Göteborgarna fick i samband med valet rösta om trängselskatten som jag föredrar att kalla trängselavgift då det inte är en skatt utan en avgift som läggs på den som brukar gatorna. Omröstningsresultatet var mycket klart. Det blev nej till trängselavgiften. Det självklara resultatet av detta borde vara att politikerna genast börjar att planera för att avveckla den. Men icke.
Politikerna i Göteborg tänker inte avveckla trängselavgiften. Det är ett obegripligt förakt för demokratin. Det är i sammanhanget oväsentligt att folkomröstningar i Sverige bara är rådgivande. För den demokratiska trovärdigheten, den politiska trovärdigheten och själva demokratins skull borde det vara självklart för alla förtroendevalda att följa folkomröstningens resultat.
Själv är jag anhängare av trängselavgifter och kan tänka mig att också acceptera Västlänken, men jag är motståndare till det sämsta förslaget i det Västsvenska paketet. Det enda miljö- och klimatfientliga inslaget. Marieholmstunneln. Mycket lite omdiskuterad och knappt uppmärksammad alls. En tunnel som innebär ökad bilism i stället för minskad.
En röst på ja till trängselavgifter var självklar för mig. Majoriteten av folket i Göteborg tyckte dock något annat. Det ska respekteras och den som inte gör det, oavsett åsikt i själva sakfrågan, skadar demokratin samt förtroendet för politiker och politik. Det är mycket värre än att vi inte kommer att få råd att bygga Västlänken och Marieholmstunneln. Bygget av Marieholmstunneln kan stoppas helt och Västlänksbygget skjutas upp. För skulle de byggas med en gång och utan pengarna från trängselavgiften blir resultatet en kraftig höjning av kommunalskatten. Inte något som någon vill ha. Varken folk eller politiker.
I stället kan det tills vidare genomföras några enkla lösningar som kanske inte duger på lång sikt, men som ger en något bättre kollektivtrafik kortsiktigt. Var tredje pendeltåg från Älvängen borde kunna gå direkt söderut till Kungsbacka med stopp i Gamlestaden, Lisebergs station och Mölndals Centrum. Detta kan öka kapaciteten på pendeltågstrafiken utan att det kostar speciellt mycket. Trafiken Kungsbacka–Liseberg kan bli tätare än i dag och det kan den också bli mellan Älvängen och Gamlestaden. Gamlestadens resecentrum kanske också måste kompletteras med en station på stambanan för pendeltågstrafiken till och från Alingsås så att det blir möjligt att byta färdmedel för dem som reser där.
Lisebergs station byggs ut, inte på järnvägssidan, men spårvagnshållplatserna vid Liseberg och S:t Sigfridsplan bör läggas ihop i en ny hållplats vid Lisebergs station för att underlätta byten. Även fjärrbussarna som i dag angör Korsvägen flyttas till Lisebergs station.
Det här är enkla och inte speciellt dyra förslag som förbättrar kollektivtrafiken och löser en del problem. Men antagligen är de inte tillräckliga på lång sikt. Men de ger oss tid att fundera, diskutera, utreda och planera lite mer. Det ger dessutom politikerna möjlighet att värna demokratin genom att respektera folket i Göteborg.
Demokrati är viktigare än att ledande politiker får som de vill.