Nyligen fick svenska bilägare uppleva en dieselskandal som gör att de sitter med Svarte Petter medan politiker skäms över att de trodde på de – faktiskt rakt upp och ner – ljugande
bilföretagen. Dieseln var ingen ”miljölösning” och stödet från staten var bortkastade pengar, ja rentav stöd till ökad förstörelse av luft och klimat.
Så vad lär vi oss av det?
Inget alls tydligen.
Just nu satsar staten miljarder på att stödja byte till bilar som om ett eller två år kommer vara nästa stora klimatskandal.
Hybridbilarna.
Alltså en diesel eller bensinbil som har en liten elmotor och batterier och som påstås minska utsläppen genom att vara ”smart”. El inne i stan och diesel på långfärderna. I Sverige har rentav Volvo lyckats få sin XC60 klassad som miljöbil genom det uppenbart lögnaktiga påståendet att den släpper ut ”under 50 gram” per kilometer. Det gör den inte alls.
När amerikanska myndigheter testade hybridbilarna var Volvo bland de allra sämsta och utsläpp och förbrukning nästan fördubblad. Samma gäller den extra dyra XC90. När man räknar utsläpp när elen är slut (den räcker bara till 2,7 mil), då är Volvon törstigare än andra och drar som en gammal bil eftersom den är extra tung.
Det sjuka är att detta vet vi idag och ändå jublar affärstidningar och lokala politiker i Göteborg över att Volvo har säljrekord. 74 400 förstörande bilar såldes Volvo i Sverige förra året. 571 500 klimatförstörande fyrhjuliga produkter sålde man globalt.
För ett år sedan lurade Volvo alla svenska medier genom att berätta att alla bilar skulle bli ”elektrifierade”. I själva verket skulle alla bilar vara hybrider utom några få elbilar som bolaget måste ta fram för att kunna överleva på den kinesiska marknaden. (Där är politiken mycket hårdare mot bilindustrin.) Men media och framförallt motorbilagorna berättade glatt om denna världsnyhet, glömt var alla tal Håkan Samuelsson och andra på Volvo hållit om att elbilar är onödiga och att små bensinbilar är ”bättre på nästan allt”.
Att en vd för ett bolag ljuger för att skydda sin försäljning är kanske inte så ovanligt, men att alla går på det – även politiker – är lite värre.
Om det är något som 30 år av misslyckad klimatpolitik lärt oss (ja, utsläppen ökar fortfarande) så är det detta enkla: Du kan aldrig lita på bil- och fossilindustrin. De kan bara stoppas genom förbud och direkta krav på produktionen. De miljözoner som nu blir tillåtna (och som givetvis DN:s motorjournalister propagerar emot) kommer bromsa dieseln men det löser inte problemet om branschen då tillåts hoppa till bensin eller gas. Utsläppen blir kvar.
Så vad kan du göra när vi nu lever i ett bilsamhälle? Ja, måste du ha bil och inte har råd med en bra elbil så är det två saker som står till buds. Gå med i en bilpool. Eller skapa den ihop med fyra vänner själv.
Vad du än gör så köp ingen ny fossildriven bil idag, gå inte på hybridbluffen, ingen vet andrahandsvärdet om tre år när politiken tvingas ta i med storsläggan mot bilindustrin. Försök överleva med den gamla bilen tills elbilen finns begagnat och i lågpris. (En elbil kommer snart vara billigare än fossilbilar även i inköp eftersom batteripriserna rasar åt rätt håll.). Åk kollektivt, det vill säga åk tåg eller buss och kör så få mil du kan själv. I städerna cyklar vi.
Det här minskar inte utsläppen tillräckligt men det försvårar Volvo med fleras nybilsproduktion av nya förstörande bilar som låtsas vara ”snåla och smarta”.
I förra veckan hade Dagens ETC en debattinlägg av Gösta Alfvén som föreslog klimatmärkning på alla flygresor, bilresor och liknande. Det är ingen dum idé. Om bilhandlaren måste uppge – i stora bokstäver – hur mycket utsläpp den här bilen kommer åstadkomma på fem år, då minskar köplusten. För de flesta människor vill inte förstöra planeten.
Men jag tror också att det är dags att lansera idén om privat klimatskatt.
Vilket härmed görs.
På klimatkompensation.etc.se har vi tagit fram en ”klimatprenumeration” som du kan använda. Den finns för tre olika nivåer där utsläpp med internationella flyg givetvis skapar mest och cykeln inget. (Gäller också mat och hus, men de stora utsläppen för oss privat är faktiskt hur vi reser.) Din klimatskatt går då från 100 kronor i månaden till 400 kronor beroende på hur du lever. En tredjedel av pengarna blir nya solceller, en tredjedel blir nytt nedgrävt biokol (ett kilo biokol lagrar cirka tre kilo koldioxidutsläpp) och en tredjedel blir förbättrad matjord (med fermenterad näring) som binder utsläpp nere i jorden.
Man kan naturligtvis tycka att det här borde vara en statlig skatt för alla medborgare men dagens politiska partier har inga som helst planer på att införa en höjd skatt som går direkt till klimatutsläppsminskning.
Så det får vi göra själva så länge. Alla som har råd.
Kommer Volvo betala för de utsläpp produktionen skapar?
Kommer Preem?
Kommer medborgarna?
Jag tror moder jord får sätta sin tillit till folket.