En bofast familj i Stockholm på två vuxna och två barn som köper varsitt månadskort gör av med 3 000 kronor i månaden. Det är ju orimliga summor för den som har en arbetarlön från äldreboende, restaurang eller är en frilansande kulturarbetare. För den som är sjukskriven, föräldraledig eller arbetslös.
Men det handlar inte bara om pengar, själva poängen med kollektivtrafiken går ju förlorad när vi tvingas betala så höga avgifter.
Meningen med att åka buss och tunnelbana är ju att det ska vara värt att välja det transportmedlet framför till exempel bilen. Det ska kännas smart ekonomiskt, det ska lätta trycket på motorvägarna men framför allt ska det gynna klimatet.
I flera europeiska städer talar man om gratis kollektivtrafik som åtgärd för att förbättra luften.
Just därför är det extra provocerande att Sverige som stoltserar med kampen mot utsläppen inte har en avgiftsfri kollektivtrafik. Eller ens tillräckligt subventionerade biljetter så vanligt folk har råd att åka kollektivt.
Inte konstigt att folk plankar i Stockholm. Och ja, det är en klassfråga. Det är framför allt från socialt utsatta områden som Hagsätra, Rågsved, Rinkeby, Tensta och Norsborg som flest plankar.
När Dagens Nyheter frågar ansvarig politiker Kristoffer Tamsons (M) om han tror det finns ett samband svarar han:
”Nej, jag tror inte att det finns ett samband mellan att ha en låg inkomst och att inte vilja vara hederlig. De områdena är mer brottsutsatta, och det finns ett samband mellan tjuvåkning och annan form av brottslighet.”
Ingen kan vara förvånad att Moderaterna svarar så världsfrånvänt.
Istället för att ändra strategi och se över priserna, gör Tamsons och hans vänner tvärtom. Höjer priserna ännu mer, fördubblar antalet kontroller och höjer böterna. Ökar antalet kontrollanter och väktare så människor känner sig övervakade.
Det sker återkommande våldsamma övergrepp i samband med biljettkontroller. Ett av de mer uppmärksammade fallen var när en gravid svart kvinna trycktes ner mot en bänk av ordningsvakter.
Det är ju så typiskt hur Moderaterna i Stockholm fungerar. Trots att granskning, siffror och forskning säger en sak så går Moderaterna ändå åt motsatt håll. Av ideologisk tro nästan som om det vore en religiös övertygelse.
Storstockholms Lokaltrafik går back ekonomiskt på biljettkontrollerna. Enligt DN:s granskning fick SL i fjol bara 22,5 miljoner kronor från tilläggsavgifter medan det kostade 41,9 miljoner kronor att ha biljettkontrollanter.
Lägg därtill att spärrarna i tunnelbanan och pendeltrafiken årligen kostar 20 miljoner kronor. Klämspärrarna var från början en märkligt dyr investering på 270 miljoner kronor.
Det måste inte vara så här. Ta Berlin som exempel, där saknar kollektivtrafiken spärrar. Ändå är det färre som tjuvåker. Åker man fast får man en bot på 600 kronor jämfört med Stockholms kollektivtrafik där boten ligger på 1 500 kronor.
Estland har under snart ett år haft gratis kollektivtrafik i hela landet. Och i huvudstaden Tallinn har invånarna kunnat åka gratis sedan år 2013.
Kan andra europeiska städer så kan givetvis Stockholm. Men problemet är att vår huvudstad styrs av ideologiskt övertygade moderater som inte tar till sig fakta.