BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Alla i bilkön tittar till vänster i Utansjö och där ligger hon. Migrationsbåten Ocean Gala. Stor, kritvit och som det ser ut från E 4:an, mitt i skogen. Ingen vanlig syn här vid södra Norrlandskusten. Helt klart orsakar hon nyfikenhet. Folk undrar varför hon ligger där månad ut och månad in. Vad är det som händer? Kommunen protesterar, länsstyrelsen har klippkort till den privata hamnen där båten är ankrad och företagaren sliter sitt hår.
När Migrationsverket skrev kontrakt med företaget Floating Accomodations om att använda båten som flyktingboende, fanns det fortfarande ”risk” för att många flyktingar skulle komma till vårt land. Nu många månader senare har regering och riksdag klubbat igenom ett antal lagar som kraftigt minskar möjligheten att söka sig till Sverige som flykting. Först ut var en lag om gränskontroller och från den 20 juli börjar den så kallade ”skitlagen” att gälla – den som gör det ännu besvärligare för exempelvis familjer att återförenas.
Många instanser pekar på kommande svårigheter med den nya lagen. Nu senast polisen som befarar upplopp vid vräkningar av familjer som inte får uppehållstillstånd och då inte får bo kvar på sina boenden utan ska utvisas.
Dessa lagar har gjort att flyktingströmmen har minskat drastiskt och Migrationsverket ser inte samma behov av storskaliga boenden längre. Vilket betyder att man försöker komma ur sina åtaganden med kryssningsfartyget så smidigt som möjligt. Man kan undra över hur man resonerade från början med att inhysa flyktingar på en stor båt, människor som kanske knappt har överlevt sin resa på Medelhavet. Utansjöborna tycker olika. En del vill hjälpa till och tycker båten är ett bra alternativ och andra tycker det är inhumant att ”stänga inne” så många på en båt på osäker tid.
Båten som har anpassats efter Migrationsverkets regler kostar 800 000 kronor per dygn.
För Migrationsverket verkar det handla om att slippa betala för ”Ocean Gala”, men samtidigt försöka följa de lagar som finns. Härnösands kommun vill lita på den muntliga överenskommelsen med Migrationsverket om att båten inte ska hamna i deras kommun! Länsstyrelsen har bråda dagar att kontrollera alla papper och tillstånd som krävs och företagaren kämpar för att få igång verksamheten. ”Myndigheterna har motarbetat detta sedan start” hävdar en av delägarna, Kjell Tandberg.
Här finns ett moraliskt dilemma. Om man tror sig behöva något och skriver kontrakt på det men sedan inte vill ha det längre, hur bär man sig då åt som myndighet i Sverige i dag?
Vad innebär för alla inblandade, att agera hederligt när någon annan står för notan – skattebetalarna.
Kan man med jurister och myndighetskrav komma till en bra lösning eller förhandlar man? Eller kontaktar Migrationsverket regeringen och säger att vi har nu en kostnad här som utifrån de prognoser som då fanns var försvarbar? Polisen i regionen skakar på huvudet och tycker allt är en enda soppa. Det värsta vi sett.
I dagsläget har vi inte facit i hand. Det vi däremot ser är återigen hur flyktingar i vårt land blir till brickor i ett spel om boenden och pengar.