Och håll, för all del, den bilden i huvudet när ni kliver in i den nya Maxrestaurangen som öppnat i Mall of Scandinavia. Ni vet, det splitternya och gigantiska precis-vad-Stockholm-behövde-köpcentret som precis invigdes i Solna.
I alla fall.. Att gå in på restaurangen i fråga är lite speciellt. Det syns att Richard Bergfors, vd på Max, tagit på sig de stora spenderarbyxorna här. Restaurangen, som är hamburgerkedjans största, är minst sagt påkostad. Inredningen är inspirerad av Copacabanas exotiska stränder. Det bjuds på specialtillverkade grejer i överflöd och allt bygger på vågrörelser. Naturmaterial. Bambu och pendlande armaturer. Restaurangens inredning beskrivs som unik. I princip inga räta linjer finns i designen.
– Vi växer över hela landet, och efterfrågan på vår mat har ökat, vilket känns jättekul, sade Richard Bergfors i samband med öppningen. Han vet vad han pratar om. Bolaget omsatte två miljarder kronor förra året. 278,5 miljoner kronor var ren vinst.
Tänk på de där miljonerna. Och på lyxbilarna, lyxvåningarna och villorna både i Sverige och i USA och de stora aktieutdelningarna. Är detta samma företag som höll på att gå under när sossarna stod inför ett val förra året och dristade sig till att vilja höja restaurangmomsen? För det lät annorlunda då, i valrörelsen. I ett brev som gick ut till alla bolagets anställda meddelade Bergfors att: ”det är valår och om oppositionen (S+V) vinner valet vill de höja både restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga. Det vore fullständig katastrof för oss och branschen och det kommer få stora konsekvenser för vår tillväxt”.
Valrörelsen förra året blev ett spektakel i vilket diverse arbetsgivare i restaurangbranschen gjorde det till sin personliga uppgift att se till att de skulle behöva betala så lite som möjligt i socialförsäkringar och pensioner. Allt hängde på det. Alla branschens anställda hängde löst – lösare än vanligt. Richard Bergfors berättade hur han låg vaken om nätterna och oroade sig över bolagets, ja hela branschens, undergång. Hundratals, kanske tusentals, konkurser väntade, enligt honom. Ruinen var nära då.
Eller, var den det? Restaurangernas försäljning ökar. Hotellen visar rekordsiffror. I oktober i år gick arbetsgivarorganisationen Visita ut med att ”hotellbranschen växer så det knakar”. Intäkterna på hotellrum i Sverige ökade med nästan 10 procent mellan maj och augusti. Och 2016 kommer att bli ännu bättre, enligt Visita.
Det går bra nu, onekligen. Och det har det gjort länge, för hela restaurangbranschen faktiskt. Tillväxtverket pekar på att omsättningen i branschen ökade med 13,2 miljarder kronor till 268,5 miljarder kronor förra året. Turismens exportvärde ökade med 12,5 procent. Arbetsgivarna hurrade.
Men bara några veckor senare lät det annorlunda igen.
– Det finns inget löneutrymme, sade Visitas vd, Eva Östling, i en intervju för någon vecka sedan.
Och så var vi tillbaka igen. Där, på ruinens brant över konkurshavet fullt av farliga hungriga hajar. Fast vi är bara där när det är valår så klart. Eller för all del, avtalsrörelse.
Plusmeny i hyckleri, någon?