Det här var när Tesla spöade alla andra biltillverkare med en ny slags bil, en elbil som på alla sätt var bättre än de fossilt drivna. Men även det avfärdades med att det inte går att byta snabbt, en liten elnisch, javisst, men världen behöver mer diesel och bensin. Bilindustrin svarade med att stoppa in en extra motor och påstod att suv med ”hybrid” var en ”övergångslösning” trots att bilarna bara ökade utsläppen.
Den gamla kapitalismen gjorde som den alltid gjort. Skickade räkningen till kunder (som köpt bilarna och nu förlorar stora pengar på dem). Man satsade samtidigt på att styra politiken, lobbyismen blev lika stor som den falska reklamen.
Det misslyckades trots olje- och bilindustrins enorma makt i samhället. Idag är Teslas Model Y världens mest sålda bil. På bara tio år blev alla andra omkörda, en otrolig förändring. Men det skulle aldrig fungerat om inte postkapitalismen gett Tesla en fördel ingen annan haft, Nästan gratis bränsle för den som har egen solel. Ett litet garagetak med solceller försörjer en Tesla med 2 000 mil per år.
Det märkliga är att såväl vänster som klimatrörelse missat budskapet här. Istället har man drivit oljekartellernas myter om att elbilen är lika smutsig, att batterier innebär förstörd miljö och att natur automatiskt kommer förstöras av den nya teknikens förbannelse. Fast det inte är sant. Alla problem med eldrift (och de finns såklart) är mycket, mycket mindre än den förstörelse vårt fossila system skapar.
Frågan har aldrig handlat om att ersätta miljarder smutsiga bilar med miljarder renare.
Den stora berättelsen är att vi nu kan få ett nytt trafiksystem, nu finns verktygen som kan ge oss postkapitalism även inom trafik.
Låt oss skissa!
Börja med svenska elektriska självkörande Einride. Utan förare och med billig egenproducerat el, det vill säga billig drift, så kommer den tekniken slå ut de fossila motorvägsmonstren. Snabb eller långsam trafik kvittar, lastbilen kör vidare dygnet runt. Kostnaden för att frakta varorna mellan våra städer blir alltmer billig.
Lägg till robottaxibilar som ersätter den privata bilen i staden då vi inte vill lägga hundratusentals kronor på en egen bil som står stilla mesta tiden.
Vad händer då med staden?
Plötsligt kan vi på allvar skapa bilfria städer där små frakter sköts av eldrivna fraktcyklar (som redan idag klarar att ta ett halvt ton som last). Resorna mellan stadsdelar gör vi i gratis kollektivtrafik, men de flesta kommer vandra eller cykla runt i städerna.
En utopi?
Nej, den genomförs runt om i världen i de stora städerna – Amsterdam, Bryssel, Milano med flera – även om Sverige är långt efter. Jag gissar att Göteborg kommer vara den sista staden som blir grön på grund av Volvo-nostalgin.
Paris är ett häpnadsväckande exempel, staden skapar de bilfria stråken som gör att tvåhjulingarna tar över. P-hus kan bli bostäder, en stads yta är idag ockuperad till minst en fjärdedel av bilismens tentakler.
Men vem vill leva i en smutsig asfaltsdjungel om alternativet är renare och mycket billigare?
Problemet är som vanligt att detta teknikskifte slår sönder det lönsamhetsmonster som beroendet av fossil energi och privata bilar skapat. Företag kommer krascha, banker likaså och eftersom borgerligheten inte vill göra gemensamma investeringar (man hoppas Wallenberg ska göra det åt dem) så bromsas den teknikrevolution som skapar postkapitalism så hårt man kan. Det är inte en slump att elbilsstödet försvann över en natt. De blåbrunas politik är att bromsa utvecklingen sålänge man kan.
Tyvärr får man hjälp av en alltför passiv vänster.
Postkapitalism är inget som kommer av sig själv. Politiken är det instrument vi har för att snabba på och skapa bättre förutsättningar. Tekniken finns och behöver besluten som gör förändringen snabb.
Det har aldrig handlat om att robotbilar ska göra så vi kan sitta på motorvägar och surfa i mobilen medan bilen kör. Det handlar om att skapa en annan stad där den egna plånboken tjänar på varje mil man slipper köra och varje timme man slipper jobba i dagens trafikkaos. Elbilen rätt använd (gemensamt) är låginkomsttagarnas vän mer än den rikes.
Mycket av detta har MP förstått men hela tiden fastnat i marknadsliberalismens träsk. framför allt vad gäller offentlig finansiering. Men misstag är till för att lära sig av.
Kombinationen postkapitalistisk energiprodukton och bilfria städer slår sönder det borgerliga systemet inifrån. Allt blir billigare och renare.
Så hur svarar man då SD:s försök att samla populistisk rädsla för förändring hos de som inte bor i städer utan lever beroende av bilen, drabbade av usel kollektivtrafk?
Med enkel matematik.
Det är billigare för samhället att ge alla i glesbygd tillgång till en gratis elbil än att upprätthålla det fossila systemet som förstör för oss alla.