Vi gör naturligtvis det vi kan göra, rapporterar till Posten, kräver rättning, blir lovade åtgärder och sedan händer det igen.
Och igen.
Och igen …
Posten som företag är förstörd av ledningen. Det är en lång och sorglig historia, politisk i sin grund och låt mig börja med att berätta att det inte handlar om personalen eller slarv i största allmänhet. Det handlar om idiotiska förändringar, förstörande arbetssystem och girig vinstjakt från överbetalda chefer.
Men vi tar det från början.
Post är del i vårt samhälles infrastruktur. Alla ska kunna nå andra inom ett dygn via posten. Har man inte bråttom väljer man längre leveranstid. För att klara det har Posten ”förkörsrätt” på bland annat tåg och tanken är att samhället behöver detta för företagen, myndigheterna och privatpersonerna. Alla ska kunna nå alla med något som hette ”säkert som ett brev på Posten”.
Så kom nyliberalismen.
En av dess grundidéer är att statliga monopol är dåliga saker och bör utsättas för ”konkurrens”. Och för att klara det skulle Postverket göras om till det affärsdrivande företaget Posten som sedan i jakt på globaliseringens frukter försökte ”göra en Vattenfall” och köpte upp danska posten.
Sedan dess har man lagt ut några tusen årslöner på att byta namn (Postnord i stället för Posten) och färg (blått i stället för gult) och ledningen har gått på konferenser om ”varumärkesbyggande” och trott sig vara affärsmässiga medan företaget som sådant faller samman. Usla resultat leder till nedskärningar som leder till ännu sämre postutdelning och ännu sämre resultat och …
Många inom S och V skyller i dag på Maud Olofsson för förstörelsen. Ja, du vet näringsministern från C som köpte Nuon med Vattenfall. Men Olofssons åtgärd var faktiskt bara en avslutning på det S börjat. Det är inom socialdemokratins politiska ledning som denna bolagisering av offentlig verksamhet skapats, det är där man försökt finna ett verktyg mot borgarnas klagan på de stora statliga verken. Genom att göra gemensamt ägda företag lika piskade och vinstjagande som privata trodde S-ledningen att det skulle bli ”effektivt”. I själva verket blev det förstörelse och dyrare för medborgarna.
Nu skyller de senaste cheferna på att brevmängden minskat så mycket. Det är den dummaste förklaring man kan ha för varför du inte får din post i tid. Om brevmängden minskar ökar ju tiden för att sortera och dela ut.
Men Postnords uppgift att ge hög vinst till staten har i stället gjort att man ”effektiviserat”, det vill säga fockat människor så att de som ska sköta jobbet helt enkelt inte kan göra det.
Och det struntar ledningen i.
Ja, på riktigt. Postnords ledning bryr sig inte om alla klagomål och alla förtvivlade krav på skärpning, hela Postnords hantering av oförmågan att sköta uppdraget är löst genom att ignorera kunderna och vissla på väg till nästa konferens. Man skyller faktiskt ifrån sig. På senare tid har Postnord gjort det till vana att klagande personer som inte får sina paket föreslås kräva kompensation från det stackars företaget som var dumma nog att skicka varan hem till kunden via Postnord.
Jo, vi vet att det är så här (vi har tryckt flera pallar tidningar som aldrig kommer fram).
Vad är det ledningen vill? Bonus för förstörelse?
Det enkla svaret är att man vill pressa politiken att ändra reglerna. Posten ska inte längre komma fram nästa dag, man vill bli av med det uppdraget och löser det genom ett slags långsamt malande sabotage. Givetvis med rejäla årslöner och avgångsvederlag om det skulle bli bråk.
Det här problemet, statliga företag som motarbetar sitt uppdrag, ligger ju på Mikael Dambergs (S) bord och där kommer det fortsätta ligga (jag förmodar att vapenaffärer med Saudiarabien är mer lönsamt att satsa tiden på).
Medan du inte får din post.
Så vad kan man göra?
Vi på ETC måste nu rädda våra tidningar från Postens kaos. Det betyder att vi ökar morgonutdelningen där det är möjligt – alltså utan Posten – och vi erbjuder alla som vill att i stället få tidningen digitalt. Det här är trist för oss som älskar papperstidningar. Men vi ska fylla det digitala med bonusmaterial som kommer kompensera bristen på ljud vid bläddring en del (hela hösten blir en jättesatsning för oss digitalt. Mer info kommer!).
För att göra det möjligt innebär det att om du vill ha tidningen digitalt kan du få en läsplatta med som gör att du i alla fall kan läsa till frukosten utan att sitta vid din dator eller mobil (det här kräver en prenumeration under två år. Har du inget bredband kan vi hjälpa dig med ett mobilt sådant till självkostnadspris. Vi startar detta 1 oktober).
Du som vill ha tidningen via Posten kan naturligtvis få det men vi kan inte som utgivare längre garantera att den kommer nästa dag (det fungerar bra i en del kommuner, i andra inte alls). Vi jobbar naturligtvis för det men Postnords ansvariga struntar ju i alla klagomål så vi har liten motmakt att ge.
Men tillsammans kan vi vända detta till en satsning där dyr morgonutdelning ekonomiskt kan kompenseras genom billigare distribution digitalt.
Vi är i dag över 40 000 prenumeranter på ETC-tidningarna.
Vi har dessutom 300 000 som gratisläser på nätet (ja, vi ska tjata så fler förstår att journalistik kostar).
Det här är en fantastisk framgång speciellt som den är gjord i tider då Posten hela tiden jävlats med läsarna.
Men allt tålamod har en gräns.
”Säkert som ett brev på Posten.” Ha!
Jo, jag är förbannad.