Det är att jämföra med 53 procent av narkotikabrotten, 46 procent av butiksstölderna och 13 procent av personrånen. Arbetsmiljöbrotten ligger och skvalpar nere vid villainbrotten och cykelstölderna i statistiken, mindre allvarliga brott där en misstänkt gärningsman kan vara mycket svår att hitta. Men i arbetsmiljöbrotten finns rimligtvis från början redan från start en misstänkt. Någon är alltid ansvarig för arbetsmiljön.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Att arbetsmiljöbrotten inte är som andra brott insåg jag tydligt när jag läste en förundersökning av ett dödsfall i en stenkross, där en 62-årig man klämdes ihjäl för några år sedan. Utredningen tog närapå fyra år, vilket av polisutredaren bland annat förklarades med att företaget och den dåvarande vd:n inte varit samarbetsvilliga. De hade inte svarat i telefon, de hade inte haft tid att komma till polisstationen. I vilken annan brottskategori förväntar man sig samarbetsvillighet av de misstänkta? Varför åker man inte bara och hämtar in dem? I utredningar av allvarliga arbetsmiljöbrott händer det att förhör hålls via e-post. Hur seriöst är det?
Det tog 64 månader från olycka till dom när det gällde den uppmärksammade Nordkalksolyckan, där Gustav Seppelin Solli skadades för livet och hans kollega Johan Löfroth miste sitt. Tidningen Dagens Arbete jämförde handläggningstiden nyligen med ett snarlikt fall i Finland, som lyckades nå en dom inom 38 månader. Något står inte rätt till med prioriteringarna av dessa otroligt allvarliga brott i Sverige.
Bakom en arbetsplatsolycka ligger ofta slarv, bakom slarvet stress och bakom stressen finns jakten på pengar. Så beskrev två arbetsmiljöpoliser problematiken när de intervjuades av tidningen Arbetet. Bilden bekräftas av en färsk studie kring den olycksdrabbade byggbranschen.
Stress har en avgörande inverkan på olycksfallsrisken. Av de som känner stress dagligen har 38 procent varit med om allvarliga arbetsplatsolyckor, berättar forskaren Magnus Stenberg för tidningen Entreprenad. I byggbranschen är entreprenörskedjorna långa och ju längre desto mer tunnas ansvaret för arbetsmiljön ut. Det blir oklart vad som gäller.
När regeringen häromveckan presenterade sin utredning över arbetsmiljöansvaret på dagens arbetsmarknad lyftes den oklara ansvarsfördelningen, långa entreprenörskedjor, bemanningsanställda, falska egenföretagare (så kallade egenanställda), fram som utmaningar. Men inga förslag kring detta presenterades. Det förslag som utredningen väl kom med är dock mer än välkommet, att regionala skyddsombud ska ges tillträde att inspektera arbetsplatser även om facket i fråga saknar medlemmar där. Men det huvudentreprenörsansvar som Byggnads länge drivit, och som förbundet 2014 fick igenom i sitt branschavtal, ser inte ut att bli lag än på länge.
Nästa vecka, den 28 april, infaller den internationella minnesdagen för personer som dött eller skadats på sina arbeten. Minnesdagens slogan är: ”Minns de som dött och kämpa för de som lever”. Vilka är det vi bör rikta blickarna mot, vilka lever farligast på svensk arbetsmarknad i dag?
De mest utsatta och olycksdrabbade i dag är yrkeschaufförer i tung trafik, byggnadsarbetare, osäkert anställda och utländsk arbetskraft. Inget annat än en nollvision och en tydlig ansvarsfördelning där huvudentreprenören är ytterst ansvarig duger. Och arbetsmiljöbrott måste börja hanteras som de brott de faktiskt är.
Det är kriminellt att riskera andras liv och det här är ett område där samhället på riktigt behöver visa betydligt hårdare rättsliga tag. Den vanligaste påföljden för arbetsmiljöbrott är företagsbot på mellan 5 000 kronor och 10 miljoner kronor. När får vi se den första fängelsedomen?
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.