Det finns verkligen ett före och ett efter. Då, före Musk, gillade jag ändå Twitter. Snabbt, filterlöst. Unika möjligheter att i realtid följa stora nyhetshändelser. Ett löjligt effektivt sätt att krympa avstånd. Visst, man behövde pulsa genom en hel del trollande och idioti.
Men nu, efter Musk, är det… Olidligt, definitivt olidligt. På ett sätt som i sig nästan är fascinerande. Ett lager med djup hjärnröta. Videoflöden med folk som blir skjutna eller förolyckas. Chockbilder på missbildningar. Porr, porr, porr. Ett annat lager med nazister, ryska propagandister, klimatförnekare, kvinnohatare, rasister. Vad jag än skriver så rusar de fram som en maskerad mobb.
Att fortsätta vistas på X är i allt högre utsträckning att betrakta som ett meningslöst självskadebeteende. Även om jag, som individ och som tidningsutgivare, drar mig för att retirera från denna yta, att ge upp den till mörkerkrafter, börjar situationen verkligen närma sig det ohållbara.
Varför ska vår journalistik skapa content och mervärde åt en manipulativ multimiljardär?
Till sist kommer ett beslut att behöva tas.
Han ska i alla fall inte få en krona av oss (eller av dig som prenumererar och crowdfundar). Dagens ETC betalar varken för annonser eller spridning på hans ruttnande förlängning av en omnipotent personligt.
Men ja, detta mer definitiva beslut närmar sig.
Alla som använder X har nog vid det här laget fått ett eget Musk-moment.
Eller flera.
Innan den här veckan var mitt senaste hur han agerade efter att Media Matters granskat hur stora företag som Apple och Oracle får sina annonser placerade strax intill grovt högerextrema inlägg. Köp nya Iphone, Adolf Hitler var toppen. Den sortens juxtaposition uppskattas inte riktigt av reklamköpare.
Speciellt inte eftersom Musk själv har så förtvivlat svårt att låta bli att sprida antisemitism till sina 150 miljoner följare. Han menar att USA:s judar uppviglar till ”hat mot vita” och ligger bakom att ”landet översvämmas” av ”horder med minoriteter”. Javisst, det är fokutbyteskonspirationen rakt av, omhuldad av massmördande terrorister och Sveriges näst största parti (som dock låter bli att peka ut specifikt judar, man nöjer sig med det mer försåtliga globalister).
Det är inte ens intressant att rationalisera varför Musk gör det här. Den som sprider antisemitism är antisemit. Alldeles oavsett om den sedan vill presentera sig som yttrandefrihetsfundamentalist och fritänkande unversialgeni. Alldeles oavsett om han krishanterar genom att flyga till Israel och besöka kibbutzer.
Matt Gertz på Media Matters sammanfattar på enklast möjliga sätt:
”Dess ägare, Elon Musk, är en högerextremist som har gjort X till ett nav för vit makt och nynazism.”
Denna högerextremist har nu stämt Media Matters.
”Go fuck yourself”, hälsar han till annonsörerna som flydde.
Sociala medier är viktiga för traditionella medier. Dagens ETC skulle aldrig kunna växa som vi gör utan möjligheten att sprida våra artiklar där det redan finns en stor publik. Sociala medier har ett ansvar. Jämför med distribution av, säg, dagstidningar på papper. Tänk om en privatägd utdelare vägrade handskas med, säg, Dagens ETC för att Dagens ETC granskat företagets verksamhet. Det vore skandalöst, det vore censur.
Så vad är det X gör mot Aftonbladet just nu?
Musk tror kanske att han köpt världens största torg (där han garanterat ser sig själv stående i mitten), men han sysslar också med distribution av journalistisk information, det är vad mediehusen använder plattformen till, naturligtvis villkorat av att Musk inte ska förväxla sin ägarposition med att egennyttigt agera ansvarig utgivare.
X flaggar just nu vissa av Aftonbladets artiklar som spam, vilket betyder att användare inte kommer direkt till dessa artiklar utan till en varningsruta.
X har också gjort det väldigt krångligt att hitta Aftonbladets grävande journalist Staffan Lindberg.
Det här sker direkt efter att Aftonbladet publicerat en gedigen granskningav hur Tesla och andra elbilsaktörer gjort sig beroende av mineraler som bryts av barn under horribla förhållanden.
”Det är anmärkningsvärt”, tycker tidningens grävchef Jonathan Jeppsson, som väntar på att X ska ge något slags svar på vad som händer.
X ägs av Elon Musk
Tesla ägs av Elon Musk.
Alla svenska medier bör lägga kraft bakom Aftonbladets krav på att plattformen ska ge besked varför detta händer. Och vara beredda att agera utifrån vad som då framkommer.