Vad är det som hindrar klimatfrågan att slå igenom hos de borgerliga? Svaret är ideologi, skriver Johan Ehrenberg.
Att alliansen inte klarat av klimatfrågan är uppenbart. Moderaterna har bromsat de flesta förslag från andra partier och också varit envetna motståndare till stora statliga investeringar i järnväg eller ny energiteknik. (Omsvängningen till höghastighetståg det senaste halvåret är exempelvis förlagd flera år fram i tiden.) Men varför? Vad är det som hindrar klimatfrågan att slå igenom hos de borgerliga. Svaret är ideologi.
Klimatfrågan är en obehaglig påminnelse om att marknaden inte klarar jobbet. De förslag som alliansen kunnat acceptera är lösningar som bygger på köp och sälj-system och som därför ska kunna ingå som en del i den vanliga marknaden. Det är därför man föredragit utsläppsrätter istället för tvingade koldioxidnivåer eller skatt. Det är därför vi har elcertifikat som alla svenskar betalar men som sedan säljs och köps på en marknad. Det är därför man inte kunnat inför kvittning för solelsproducenter då man vill ha en marknad där enskilda säljer el precis som de stora bolagen.
Ideologiskt är det här konsekvent och naturligt för Moderaterna. Liksom att man gillar privata bilar bättre än kollektiva tåg. Men i klimatkrisens skugga blir det väldigt ineffektivt.
Alliansen vill inte se stora offentliga investeringar som tvingar den privata marknaden att anpassa sig. Istället vill man att privatstyrd marknad, det vill säga de stora energi-, bil- ochindustriföretagen ska skapa lösningarna själva. Men så fungerar inte kapitalmarknad och storföretag. De skyddar den marknad de har in i det sista.
Det enda land som klarat av att börja ställa om biltrafiken är Norge, eftersom man saknar bilproducenter. De mest säljande nya bilarna där är elbilar och det beror inte bara på skattelättnader utan framförallt på att det offentliga byggt infrastrukturen så att bilägare tryggt kan ladda när man är ute på resa.
På samma sätt: elcertifikat som säljs på en marknad blir svajiga och gör att stora investeringar i förnybar energi blir osäkra. Och att man envist håller fast vid det misslyckade utsläppsrättssystemet beror på att det är en marknadslösning där företagen automatiskt ska vilja göra det rätta för att spara pengar. Men när priset på utsläppsrätter fallit blir resultatet att kolkraft blir lönsammare än förnybart och miljöpolitiken maktlös. Det blir fina ord. Men väldigt lite verkstad.
Alliansens största klimatansvar är det man ärvde från S: Vattenfall. Här har man misslyckats att bromsa utsläppen, Nuonaffären är en skamfläck samtidigt som man satt mål för företaget om minskade utsläpp som bara kan lyckas om Vattenfall säljer kolkraften. Men det minskar ju inte utsläppen i Europa. Bara i den svenska klimatbokföringen.