Ekonomiskt får vi dela på bilen några stycken, en liten mini-bilpool, men den stora poängen är att Tesla visar att det går att göra elbilar som är mycket bättre än de fossila, och den intressanta frågan är förstås varför andra bilföretag inte kan det.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Svaret är lika enkelt som avslöjande. Andra bilföretag har gjort elbilar som går 10 till 14 mil i praktiken (jag har kört i stort sett alla) och de produceras för att bilföretaget ska komma under EU:s gräns för bilmodellernas snitt i utsläpp, men samtidigt kunna fortsätta med dyra dieslar som vinstjagande monster (ibland med en extra elmotor i, så det kallas hybrid).
Produktionen av de onödigt små elbilarna (som är fina i stan men inte utanför) handlar om att bilproducenten inte vill konkurrera med sig själv. Bilproducenterna försvarar sina fossila förstörare och fördröjer övergången eftersom fossilt ger mer pengar idag. Kortsiktigheten är styrande, vad man än lovar på bilmässor och i intervjuer. VW ”dieselgate” är bara toppen på ett isberg av manipulationer från en industri som har politikens stöd eftersom bilindustrin är kapitalismens stora motor tillsammans med oljeindustrin.
Det är ibland löjligt avslöjande. Jag har kört BMW:s fina elbil i ett år. Men när jag frågade hur mycket utsläpp den skapar när man har slut på el och måste köra några mil med ”räckviddsförlängaren” (en liten bensindriven generator) så vägrade man ge svar. Sanningen är att bilen då släpper ut över 110g/km och alltså är värre än andra bilar. BMW mörkade för att det skadar affären precis som andra bilföretag mörkar utsläpp.
Frågan är inte svår.
Man tjänar mer pengar på att förstöra än att ställa om. Alltså förstör man.
Företag fungerar så. Även om Kodak visste att digital teknik gjorde filmkameran ointressant kunde man inte göra om sig, de halvhjärtade försöken stoppades av den egna vinstjakten från mer film och framkallning. Man dog av vinstjaktsprincipen.
Liksom Volvo och Volkswagen kommer att dö, hur stora de än verkar idag.
Det är heller inte kärnkraftsindustrin som tagit fram vindkraft.
Det finns inga kolproducenter som utvecklat solel.
Och det finns ingen multinationell livsmedelsproducent som utvecklat ekoodling, det mesta goda som skapas kommer från det alternativa som inte är en del i en maktstruktur ännu och som bygger på folkligt stöd för att överhuvudtaget kunna utvecklas. Politiken är alltid långt efter.
När Tesla släppte sin Model 3 för bokning fick de 325 000 sålda bilar på en vecka, det är 113 miljarder kronor i värde och redan vid start betalar folk gemensamt in någon miljard i bokningsavgift. Det betyder att bolaget sålde fler elbilar på en vecka än Nissan gjort med sin bästsäljare Leaf på fem år. Och mer än någon dieselbil klarat. Ändå är det bilföretagens krav på höjda utsläppsgränser som politiken beslutar om i EU och som svenska regeringen stöder. Samtidigt ges stöd till diesel-SUV:ar med extra elmotor fast man vet att de släpper ut mer på resor över 3 mil än en vanlig fossilbil.
Alla vi som kör elbil (vi är några tusen trots allt) vet också att det största problemet är laddning på resan. Trots alla fina tal av ministrar och kommunledningar finns det pinsamt få laddplatser i dag. I verkligheten händer så lite i Sverige att man skäms. Volvo tillverkar ju dieslar. Fråga Stefan Löfven vilken bil han åker. Eller fråga MP:s ledning.
Företag kommer inte ändra sig för att konsumenten får en liten stödpeng för att göra rätt. Det finns två vägar att gå politiskt. Den ena är att förbjuda förstörelse. Den andra är att låta företagen fortsätta och ge ansvaret till konsumenten att rädda världen. Kanske med en liten stödpeng.
Jo, våra elbilförare är hjältar men de sitter inte i riksdagen och de har ingen makt.
Om politiken förbjöd diesel och bensin på våra gator skulle varje bilproducent tvingas slåss om att ta fram elalternativ och fossilfritt Sverige skulle vara klart inom tio år.
Så nu kör jag Tesla.
Men vart?
Från och med oktober börjar ETC:s 40-årsturné och jag kommer därefter fara några tusen mil mellan städer i hela landet och prata sol, medier och politikens påhittade maktlöshet.
(Om du vill boka en kväll så mejlar du mig: johan@etc.se.)
En röd politik i en röd elbil far landet runt.
Vi ses.