gjort studien vid Lunds universitet att ett alternativ för att komma till rätta med problemet är att lagstifta kring kvalitet. På så sätt skulle företagen tvingas producera produkter som lever längre.
”Vi kanske kan reglera fram fler reparerbara produkter och då kan man förhoppningsvis gå tillbaka till ett system där vi köper färre produkter”, men av högre kvalitet.
Alla förslag är välkomna för det kan inte fortsätta så här.