Men det är ideologin som styr, inte behoven.
En post, det vill säga en organisation som knyter samman medborgarna genom att sprida meddelanden mellan dem på ett rättvist och neutralt sätt, är en infrastrukturfråga. Uppdraget är en samhällstjänst, något vi alla behöver för att det ska fungera smidigt. När ny teknik kommer som förbättrar möjligheterna (tänk internet) innebär det förändringar som en samhällstjänst ser till att hantera så ingen lämnas efter eller utanför. Ett vinstjagande system i privat ägo gör tvärtom. Väljer ut det gottaste som kan ge avkastning och skickar problem med ökad ojämlikhet vidare till ”marknaden”. Med följande logik.
Bor du där posten inte når fram?
Tja, varför inte flytta till storstaden?
Det blir ju billigare för postutdelaren.
Just nu planerar Posten att, med Post och telestyrelsens godkännande, ”testa” utdelning av post och tidningar varannan dag istället för varje. Det här ska ske med synnerligen känsliga fingrar, det vill säga man skiter fullständigt i kunderna.
Orsaken till förändringen är vinstjakt, ledningen vill sparka anställda och låta de som är kvar cykla eller köra större rundor.
Bland Dagens ETC-prenumeranter som får tidningen med Posten är det här ju ett välkänt problem. Det vanligaste klagomålet är att man inte får tidningen förrän dagen efter och då gärna ihop med nästa dags utgåva. Posten har i smyg redan ”provat” metoden att ”effektivisera” genom att helt enkelt inte göra jobbet. Fast man tar betalt för det. A-post delas ut som B-post.
Våra läsare blir självklart förbannade och vår kundtjänst tjatar och anmäler och det kanske fungerar någon vecka men sedan…
Posten vill inte dela ut post varje dag.
Nu kommer man alltså göra detta stort och inte bara i smyg.
När? Tja, det går inte få klara besked, det här bara pågår och liksom vid alla andra avregleringar och förändringar av offentlig verksamhet diskuteras egentligen inte det hela förrän allt redan är gjort.
Jag mejlade myndigheten för presstödet och frågade hur de agerade i den här frågan. Svaret var att de inte kände till att det pågick. Den okunnigheten om verkligheten för den press de påstås ska skydda är svår att förstå. Men så ser det ut.
Posten kommer att förstöras.
I kamp med andra distributörer ska Posten storsatsa på paket. Det är vår klimatvansinniga internethandel (från framförallt Kina) som ska vara framtiden, paket vi hämtar på olika platser, och får man snurr på det kan kanske lönsamhet visas upp.
Men själva idén med en gemensam post försvinner.
För oss som tidningsutgivare av en nationell dagstidning (det finns bara två sådana i Sverige, vi och Dagens Industri) betyder det här att vi måste ändra hur vi distribuerar tidningen.
Vi storsatsar på morgonutdelning utanför Posten där sådan finns (den är inte nationell tyvärr). Det betyder att vi kommer ut på morgnarna till högre pris i områden där vi i dag har postutdelning.
Vi ska från och med hösten försöka täcka hela Skåne och Småland till exempel. För att klara det kommer vi tvingas bygga ett eget nät av elbilar som åker med tidningar till knutpunkter varje kväll. Den verksamhet vi haft där vi kört vår Tesla varje dag från Eskilstuna till Göteborg (vårt klimatsmarta bud) kommer vi alltså utöka söderut och norrut. Men vi kan omöjligt hinna över hela landet. Och vi kan självklart inte flyga en tidning som tar klimatfrågan på allvar.
Så av våra 2 500 prenumeranter som får tidningen med Posten i dag kommer några inte kunna få den levererad. Det är förjävligt. Men det är så postförstörelsen fungerar.
Det vi kan göra är att ge dessa läsare en digital prenumeration med en läsplatta på köpet.
Med våra nya app är ju digital läsning betydligt enklare och närmare känslan av ”riktig tidning”. (Ja, jag är papperstidningsentusiast, man blir gärna det när man började som tryckare 16 år gammal för länge, länge sedan…)
Förstörelsen av Posten ska helt enkelt inte få hindra oss att bygga en bred socialistisk dagstidning som når ut i hela landet.
Jag kan inte be de prenumeranter som drabbas om ursäkt, det är inte vi som skapar problemet – det är en politik om privatisering, vinstjakt och förstörelse av ett historiskt system som kallades Posten.