Läs också: Ledarbloggen: Lars Calmfors är irriterad
Bilismen måste minska drastiskt och satsningarna på kollektivtrafik och cykel explodera. Detta säger Trafikverket i en rapport som underkänner vår befintliga transport- och stadsplaneringspolitik. Den omtalade rapporten har kringgärdats av stort hemlighetsmakeri och publicerades först sedan flera miljöorganisationer fysiskt begav sig till verkets kontor. Har vi ett statligt verk som mörkar klimatrapporter? Eller har vi en regering som väljer bort underlag som utmanar bilismen?
Bakgrunden är ett uppdrag från regeringen till Trafikverket att ta fram underlag för en långsiktig infrastrukturplanering (för år 2018-2029). Underlaget presenterades i november och några veckor senare avslöjade Sveriges Radio (Ekot) att det existerade en tillhörande klimatrapport som inte fanns med. Anonyma tjänstemän talade ut om en rädsla på myndigheten att frångå den inslagna vägen av bilkrameri och den undangömda rapporten uppgavs vara betydligt radikalare än det underlag som lämnats till regeringen.
Skandalen var ett faktum. Forskare och miljöorganisationer förde fram stark kritik och krävde publicering. Först för några dagar sedan – strax innan remisstiden gick ut för infrastrukturpropositionen – offentliggjordes rapporten. Detta alltså i direkt anslutning till att miljöaktivister begett sig till Trafikverkets kontor med hot om att gräva fram den.
Klimatrapporten visar sig leva upp till förväntningarna, den är saklig, konkret och seriös. Här konstateras att teknisk utveckling av fordon och drivmedel är otillräckligt. Bilismen måste helt enkelt minska för att vi ska ha en chans att nå våra klimatmål. I storstädernas tätorter så mycket som med 30 procent till år 2030. Det är betydligt hårdare krav än vad den rödgrönrosa majoriteten driver i vår tätaste tätort Stockholm.
Rapporten väjer inte heller för obekväma krassa sanningar: Vi kan inte bygga in oss i ett fortsatt bilberoende. Stadsplaneringen måste se annorlunda ut. Vi har behov av satsningar på järnväg, kollektivtrafik och cykel som överstiger de ekonomiska ramarna. Dessutom måste inrikesflyget minska. De konkreta förslagen är många och flera med ett bra stad/land/inkomst-perspektiv. Hastighetsbegränsningar till exempel. Minskar både utsläpp, buller och partiklar men slår inte hårdare mot låginkomsttagare och kan riktas särskilt mot storstäder.
En regering som tog denna rapport på allvar skulle behöva säga hejdå till Bromma Flygplats och planerade klimatvärstingar som Förbifart Stockholm och Österleden. Transportpolitiken och stadsplaneringen såsom vi känner den (vi rullar på som vanligt och hoppas på tekniska framsteg) skulle behöva vändas omkull. Så behändigt att rapporten föll bort. Istället har regeringen nu ett ängsligt underlag som utgår ifrån att biltrafiken ska ÖKA med 25 procent till 2030 och inte ens i sitt bästa scenario når uppställda klimatmål.
Vem ska vi skylla på, Trafikverket eller regeringen? Jag säger regeringen. Det framgår inte annat än att Trafikverket har följt givna direktiv. De hymlar inte med att deras presenterade underlag är otillräckligt ur klimatperspektiv. När infrastrukturminister Anna Johansson (i en uppdatering på Facebook) ska försvara regeringens agerande har hon däremot ingenting att säga trots att hon använder väldigt många ord. På samma snömos-språk formulerades också regeringens direktiv till Trafikverket. Målsättningen om nollutsläpp till 2050 beskrivs till exempel som en ”vision” att ha i bakgrunden.
Så här kan inte en rödgrön regering hålla på. Det är oseriöst och ansvarslöst. Vägtrafiken står för ungefär en tredjedel av Sveriges utsläpp och de måste successivt ner till noll. De klimatpolitiska målen måste vara tydliga och klara och omöjliga att kompromissa med. Vi har inte tid med åtgärder som inte ger mätbara effekter eller med dyra projekt som bygger in oss i ett bilberoende och ökar utsläppen.
”Jag har rätt och du har fel”, sa Hans Rosling i sin tv-succé och menade att medias bild av världen inte återger verkligheten såsom den faktiskt är.
På samma sätt förhåller det sig med regeringen och bilismen. Det är inte fråga om att vi tycker olika utan att de bygger sin politik på en direkt felaktig uppfattning om verkligheten. De har Hans Rosling-fel helt enkelt. Sluta med det. Utgå ifrån den utmärkta rapport som Trafikverket nu tagit fram, ge dem nya direktiv för ytterligare utredning och avvakta med den kommande infrastrukturplanen tills den går ihop med våra klimatmål.