Hur vet vi det?
Volvo har beslutat sluta utveckla sina dieselmotorer. Det berättade vd Håkan Samuelsson i en tysk biltidning. Försöken att mildra uttalandet i efterhand är bara än mer avslöjande. Volvo måste självklart hävda att diesel har en framtid nu när bolagets nya stora dyra suvar lanseras. Men samtidigt måste man visa att man vet vad framtiden kräver, Volvo konkurrerar med bilmärken som alla storsatsar på eldrift. Och Kina kräver el.
Dieselgate, alltså fusket med dieslars utsläpp som kostat Volkswagen miljarder dollar och nu hotar Fiat och därefter hotar producent efter producent (det är amerikanska myndigheter som stämmer dem) är en orsak, men även en korrekt redovisad diesel är en hopplös maskin. Dieseln kan inte leva upp till de krav på utsläpp och rening som myndigheter måste kräva i storstäder där luften blir giftig.
Och då spricker dieseltrollet i solskenet.
För det är ett veritabelt troll vi talar om.
Dieseln blev de europeiska bilproducenternas ”svar” på klimathotet. När EU började ställa krav på lägre utsläpp bytte man till diesel för att den ”drog mindre”. I verkligheten drar en dieselbil upp till 50 procent mer än vad fabrikanterna lovat och därmed är växthusgasutsläppens minskning borta. Men de andra utsläppen (kväveoxid och nanopartiklar) finns kvar i dina lungor.
Dieselspåret var en bluff, men en väldigt lönsam sådan för en bilindustri som enkelt kunde fortsätta 20 år till med kortsiktiga lösningar som gav maximala vinster.
Nu börjar raset synas.
Enligt International Council on Clean Transportation (ICCT) sjönk dieselns andel i Frankrike, Tyskland, Spanien och Storbritannien med 4,4 procent på ett år. Nyregistrerade dieslar i Sverige har minskat från 67 procent i andel 2012 till 52 procent i dag. JP Morgan Chase räknar med att dieslar minskar med en tredjedel på bara drygt två år.
Men varför ska du vara orolig?
Jo, din bil är din största kapitalvara. Och den är nästan alltid ett banklån. För att kunna skaffa en bättre bil är konsumenter beroende av att de gamla säljs vidare. Andrahandsvärdet är viktigt. Men vem vill ha din gamla diesel om tre år ... Och vilken säkerhet tror du banken anser att ditt billån har?
Bilbranschen har förtalat teknikutveckling och försökt låsa in konsumenterna i den för dem mest lönsamma tekniken. Men varför har politiken funnit sig i det?
Frågar du IF Metall eller andra storfack i EU kommer de svara ”sysselsättningen”. Och kanske krävs det mindre antal anställda för att producera en elbil, liksom mindre servicejobb (en Tesla består av 18 rörliga delar, en dieselbil har 2 000). Men när världens bilpark måste bytas – det kommer ta sju till tio år – blir det inte brist på jobb. I själva verket står vi inför den största omställningen av trafiksystemet vi någonsin upplevt. Det är inte bara elbilar det handlar om, det är ny spårbunden trafik, mer förarlös trafik och betydligt mer gående, cyklande och samåkande.
Tekniken rusar framåt. Förra veckan presenterade Renault en väg som laddar deras elbil under drift. När bilen kör i 100 kilometer så laddas den lika fort från vägbanan. Utan sladd.
Batteritekniken är inne i en revolution just nu, liksom digital styrning och AI. Framtiden har många fina möjligheter, småskaliga, storskaliga, lokala och globala. Men i ingen av dem finns din dieselbil som en lösning.
Nu vill Mikael Damberg (S) satsa på en liten testanläggning för elbilar, det är ett patetiskt svar på ett misslyckande. Fortfarande tror svenska rödgröna politiker (liksom Centerpartiet) att dieseln ska överleva. Men här ska det ske i form av biodiesel. Men en bil tankad med den nya biodieseln har i princip samma utsläpp som en fossil diesel. Det är bara klimatkompensationen (nya träd) som plötsligt räknas in. Fast då kan man lika gärna räkna träd som ”kompensation” för oljan.
Biodieseln är orsaken till att Sverige är sist på elomställningståget och sist i en global exportmarknad är ingen fin plats att vara på.
För även om svenska politiker tror på biobränsle vet jordens mäktiga stater att det är omöjligt. När Kinas regering nu satt ner foten och i princip stoppar bilar som inte är eldrivna på några år, när Indien gör samma snabba resa liksom några storstäder ... ja, då kommer Volvos värde att vara lite kort som en bankkredit i kristider.
Observera att det inte är teknik som bromsat utvecklingen. Utan kombinationen feg politik och kortsynta ägare. Stater utan bilfabriker har kommit längre i omställningen, det säger egentligen allt.
Så vad ska du göra?
Jag menar allvar med min oro. Sälj din diesel innan banker och bilföretag erkänner situationen. (Nu försöker de låtsas som ingenting vad gäller andrahandsmarknaden.)
Det måste inte handla om att äga elbil i stället. För långresor kan du hyra bil eller varför inte gå med i en bilpool.
Själv delar jag min elbil med fem andra förare i dag. Det fungerar fint.