Problemet är att man inte förstår vad marknaden är. Det är i själva verket en oerhört radikal och progressiv kraft i människans historia, marknaden är ett möte mellan olika aktörer som tvingas samarbeta för att utveckla saker och möta användare. (Som socialist gillar jag verkligen marknaden, den borde bara vara mycket friare från kapitalägarnas kontroll).
Borgare ser istället marknaden som ett ekonomisystem där privat ägande av företag och finanskapital är själva förutsättningen för att skapa något. I själva verket är det tvärtom. Marknaden - samarbetet - skapar enormt många utvecklingar som bromsas eller stoppas om de hotar kapitalägandets makt.
Till skillnad från marknaden vill nämligen kapitalägandet inte samarbeta, inte utveckla, den vill i första hand skydda vinsten. (Det är därför vi inte ska ha vinster i välfärden till exempel). Kapitalägandet bromsar marknaden, försöker kontrollera den och klarar inte samarbeten som hotar den egna makten.
Vill man se det här i praktiken kan man titta på bilar. I snart trettio år har en vinstjagande bilindustri stoppat utveckling av annat än ”komfort” och trams typ ”finfina fälgar”. Läser ni bilannonser är det som att läsa klädannonser i all sitt fantasitrötta malande om ”körupplevelse”. All utveckling har handlat om småsteg inom befintlig teknik, vinsten av att förlänga diesel och bensinbilar har varit enorm jämfört med vinsten av att utveckla alternativ och slå sönder den egna kontrollen över marknaden.
(Precis samma beteende finns inom energiproduktion och matproduktion och läkemedel och… välj själv).
Det här är elefanten i rummet på riktigt. Kapitalägandet konserverar och bromsar utveckling och jag behöver bara nämna 3D-printing eller robotar för att man ska förstå. (Tekniken stoppas idag in i fabrikerna där kontroll över produktionsmedlen fortsätter).
Det här betyder att om inte politiken, alltså demokratin, ständigt reglerar, ställer krav, utmanar och tvingar kapitalägandet att möta nya behov så kommer inget utom ännu mer monopolisering hända. Vi lever just nu i den största teknikomvandlingen någonsin, men vi befriar inget eftersom allt kontrolleras av ägandet. (Tänk Google eller Facebook där dina data är produkten de säljer och för att behålla data måste de låsa in dig i verktyget). Alla it-bolag siktar faktiskt mot monopolställning, drömmen om internet som den stora samarbetets arena är en myt på börskursernas slaktavdelning.
Vi lever på en produktivitetsnivå idag som gör att vi människor skulle kunna jobba fyra timmar per dag, ha fria resor, nästan gratis energi och lokal produktion av mat och konsumtionsvaror och bygga en global handel baserad på specialiteter och inte på var i världen de rika ägarna kan pressa lönenivåerna mest. Men det här kan aldrig ske så länge behoven hos 1 procent (ägarna) övertrumfar behoven hos alla andra.
Det här gäller också nya produkter som utvecklas och faktiskt utmanar de befintliga systemen. Ta elbilarna och speciellt Tesla som exempel. Den bilen utmanar biljättarna rejält, idag säljs det fler Tesla än Mercedes i USA. Snart går man om BMW också och sen VW. (Runt 100 000 bilar per månad i så fall). En framgång som i grunden bygger på de stora bilföretagens ovilja att ställa om och deras försök att manipulera politik och marknad så att de lönsamma smutsbilarna ska få fortsätta.
Men Tesla är också ett företag som bygger monopol runt den egna bilen. Inte bara distribution och försäljning utan även infrastruktur (laddställen) och givetvis bilens batterisystem.
Om en verklig marknad fick agera skulle en elbil kunna vara en fantastisk produkt för väldigt mycket annat än att bara frakta några personer några mil.
En Tesla innehåller 100 kWh vilket är ungefär vad en villa gör av med under några dagar. Om ägaren (eller någon som hyr bilen) får använda den som energilager som skickar ut el när man inte kör kan man både jämna ut elsystemet men framförallt spara mycket åt användaren. Nu vägrar Tesla detta eftersom man istället vill få kunderna att köpa separata Tesla-batterier till stugorna. På samma sätt hindras utvecklingen av självkörande bilar eftersom alla aktörer försöker samla på sig egna mil att bygga systemet på som sen ska konkurrera ut alla andra.
Elbilar är inne i en revolution, även Bil Sweden erkänner idag att en elbil är billigare än en motsvarande fossilbil. Men om det ska bli en verkligt fri marknad måste politiken börja reglera och ställa krav.
Laddsystemen ska vara öppna för alla. Bilarnas batterier ska vara öppna åt båda håll (export/import). Trafiksystem ska vara open source så alla kan vara med och snabbt utveckla. (Vilket gör att det säljs och produceras färre bilar framöver eftersom de flesta klarar sig på att dela på en med andra - bra för klimatet)
Kapitalägarens behov får inte styra det här.
Man brukar säga att 90 företag skapat klimatkollapsen på jorden. De ägs och kontrolleras av några hundra privatpersoner i grunden.
Ska forskning, utveckling och jämlikhet spridas via marknaden måste ägarnas makt regleras.
Mat, transport, hälsa, energi… allt hänger ihop.
Och allt kan bli fritt om vi slutar överlåta till börskurserna att säga till oss vad som är meningen med livet.