Just nu kunde vi haft en diskussion om integration, om hur det påverkar människor att leva utan långsiktig framtid, om hur polisens närvaro skalats ned utanför storstäder, om hur samhället måste hantera psykisk ohälsa innan individer utgör en fara för sig själva och andra. Till exempel.
Men istället har Sverigedemokraterna exploaterat detta i en av de mest brutala och koordinerade kampanjer jag någonsin sett.
Jaså? tyckte Anna Dahlberg på Expressen.
Hon hävdade att hon missat det.
Här ser vi glappet, tänkte jag i studion.
På ena sidan etablerade medier och ledarsidor och Agenda och pålästa radiodebatter.
På andra sidan allt det andra.
Underströmmen med kraft nog att spola undan fakta och manipulera miljoner människor. Så kallade alternativa medier. Facebook-grupper som lockar människor att bege sig till ett torg i Stockholm och slita bort skyltar om att hålla avstånd, övertygade om att de revolterar mot auktoritär befolkningskontroll, big pharma, 5G-konspirationer, Bill Gates och/eller en judisk skuggregim.
Anna Dahlberg gör det så lätt för sig.
Men den existerar, kampanjen från SD, som mobiliserar partiledare, riksdagsledamöter, lojala medier och speciellt sin nya satsning: Riks, webb-tv med ett anslag för att gå rakt genom pannbenet hos den vars nyhetsflöde byggs upp av det som flimrar förbi i sociala medier.
Det är effektiv propaganda.
Det är ihållande, nötande budskap om att regeringen är skyldig till det som hänt i Vetlanda och att varje dag med invandrare – muslimska invandrare – utgör ett hot om våldsutbrott, terrorism och våldtäkter.
Glappet.
Det som sker på andra sidan kan avgöra val.
Det som sker på andra sidan får just politiska konsekvenser.
Vad händer i de skakade, rädda människor som SD bearbetar med att det är omöjligt att samexistera med den som, enbart på grund av var den är född, utgör en ”kulturell belastning”?
Vad händer i de runt 400 000 svenskar som 2022 ska rösta för första gången och vars beslut formas till stor del utanför etablerade medier, alltså av vad de ser och hör i sociala medier, av klippet som en vän delar, av podden från en influencer, av det köpta innehållet från ett fossilbolag, av Facebook och Twitter och Youtube vars algoritmer premierar polariserande konflikt?
Det är ett väldigt skört läge.
Glappet blir en dröm för den som vill desinformera med överdrifter och lögner.
SD utnyttjar situation mer än något annat parti. SD har metodiskt och under lång tid skapat det slags digitala infrastruktur som gör att människor kan dras djupt ned i kaninhålet. Medier som efterliknar traditionella. Webb-tv. Poddar. Ständig jour för att med blixtsnabba, skadeglada uppdateringar på framför allt Facebook suggerera så många som möjligt att känna att Sverige balanserar över en avgrund.
Anna Dahlberg verkar inte ha noterat detta.
Istället vill hon att borgerliga partier genast ska skaffa ett hemligt avtal som bestämmer vilka segrar man ska låta SD få efter valet.
Man ser det man vill se.
Dagens ETC verkar i ett allt mer fragmenterat landskap.
Då måste vi agera.
Ta bara en sådan sak som att etablerade medier – ja, vi också – låser allt fler av artiklarna medan den andra sidans propagandister erbjuder sin dynga alldeles gratis. Det är ett problem. Journalistiken behövs. Journalistiken är motgiftet.
Det här handlar om så mycket mer än SD. Det handlar om att vi befinner oss i upplösning, där gränsen mellan fakta och konspirationsteorier blivit flytande.
Hade den vansinniga manifestationen i Stockholm mot coronarestriktioner ens kunna hända för tio år sedan?
Tveksamt.
Och varför är SD så besatt av att förstöra public service?
Partiet betraktar kunskap som en fiende. Kunskap försvårar propaganda.
Dagens ETC har ett ansvar.
Vi ska producera journalistiken. Sedan ska vi sprida den. Även till alla som föredrar att lyssna och titta snarare än att läsa. Till alla som oftare besöker Youtube än SVT. Till alla som vet vad programledarna i Riks heter men inte har susning om vem Anna Dahlberg eller jag själv är.
ETC Play blir från och med nu en del av Dagens ETC.
ETC Play ingår i din prenumeration.
Det blir poddar, det blir webb-tv.
Det blir opinion, nyheter, klimat, kultur och allt det andra som är Dagens ETC, och varför inte helt oprövade format och ämnen, det nya behöver inte vara exakt som det gamla.
Det här projektet utgår alltid från journalistiken.
Det kommer att synas på ETC Play, på den nya etc.se vi skapar, men även på Facebook, Youtube, Instagram, Clubhouse, Twitter – ja, överallt där många människor bildar sig en uppfattning.
Det handlar till sist om demokrati.
Dagens ETC kan införliva ETC Play tack vare insamlingen, att crowdfundare har donerat till journalistiken, samtidigt som vi har en stigande upplaga (en obruten trend sedan tidigt i höstas). ETC Play kunde först utvecklas som streamingtjänst tack vare ert engagemang. ETC Play kan nu bli ett redskap för progressiv debatt tack vare ännu mer engagemang.
Därför är det självklart att du framöver ska få poddar och webb-tv som en bonus till din prenumeration. Något många efterfrågat. Exakt vad det ska bli för innehåll, det tänker jag bestämma med din hjälp.
Vi är snart 11 500 som prenumererar.
Sveriges största redaktion.
Så ser jag det.
Dagens ETC är Sveriges enda röda och gröna dagstidning.
Politiken har en ny arena.
Vi måste finnas där.
Vi tänker inte lämna den till rasister, konspirationstroende, näringslivets kommunikatörer eller lobbyister.