Myndigheters seghet och krångel kan ibland driva en till, om inte vansinne, så viss irritation. Jag diskuterade detta med en tjänsteman inom offentlig förvaltning. Vi höll med varandra om att myndighetsregler ibland får ett löjets skimmer över sig. Men å andra sidan, länder med avsaknad av kontrollerande myndigheter fungerar inte särdeles bra och då är det bättre här. Men visst vill man kunna skynda på saker och ting.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Som exempel: I dag när vi ringer 112 sker muntlig kommunikation. Det var ju fantastiskt när telefonen kom och nödnummer upprättades. Tänk hur många liv som har räddats och hur mycket hjälp som har givits.
Långt tillbaka ringdes det i kyrkklockan för att påkalla uppmärksamhet då något i byn hade inträffat. Men nu är det är dags att uppgradera lite, tycker jag. Ta en brand i en byggnad som typfall. I princip alla vuxna, barn från skolålder samt ungdomar jag känner har en smartphone med foto- och filmfunktion. På SOS Alarm sitter ett inre befäl från räddningstjänsten, en brandman med andra ord.
Vore det inte praktiskt om vi medborgare kunde skicka bilder eller film i realtid från tillbudsplatsen till SOS Alarm samtidigt som vi talar med operatören? Då skulle den som ringer in, i väntan på räddningstjänsten, få adekvata instruktioner om vad hen själv kan göra för att minimera skador på byggnad, eller i andra fall avstå att göra då det kan innebära fara för den egna hälsan eller livet. Samtidigt som räddningstjänstpersonal på väg ut till platsen får en än mer adekvat bild av vad som väntar.
Jag fick idén presenterad på ett brandseminarium i Karlstad för ett par veckor sedan. Det låter som en sådan självklarhet. Vi kan face-tajma med kompisar, ha gruppmöte online hemifrån där vi alla ser varandra, ja ni vet själva möjligheterna, men till SOS och för all del 1177 kan vi ”bara” ringa. Det finns så kallad utvecklingspotential inom området.
Vid en trafikolycka skulle den som larmar samtidigt som den pratar med SOS-operatören kunna filma och ge en överblick för dem som ska skicka ut rätt resurser. Och sjukvårdsrådgivningen 1177, de skulle säkert också kunna bli hjälpta. Vi har också en språklig vinst i detta. Om det svenska (eller engelska) språket är bristfälligt är det svårt att kommunicera i akuta situationer via telefon. Då skulle film/foto online kunna vara ett bra komplement i kommunikationen.
Avslutningsvis. Ja, det måste finnas beslutsled, utredningar och inköpsstrategier för att genomdriva förändringar och förbättringar inom olika myndigheter och institutioner. Men släpp segklistret gällande IT-världens fantastiska möjligheter i medborgarnas kommunikation med blåljussektorn. Jag hoppas inom kort få se en utveckling inom området.